بحران در مهدکودک‌ها؛ کودک آزاری/ ۲ مورد متخلف شناخته شدند



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,مهدهای کودک
مدیر کل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور گفت: در ۶ ماهه گذشته از سال ۹۷، شکایات بسیاری از مهدهای کودک از طریق والدین انجام شده است که پس از بررسی بازرسان سازمان دو مهدکودک به عنوان متخلف در حوزه کودک‌آزاری شناسایی شد

  به گزارش تسنیم؛محمد نفریه در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از 15 تا 20 مهر به عنوان هفته ملی کودک نامگذاری شده که شعار امسال (آینده را باید ساخت) در نظر گرفته شده است و در ایام هفته کودک برنامه‌های متنوعی در سطح کشور برگزار خواهد شد.

 

نفریه، پرپایی کارگاه‌های ملی کودک، جشنواره‌های فیلم و نقاشی و برگزاری کلاس‌های آموزشی در حوزه‌های مختلف را بخشی از برنامه‌های در نظر گرفته شده در هفته ملی کودک برشمرد و گفت: امسال این برنامه‌ها با حضور کودکان با نیازهای ویژه و به خصوص فرزندان معلول برگزار خواهد شد.

 

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور، تصریح کرد: دفتر امور کودکان و نوجوانان بهزیستی در دو بخش فعالیت دارد؛ یک بخش در امور نگهداری فرزندان بی‌سرپرست و بدسرپرست و دیگری در حوزه مهدهای کودک که در بخش امور نگهداری فرزندان بی‌سرپرست و بدسرپرست نزدیک به 8500 نفر از این افراد در 640 مرکز نگهداری می‌شوند. از 640 مرکز فعال در سطح کشور، 600 مرکز غیردولتی و توسط خیریه‌ها اداره و مابقی شیرخوارگاه‌هایی هستند که مستقیما زیر نظر سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنند.

 

نفریه ادامه داد: از 8500 کودک اشاره شده، 1450 نفر از این بچه‌ها در 34 شیرخوارگاه در سطح کشور نگهداری می‌شوند ضمن اینکه 15 هزار و 700 کودک نیز در خانواده‌ها نگهداری می‌شوند.

 

مدیر کل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: بر اساس برآوردی که صورت گرفته است هزینه نگهداری هر کودک در بین خانواده‌ها حدود 500 هزار تومان است که سازمان بهزیستی در ماه این مبلغ را به خانواده‌هایی که حکم نگهداری فرزند را دارند پرداخت می‌کند.

 

وی افزود: سال گذشته 1600 کودک در بحث فرزندخواندگی به خانواده‌ها واگذار شدند که این امر در پی تسهیل قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست در سال 92 صورت گرفت به طوریکه با تسهیل این قانون در سال اشاره شده موضوع فرزندخواندگی بیش از 50 درصد رشد نسبت به سال‌های گذشته داشته است به طوریکه در سال 91 تعداد فرزندخواندگی به 800 الی 900 کودک می‌رسید.

 

نفریه ادامه داد: 382 کودک نیز در طرح امین موقت در بحث فرزندخواندگی به خانواده‌های متقاضی واگذار شده است. علاوه بر اینکه 648 نفر از بچه‌های بالای 18 سال در مراکز سازمان بهزیستی نگهداری می‌شوند که این افراد پس از ترخیص از سن 18 سالگی، مبلغ 18 میلیون تومان کمک هزینه دریافت می‌کنند ضمن اینکه بیمه آتیه آنها نیز ادامه پیدا می‌کند. سازمان بهزیستی هزینه تحصیلی این بچه‌ها را تا مقطع دکترا پرداخت می‌کند.

 

مدیر کل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور گفت: این افراد تا 5 سال نیز به صورت مداوم پس از ترخیص تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند. از بچه‌های تحت پوشش سازمان بهزیستی، 7 هزار و 54 نفر در مراکز شبه‌خانواده نگهداری می‌شوند علاوه بر اینکه 17 هزار و 928 دانش‌آموز به همراه 1423 دانشجو تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند.

 

نفریه در ادامه نشست خبری به آمار مهدهای کودک در سطح کشور اشاره کرد و گفت: 15 هزار و 500 مهد کودک تحت پوشش سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنند و این مهدها مجوز خود را از سازمان اخذ کرده‌اند. علاوه بر اینکه 6 هزار و 500 روستا مهد و 1400 مهد حاشیه‌ای در سطح کشور فعال هستند.

 

مدیر کل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به توزیع یک وعده غذای گرم در روستا مهدها و مهدهای حاشیه‌ای خاطر نشان کرد: در این زمینه در سال جاری 70 میلیارد تومان برای این موضوع در نظر گرفته شده است. بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در روز یک وعده غذای گرم در روستامهدها و همچنین مهدهای حاشیه‌ای توزیع می‌شود که اعتبار در نظر گرفته شده برای هر وعده غذایی 2200 تومان است که در 5 روز هفته این وعده غذایی در بین روستامهدها و مهدهای حاشیه‌‌ای توزیع می‌شود.

 

نفریه با اشاره به افزایش تعداد روستامهدها در کشور گفت: در ابتدا در 7 استان و در ادامه در 15 و در نهایت 30 استان روستامهدها فعالیت خود را آغاز کردند که امسال اولین سالی است که در تمام روستامهدها یک وعده غذایی گرم توزیع می‌شود که بر اساس طرح‌سنجی وزارت بهداشت این امر توانسته است 40 درصد سوءتغذیه این کودکان را در مناطق محروم و کم‌برخوردار را کاهش دهد.

 

مدیر کل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور افزود: حدود 700 هزار کودک در مهدهای کودک حضور دارند ضمن اینکه طرح یک وعده غذای گرم در مهدهای حاشیه‌ای در سال گذشته در 50 درصد از این مهدها و امسال 75 درصد از این مهدها را در بر خواهد داشت.

 

وی با اشاره به اینکه کودک‌آزاری در مهدهای‌کودک نیز وجود داشته گفت: شکایاتی در این زمینه از طریق خانواده‌ها به سازمان بهزیستی می‌شود و سازمان نیز بلافاصله بازرسان و ناظران خود را در مهدکودک اشاره شده اعزام می‌کند و در نهایت پس از بررسی شرایط در صورت محرز بودن تخلف با مهدکودک متخلف برخورد و در برخی از مواقع منجر به تعطیلی مهدکودک می‌شوند.

 

نفریه افزود: خانواده‌ها می‌توانند با تماس با شماره 3000012333 موارد، مشکلات و شکایات خود را به بازرسان سازمان بهزیستی انتقال دهند.

 

مدیر کل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سوال که در 6 ماهه گذشته سال 97 چه تعداد مهدکودک به دلیل کودک‌آزاری تحت تعقب قرا گرفته‌اند گفت: در این زمینه شکایات متعددی داشتیم اما در این بین تنها 2 مهد کودک در این حوزه به عنوان متخلف شناسایی شدند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------