پيشنهاد عجيب حذف تعطیلات ملی و سنتی



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی, حذف تعطیلات ملی

 

«سیزده به در و تعطیلات ۱۳ و۱۴ خرداد از تقویم ایرانی‌ها حذف می‌شود». این خبری است که ريیس کمیسیون اجتماعی کشور در روزهای گذشته اعلام کرد و با موج مخالفت‌ها مواجه شد. در حالی که سيزده به در را ایرانی‌ها روز طبیعت نام‌گذاری کرده اند و تعطیلات خرداد نیز همیشه فرصتی برای تجدید قوای‌شان بوده است. همچنین بنا به اظهارنظر کارشناسان و متخصصان، یکی از مهم‌ترین راهکارها برای توسعه گردشگری داخلی و افزایش سطح بهره‌وری در جامعه، ساماندهی تعطیلات کشور و دوروزه شدن تعطیلات پایان هفته است.

 

این درحالی است که وقتی تعطیلات دو روزه نداریم هر تعطیلی دوروزه یا بیشتری که در تقویم وجود دارد، جاده‌ها پر از ماشین می شود و مردم راهی مقاصد تکراری سفرهای‌شان به شمال می‌شوند. ایران از معدود کشور‌های جهان است که تنها یک روز تعطیل در هفته دارد و از طرف دیگر، شمار تعطیلات مناسبتی آن بیش از هر کشور دیگری در جهان است.

  

با این وجود برخلاف تصور مردم ایران با داشتن ۷۸ روز تعطیل رسمی، ۳۹ روز کمتر از میانگین جهانی تعطیلات دارد. این مساله تاثیری منفی بر بهره‌وری شاغلان، کارکنان و کیفیت عملکرد نهادها و سازمان‌ها داشته و عوارض ناشی از آن دامنگیر گردشگری داخلی نیز شده است.

 

در روزهای گذشته سلمان خدادادی، ريیس کمیسیون اجتماعی مجلس درباره وضعیت بررسی طرح ساماندهی تعطیلات رسمی کشور در مجلس گفت: قرار است سیزده به در و تعطیلات ۱۳ و ۱۴ خرداداز تقویم حذف شود.

 

این طرح برای بررسی بیشتر به مرکز پژوهش‌های پارلمان ارجاع شده است. ريیس کمیسیون اجتماعی کشور با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس همه نظرات دانشگاهیان، جامعه‌شناسان و کارشناسان حوزه‌های اجتماعی و سیاسی را دریافت و جمع‌بندی کرده است، افزود: آخرین مذاکره‌ای که با مسئولان مرکز پژوهش‌های پارلمان داشته‌ام قرار است ظرف یک ماه آینده جمع‌بندی خود را به کمیسیون اجتماعی ارائه دهند. ريیس کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: پس از ارائه گزارش مرکز پژوهش‌های قوه مقننه به کمیسیون، این طرح در صحن کمیسیون اجتماعی بررسی و گزارش آن برای بررسی در جلسه علنی تقدیم هیات ريیسه مجلس می‌شود.

 

خدادادی در تشریح علت ارجاع این طرح به مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: طرح مذکور به‌دلیل اینکه حذف هر یک از تعطیلات رسمی کشور از تقویم تبعات اجتماعی، سیاسی و مذهبی مختلفی دارد، بنابراین ضروری بود برای کار کارشناسی بیشتر به مرکز پژوهش‌ها ارجاع شود.در این طرح آمده است تا تعطیلی روز ۲۹ اسفند (روز ملی شدن صنعت نفت) و همچنین روز ۱۳ فروردین (روز طبیعت) حذف شود. همچنین در این طرح پیشنهاد شده که شنبه‌ها به‌جای پنج‌شنبه‌ها تعطیل شود و همچنین تعطیلی روز ۱۴ و ۱۵ خرداد حذف و فقط عزای عمومی باشد.

 

اكثر کشورها دو روز آخر هفته تعطیلات دارند!

صحبت های خدادادی جنجال زیادی را میان مردم و کارمندان به راه انداخت و موج اعتراض‌های‌شان به صحبت ريیس کمیسیون اجتماعی روان شد. در این میان حسن لطفی، عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفت و گو با« قانون» از ماجرای برداشته شدن تعطیلاتی که خدادادی درباره آن صحبت کرده اظهار بی خبری می کند و می گوید:« من نمی دانم خدادادی چطور این موضوع را مطرح کرده اما ما در کمیسیون چنین چیزی را اصلا نشنیده ایم. اگر من عضو این کمیسیون هستم تا به حال هیچ صحبتی را در این مورد نشنیده ام». او در ادامه از دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته نیز استقبال کرد و گفت:« خیلی خوب است چنین اتفاقی بیفتد». همچنین پروانه سلحشوری، عضو ناظر مجلس در شورای‌عالی میراث فرهنگی و گردشگری نیز ضمن تاکید بر لزوم دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته، گفت: «داشتن دو روز تعطیل در پایان هفته امری مرسوم در میان کشورهای جهان است.

 

 برای اینکه در کشور ما نیز این طرح پیاده‌سازی شود به اقدامات علمی و کارشناسی دقیق نیاز است؛ چراکه در حال حاضر با وجود کمتر بودن تعداد روزهای تعطیل در ایران نسبت به میانگین جهانی، این تصور نادرست وجود دارد که حجم تعطیلات در ایران بسیار زیاد است». پروانه سلحشوری با اشاره به اثرات مثبت دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته بر توسعه گردشگری کشور و افزایش بهره‌وری افراد افزود: «در ابعاد جهانی و بر اساس شاخص‌های تعیین‌شده، ایران به‌لحاظ شادی و نشاط از سطح مناسبی برخوردار نیست و جزو کشورهایی است که پایین‌ترین رتبه‌ها را دارد. چنین طرحی با اهمیت دادن به تعطیلات و اوقات فراغت، موجب می‌شود که خستگی ناشی از کار در طول هفته برای کارمندان و افراد شاغل از بین برود و باعث افزایش سطح بهره‌وری افراد شود.

 

 این مساله کمک قابل توجهی به کاهش یاس در فضای عمومی جامعه خواهد کرد که باتوجه به وضع شاخص‌ها، از مهم‌ترین مسائلی است که جامعه ایران به آن نیاز دارد». نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «از مزایای مهم تعطیلات دو روزه در پایان هفته این است که از حجم ترافیک جاده‌ها و ازدحام و شلوغی کاسته می‌شود چراکه برای خانواده‌ها فرصت برنامه‌ریزی برای دو روز راحت‌تر از برنامه‌ریزی برای یک روز است. این مساله کمک می‌کند خانواده‌ها به سفرها و مقاصد گردشگری خود تنوع بدهند و این امر موجب شکل‌گیری نوعی هویت ملی و دینی در جامعه می‌شود چراکه تنوع سفرها، بستری هموارتر برای شناخت داشته‌های خودمان در کشور ایجاد می‌کند».

 

پتانسيل گردشگري را تقويت كنيم

وی با تاکید بر نقش تعطیلاتدو روزه در توسعه گردشگری داخلی ادامه داد: «به‌واسطه این تعطیلات دوروزه و منظم، فرصت‌های بسیاری برای گردشگری داخلی کشور فراهم می‌شود. یکی از نتایج مهم و ارزشمند آن، شناخته شدن مناطقی است که پتانسیل گردشگری داشته اما تاکنون نامکشوف مانده‌اند. با توزیع مکانی و زمانی سفر گردشگران داخلی به‌تبع این طرح، چنین مناطقی رونق می‌گیرند و سطح اشتغال به نحو چشمگیری در آن‌ها افزایش خواهد یافت». در حالی که هزینه سفرهای خارجی چنان سنگین شده که دیگر خانواده های متوسط به بالا هم نمی تواننداز پس هزینه هایش بربیایند.

 

کارشناسان گردشگری این تعطیلات را برای سفرهای توریستی در داخل ایران مغتنم می دانند. سیدعلی‌اصغر ظریفکار، کارشناس گردشگری در گفت و گو با «قانون» می‌گوید: «اگر بنا باشد جاده‌های کشور برای وضعیت فعلی تعطیلات و مسافرت‌هایی که انجام می‎‌گیرد بهینه‌سازی شود، باید بودجه‌ای هنگفت صرف عریض شدن این جاده‌ها شود؛ حال آنکه با تعریف تعطیلات آخر هفته که موجب توزیع سفرها و کاهش ازدحام می‌شود، این مساله خودبه‌خود مدیریت شده و این میزان از هزینه صرفه‌جویی می‌شود. در کنار آن، از سرمایه انسانی ما که در شرایط ناخوشایند فعلی جاده‌های کشور دچار نقص عضو و تلفات جانی می‌شوند نیز حفاظت می‌شود».

 

وی با مسئول دانستن مجلس برای به‌سرانجام رساندن این طرح تاکید کرد: «از زمانی که صحبت از تعطیلات دو روزه در پایان هفته شد، این طرح هم در دولت و هم در مجلس مورد بررسی قرار گرفت اما اعتقاد دارم دلیل آنکه به‌سرانجام نرسید و چندان مورد توجه قرار نگرفت، این است که در مجلس کمیسیون گردشگری وجود ندارد». به گفته ريیس کمیسیون گردشگری اتاق شیرازْ باوجود آنکه بسیاری از دولتی‌ها و مقام‌های مسئول در سخنان خود گردشگری را بهینه‌ترین راه برای اشتغال‌زایی و بهترین جایگزین برای نفت می‌دانند اما یک کمیسیون مستقل و متخصص برای آن در مجلس تعریف نشده که امور مربوط به آن را به‌طور مشخص و تخصصی پیگیری کند. حال آنکه بسیاری از صنایع که نسبت به گردشگری فرعی‌ترند، در مجلس داراي کمیسیون‌ هستند..

 

 قانون 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------