تدابیر سختگیرانه‌تری در صدور روادید برای ایرانی ها اعمال می شد



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی, روادید
مسؤول دفتر اطلاع‌رسانی گردشگری و تجارت صربستان در ایران گفت: با برقراری دوباره قانون ویزا از سوی دولت صربستان، حتما تدابیر سختگیرانه‌تری در صدور روادید برای اتباع ایرانی اعمال خواهد شد. 

به گزارش ایسنا، یک سال پیش صربستان رژیم لغو روادید با ایران و هند را همزمان به اجرا گذاشت. جمهوری صربستان با جمعیت ۱۰ میلیون نفر در جنوب شرقی اروپا واقع شده، پایتخت آن بلگراد است و از شمال با مجارستان، از شرق با رومانی و بلغارستان، از غرب با مونته‌نگرو، کرواسی و بوسنی و هرزگوین و از جنوب با آلبانی و مقدونیه همسایه است.

 

صربستان تنها کشور اروپایی بود که مرزهای خود را برای سفر اتباع ایرانی آزاد کرد. هرچند که گذر از مرزهای آن با وجود رژیم لغو روادید چندان هم ساده نبود. ایرانی‌ها به شرط همراه داشتن رزرو هتل و بلیت بازگشت و پول کافی اجازه داشتند به مدت۳۰ روز بدون ویزا در صربستان اقامت کنند. ورود اتباع ایرانی با گذرنامه سفید و بدون مُهر نیز با محدودیت‌هایی همراه بود.

 

دولت صربستان رژیم لغو روادید را با هدف تقویت صنعت گردشگری در این کشور و توسعه بازار غیر اروپایی به اجرا گذاشت و با آن‌که بارها از اجرای این قانون ابراز خرسندی کرده بود اما درباره سفر با ویزاهای جعلی و مهاجرت بدون بازگشت از این کشور هم هشدارهایی داده بود.

 

رسیم لیجیک، وزیر گردشگری صربستان که در سیاست‌گذاری رژیم لغو ویزا با ایران نقش اثرگذاری داشته است، گفته بود: در هفت ماه اول سال ۲۰۱۸ حدود ۱۵ هزار و ۸۵۵ ایرانی به صربستان سفر کرده‌اند که بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ نفر از این افراد در صربستان درخواست پناهندگی داده‌اند.

 

او همچنین گفته که بعضی‌ها از لغو ویزا سوء استفاده کرده‌اند و به همین خاطر منتقدان از ما به دلیل لغو روادید انتقاد می‌کنند. ایرانی‌ها مهمانان خوبی هستند و خیلی خوب هم پول خرج می‌کنند. فروشگاه‌های ما هم این موضوع را خیلی خوب می‌دانند.

 

آمار دقیقی از ایرانی‌هایی که سفر بی‌بازگشت از صربستان داشته‌اند در دست نیست، اما گوردن پونویک ـ رییس موسسه اینفو پارک، گروه مردم‌نهادی که به پناهجویان کمک می‌کند به بی‌بی‌سی گفته که حدود ۳۰ درصد گردشگران ایرانی از پرواز برگشت خود استفاده نمی‌کنند.

 

دولت صربستان سرانجام چهارشنبه گذشته (۱۸ مهرماه) در روزنامه رسمی این کشور اعلام کرد که تصمیم قبلی خود را درباره معافیت از ویزا برای شهروندان جمهوری اسلامی ایران لغو می‌کند.

 

نبوشا استفانویچ ـ وزیر کشور صربستان ـ در مجلس این کشور دلیل بازگشت این تصمیم را سوءاستفاده تعدادی از ایرانی‌ها از شرایط معافیت ویزا اعلام کرد.

 

یعقوب قاسمی ـ مسؤول دفتر اطلاع‌رسانی گردشگری و تجارت صربستان و از مجریان اصلی تورهای گردشگری به این مقصد ـ نیز به ایسنا گفت: دولت صربستان به خاطر فشار و نارضایتی کشورهای همسایه‌اش از مهاجرت غیرقانونی شهروندان ایرانی، چنین تصمیمی را گرفته است.

 

او ادامه داد: زحمت زیادی برای آزادی سفر بین دو کشور کشیده شده بود، ولی متاسفانه سفرهای بی‌بازگشت و مهاجرت ایرانی‌ها به صربستان آن را هدر داد.

 

قاسمی با اعتقاد بر این‌که تصمیم دولت صربستان درباره لغو معافیت ویزا برای شهروندان ایرانی جنبه سیاسی ندارد، گفت: همانطور که وزارت کشور صربستان اعلام کرده، قضیه به سوءاستفاده از این شرایط برمی‌گردد. طبق آنچه اطلاع دارم، دولت صربستان این تصمیم را تحت فشار و به دنبال نارضایتی کشورهای همسایه گرفته است. صرب‌ها به ایرانی‌ها احترام زیادی می‌گذارند و به تدوام این رابطه علاقمند بودند اما با توجه به افزایش مهاجرت اتباع ما از مرزهای صربستان به کشورهای اطراف آن، سطح نارضایتی و فشارها برای برداشتن این قانون زیاد شده بود.

 

به گفته او، پیش ازآن‌که ویزای صربستان برای ایرانی‌ها لغو شود، قوانین سختگیرانه‌ای حاکم بود و دریافت ویزای این کشور با دعوتنامه و پس از تایید پلیس و وزارت کشور صربستان امکان‌پذیر بود.

 

قاسمی بر این گمان است که با برقراری دوباره ویزای صربستان برای ایرانی‌ها، ضوابط این کشور نسبت به گذشته تشدید شود.

 

مسؤول دفتر اطلاع‌رسانی گردشگری و تجارت صربستان درباره تکلیف گردشگران ایرانی که برای سفر به صربستان تور خریده‌اند، گفت: وزارت کشور صربستان اعلام کرده این قانون را از ۱۷ اکتبر در مرزهای ورودی‌اش اجرا می‌کند، اما با توجه به اعلام رسمی در روزنامه این کشور احتمال آن‌که پیش از تاریخ اعلام شده، از ورود اتباع ایرانی به فرودگاه صربستان جلوگیری شود، زیاد است. بنابراین توصیه می‌شود مسافران با کسب اطلاعات کامل از آژانس‌ها درباره سفر به این کشور تصمیم بگیرند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------