چرا اسم بچه را می‌گذاری ملخ؟



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,نامگذاری

 

مشاوره‌های آموزشی مربوط به والدین، به‌خصوص متون مذهبی همه ما به نامگذاری مناسب برای فرزند تأکید می‌کنند اما به نظر می‌رسد همچنان عده‌ای چندان به اهمیت این موضوع واقف نیستند. البته گاهی فقدان آموزش در برخی مناطق باعث می‌شود چنین اسامی عجیب و غریبی انتخاب شود اما همیشه هم ماجرا این‌طور نیست.

 

از دهه٩٠ با مدشدن اسامی خاص، پر است از اسامی تازه؛ نام‌هایی که البته این تازگی همیشه بر کیفیت آنها هم اضافه نکرده است. در ادامه به برخی از این نامگذاری‌ها و همچنین اقدامات پیشگیرانه ثبت‌احوال اشاره خواهیم کرد.

 

کمیته نام

درباره انتخاب اسامی عجیب البته باشگاه خبرنگاران از قول سخنگوی سازمان ثبت‌احوال گزارش داده که اجازه چنین کاری همیشه هم ممکن نیست. سیف‌الله ابوترابی در این مورد گفته است: «این‌طور نیست که مانند گذشته هر نامی که والدین بخواهند برای فرزند انتخاب کنند و همان اسم هم ثبت و تأیید شود.» او در ادامه تأکید کرده: «به دنبال انتخاب برخی اسامی نادرست و بی‌معنی در سازمان ثبت‌احوال، «کمیته نام» ایجاد شده و اسامی پیشنهادی خانواده‌ها در این کمیته بررسی می‌شود.» البته او در بخشی از صحبت‌هایش تأکید کرده، انتخاب نام‌های عجیب و نامتعارف پذیرفتنی نیست و اغلب این اسامی قبل از ‌سال ۷۰ انتخاب شده‌اند.

 

از خرما تا حلوا!

ابوترابی در این گفت‌وگو از برخی اسامی عجیب و غریب نام برده که مرور آنها هر ایرانی را به تعجب وامی‌دارد. مثلا انتخاب اسم‌هایی نظیر آرشیو، آسیب، اجباری، اشتر، اهریمن، ملخ، شفتالو، شربت، قطار، کابوس، گشنه، گرگ آقا، بره، چاه، چراغ، غارت، فرار، یتیم و... برای مردان و آشفته، آفت، افسرده، پنبه، تعارف، حلوا، خرما، خیار، شربتی، شقیقه، کفتر، نیمکت، قیمتی، لوله، لبو، پارچه، پاکت، پنیر، پوپول، پولی، آمریکا، آلمان، انگلیس و نام‌های عجیب دیگر برای دختران!

 

با این اسامی چه کنیم

در بخش دیگر گفت‌وگوی سخنگوی ثبت‌احوال چند شرط برای تغییرنام عنوان شده که برخی از آنها را مرور می‌کنیم. مثلا اگر اسم شما با یکی دیگر از اعضای خانواده یکی باشد، می‌توانید برای تغییرنام اقدام کنید. همین‌طور اسامی فاقد معنای مناسب نظیر «آفت» و «افسرده» و «عذاب» که واقعا در دهه٧٠ ثبت شده بودند. نام‌هایی هم که زشت و مغایر با اصول انسانی باشند و منزلت و جایگاه افراد را زیر سوال ببرند، مشمول تغییر خواهند بود. به‌عنوان مثال نام‌هایی نظیر «چاکر»، «پالون» و حتی «دختربس» که زمانی در برخی مناطق انتخاب می‌شد. دیگر شرط هم اسامی مغایر با جنسیت افراد اعلام شده؛ یعنی اسم‌هایی نظیر «آرش» برای دختر یا «نسرین» برای پسر.

 

اسامی محبوب در‌ سال گذشته

آمار‌ سال گذشته نشان می‌دهد بیشترین اسامی‌ای که از سوی مردم انتخاب شده برای پسران به ترتیب امیرعلی، علی، محمد، ابوالفضل، امیرحسین، محمدطه، امیرعباس، حسین و کیان بوده و برای دختران، هم به ترتیب فاطمه، زهرا، هلما، زینب، یسنا، نازنین‌زهرا، آوا، ریحانه و رها. جالب اینجاست یکی از اسامی محبوب که در ماه محرم بیشترین نامگذاری‌ها به آن تعلق دارد، حسین است.

 

سریال‌ها و فیلم‌ها

براساس گفته‌های سخنگوی سازمان ثبت‌احوال همچنین گاهی اسامی فیلم‌ها و سریال‌ها نیز بر انتخاب مردم موثر بوده. مثلا در ‌سال ٨٣، نام «ستایش» رتبه ٨٣ را بین اسامی انتخابی دختران داشته است.

 

 

 شهروند  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------