ژن‌های ترسو!



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی, ژن‌های ترسو
تا آنجایی که می‌دانیم گزارشی در سطح جهان وجود ندارد که فردی با خوردن غذایی دچار تغییر رفتار شود اما همان‌ طور که گفتم این پتانسیل وجود دارد که کشورهای واردکننده مواد غذایی با این ریسک مواجه باشند. 

به گزارش شهروند،«برخی از دشمنان ما در حوزه تغییر ژن شجاعت و غیرت ایرانی در حال کار هستند که از طریق مواد غذایی منتقل می‌شود. بنابراین پدافند غیر عامل باید دائما این تهدیدات را رصد کرده و برای آن راهکارهایی را پیشنهاد کند.» اینها گفته‌های محسن محبی، معاون فرهنگی سازمان پدافند غیر عامل کشور است. او در جدیدترین اظهاراتش گفته اخبار قطعی‌نشده‌ای وجود دارد که می‌خواهند ژن شجاعت و غیرت ایرانی را دستکاری کنند و این دستکاری از طریق مواد غذایی اتفاق خواهد افتاد.

 

محبی در بخش دیگری از سخنانش گفته: «تهدیدات طبیعی ثابت و تهدیدات غیر طبیعی سیال، پویا و به‌روزشونده هستند. بر اساس میزان تغییر و تحول دانش و علم موجود، نوع این تهدیدات دایما تغییر می‌کند. روزی فضای سایبری برای بشر ناشناخته بود اما در حال حاضر شناخته‌شده که ضمن ایجاد فرصت‌ها، تهدیداتی نیز دارد. در حال حاضر آمریکایی‌ها و اسراییلی‌ها از میکروب به‌ عنوان یک سلاح نظامی استفاده می‌کنند، یعنی برای حمله به جای تهاجم نظامی با اسلحه، تهاجم جنبه زیستی و ترور بیولوژیک پیدا می‌کند. در جامعه جهانی اسم پدافند غیر عامل، دفاع غیر نظامی است. سوییس، آلمان، آمریکا، روسیه، چین و کره‌شمالی حتی یک وزارتخانه برای پدافند غیر عامل دارند.»

 

گفته‌های محبی بار دیگر بحث امنیت غذایی را به میان آورده است؛ بحثی که چند سالی است با وجود محصولات تراریخته مطرح شده. محصولاتی که موافقان و مخالفان فراوانی دارد و تازه امسال بعد از تلاش فعالان این عرصه، وحید مفید، مدیر کل امور غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو از الزامی‌ شدن نصب برچسب روی محصولات تراریخته روغنی از اول مرداد و سایر فرآورده‌ها از اول شهریور خبر داد.

 

پتانسیل جنگ‌های غیر متعارف

علی متولی‌زاده اردکانی، دبیر انجمن زیست‌ فناوری سلامت ایران می‌گوید: «در این که امکان دستکاری ژنتیکی در موجودات زنده به دست آمده، شکی نیست و این توانمندی وجود دارد که بتواند ژن‌های موجودات زنده را دچار تغییر کرد اما در این بین پرسش‌های بسیاری هم درباره عملیاتی‌ شدنش مطرح است. آیا این توانمندی که در حوزه سلول‌های انسانی ایجاد شده می‌تواند در جنین هم تغییر ایجاد کند و جنینی با خصایص خاص رشد کند. یا دستکاری روی غذاها در سطح سلولی و وارد کردن ژن‌هایی به سلول گیاهی و تبدیل این ژن‌ها به پروتئین می‌تواند عامل تغییر خلق‌ و خوی انسان‌ها باشد؟ پرسش‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد اما تا آنجایی که می‌دانیم گزارشی در سطح جهان وجود ندارد که فردی با خوردن غذایی دچار تغییر رفتار شود اما همان‌ طور که گفتم این پتانسیل وجود دارد که کشورهای واردکننده مواد غذایی با این ریسک مواجه باشند.»

 

اردکانی می‌گوید: «این گزینه‌ها به‌ عنوان پتانسیل جنگ‌های غیر متعارف در جهان شناخته می‌شوند؛ پتانسیل‌هایی که بسیاری از کشورها روی آنها در حال تحقیق‌اند، تا از طرق مختلف امنیت زندگی کشورهای دشمن را دچار اختلال کنند. دولت روسیه در سال ٢٠١٦، کاشت و واردات محصولات تراریخته را به صورت کلی منع کرد؛ چرا که آنها هم بر اساس تحقیقاتی که انجام داده بودند، به این نتیجه رسیدند که این محصولات می‌تواند امنیت غذایی کشورشان را تحت‌ تاثیر قرار دهد و البته بیش از ٣٨ کشور در دنیا ریسک کاشت این محصولات را قبول نکرده‌اند.»

 

به گفته دبیر انجمن زیست‌ فناوری سلامت ایران هر چه کشورها بیشتر درگیر واردات مواد غذایی باشند و البته نظارت‌های لازم روی واردات محصولات‌شان هم وجود نداشته باشد، این ریسک قدرت بیشتری می‌گیرد: «در کانادا، آمریکا یا استرالیا وقتی محصول کشاورزی را بخواهید با خودتان ببرید، حتما باید برایش مجوز داشته باشید، در غیر این صورت جلوی شما را می‌گیرند و جرم تروریستی برایش تعریف می‌کنند اما در ایران شاهد چنین موارد بازدارنده‌ای نیستیم و حتی عده‌ای تشویق می‌کنند به بهانه‌هایی مانند کمبود غذا و... محصولات تراریخته در کشور کاشته شود. در صورتی که با کاشت این محصولات تنوع زیستی و بذری کشور دچار مشکل بزرگی خواهد شد و اتفاقا وابستگی به واردات بذر افزایش پیدا خواهد کرد.»

 

به گفته اردکانی کاری که می‌توان انجام داد، بالا بردن سیستم‌های تشخیص، استفاده از برچسب‌گذاری روی کالاها و افزایش تحقیقات است. تنها این موارد است که می‌تواند میزان ریسک در کشور را کم کند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------