معاون قوه قضاییه: زندانی کردن مرد کمکی به زن نمی‌کند



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,
به جای اینکه مرد را زندانی کنیم می‌توانیم او را مجبور کنیم که به همسرش محبت کرده و خشونتی را که انجام داده جبران کند که این مسأله می‌تواند در قانون بیاید و نتیجه آن را نیز زن به دادگاه گزارش کند که اجرای حکم صورت گرفته است. 

معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: در اختلاف بین زن و شوهر که مرد خشونتی علیه زن انجام داده و در صورت شکایت اگر مرد را زندانی کنیم نه تنها کمکی به زن نشده بلکه او را هم مجازات کرده‌ایم و با این کار همچنین فرزندان آنها را هم مجازات کرده‌ایم.

 

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین صادقی در جمع خبرنگاران در حاشیه همایش ملی "مددکاری اجتماعی و توسعه پایدار" که صبح امروز برگزار شد، در خصوص بحث تکریم ارباب رجوع در دستگاه قضا، اظهار کرد: در بحث تکریم ارباب رجوع کار مفصلی انجام شده است و طی چهار سال گذشته پایه‌های فرهنگی آن را در دادگستری بنا کرده‌ایم که این بنیان‌های فرهنگی از طریق کارگاه‌های اخلاق حرفه‌ای پایه ریزی شد.

 

وی افزود: در چند سال گذشته حدود ۱۰۰۰ کارگاه اخلاق حرفه‌ای در سراسر کشور برگزار شده است.

 

معاون فرهنگی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: در دومین گام دستور العملی تدوین و ابلاغ شده که از سال 96 سال ویژه‌ای را برای توسعه تکریم ارباب رجوع قرار دهیم.

 

صادقی گفت: برای اینکه بتوانیم در حوزه تکریم ارباب رجوع به مقام عمل برسیم و در دستور العمل باقی نمانیم، نیاز بود که ضمانت‌های اجرایی در این خصوص داشته باشیم و این هدف با کار علمی قوی انجام شد بدین صورت که در ابتدا شاخص‌های ارزیابی تکریم ارباب رجوع را تدوین و ابلاغ کردیم.

 

معاون فرهنگی قوه قضاییه اظهار کرد: از بیرون قوه قضاییه و دانشگاه‌ها و با همراهی متخصصانی از درون قوه قضاییه تیمی را تشکیل دادند و شاخص‌های تکریم ارباب رجوع که حدود 200 شاخص بود را تدوین کردند که این کار بر اساس مدل بین الملی تدوین شده است.

 

وی افزود: گام بعدی ما اهدای جایزه تکریم ارباب رجوع به مدیرانی است که این اهتمام ویژه را داشتند که در این راستا در سال 97 این ارزیابی صورت خواهد گرفت و در ابتدای سال 98 جایزه تکریم ارباب رجوع اهدا خواهد شد.

 

صادقی در رابطه با پیشنهاد معاونت فرهنگی قوه قضاییه برای در نظر گرفتن مجازات‌های جایگزین حبس به قضات گفت: در این رابطه چند برنامه را دنبال می‌کنیم که یکی از آنها این است که قضات کمتر به سمت صدور حکم حبس بروند و برای این کار در ابتدا باید کار مبنایی انجام شود تا تفکر حقوقدان‌ها تغییر پیدا کند. در حال حاضر تفکر حقوقدان‌ها و مجامع علمی در این زمینه خیلی محدود به این است که مجازات را در قالب حبس می‌بینند.

 

وی افزود: ما باید کاری کنیم که این تفکر درست شود و سپس در حوزه قانون گذاری قوانین را اصلاح کنیم و وقتی که این فکر در دانشگاه ایجاد شود و آنها در زمینه این که مجازات دیگری به جای حبس در نظر گرفته شود تئوری پردازی کردند، می‌توانیم به سمت مجازات‌های دیگری مانند مجازات بدنی برویم که ما به شدت از آن دفاع می‌کنیم و کاملا هم آن را معقول و اثر بخش می‌دانیم هر چند فرهنگ روشنفکرانه غرب مجازات‌های بدنی را نمی پذیرد و آن را ضد حقوق بشر می‌داند.

 

معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: در راستای استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس همچنین می‌توانیم از مجازات‌های اجتماعی مانند محرومیت‌های اجتماعی و سلب امتیازات اجتماعی و اقتصادی هم استفاده کنیم.

 

صادقی در خصوص مجازات‌های جایگزین حبس در حوزه خانواده عنوان کرد: در اختلاف بین زن و شوهر که مرد خشونتی علیه زن انجام داده و در صورت شکایت اگر مرد را زندانی کنیم نه تنها کمکی به زن نشده بلکه او را هم مجازات کرده‌ایم و با این کار همچنین فرزندان آنها را هم مجازات کرده‌ایم. اشکال دیگری که با این کار به وجود می‌آید این است که فعالیت اقتصادی آنها نیز مشکل پیدا می‌کند و همچنین این مرد با زندان رفتن کینه می‌گیرد و بعد از بیرون آمدن از زندان دیگر مرد زندگی نمی‌شود.

 

وی افزود: به جای اینکه مرد را زندانی کنیم می‌توانیم او را مجبور کنیم که به همسرش محبت کرده و خشونتی را که انجام داده جبران کند که این مسأله می‌تواند در قانون بیاید و نتیجه آن را نیز زن به دادگاه گزارش کند که اجرای حکم صورت گرفته است. البته حبس برای برخی افراد خطرساز برای جامعه لازم است اما در مواردی مانند اختلاف زن و شوهری حبس بی معناست.

 

صادقی در رابطه با عملکرد معاونت فرهنگی در حوزه اصلاحات قانون اظهار کرد: ما در حوزه اصلاحات مانند سایر معاونت‌ها در بحث‌هایی که صورت می‌گیرد مشارکت داشته‌ایم که بعضی‌ها از آنها انجام شده و به اتمام رسیده است. از جمله لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت که به طور خاص‌تر آن را پیگیری می‌کنیم که لایحه مناسبی باشد تا واقعا به نفع زنان تمام شود.

 

وی در پایان گفت: آنچنان که باید و شاید و آنطور که می‌خواهیم هنوز اثرگذاری در حوزه قانون‌گذاری نداریم و باید در این حوزه پیوست فرهنگی قوانین را هم بنویسیم که در این مرحله در ابتدای راه هستیم.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------