فشار‌ها براي رد صلاحيت حناچي



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,حناچي
تنها 3 روز تا مهلت 10 روزه وزارت کشور برای تایید یا رد حکم شهردارشدن پیروز حناچی زمان باقی است. هر روز که می‌گذرد ابهامات درباره تایید حکم حناچی برای شهرداری تهران بیشتر می‌شود. 

به گزار‌ش  آرمان، اگر قرار به ذکر شهرداران حاشیه‌ساز باشد نام غلامحسین کرباسچی به دلیل محکومیتش برای اقداماتش در شهرداری، محمود احمدی‌نژاد برای رسیدن به ریاست جمهوری پس از حضور در شهرداری و به تازگی نام پیروز حناچی مطرح است که از سوی شورای شهر به عنوان شهردار انتخاب شده است، اما همگان چشم انتظار تایید حکم سومین شهردار منتخب شورای شهر پنجم هستند! اعضای شورای شهر تهران تصور نمی‌کردند که وزارت کشور در تایید حکم حناچی ملاحظاتی را در نظر داشته باشد که منجر به تاخیر در تایید حکم او شود.

 

وزارت اطلاعات تایید کرد

برخی چنین مطرح کردند که پاسخ نهادهای ذی‌ربط در تایید حناچی هنوز آماده نشده است، اما نایب رئیس مجلس گفت: با آقای علوی وزیر اطلاعات صحبت کردم، ایشان گفت که ما به چیزی که موجب رد صلاحیت ایشان (حناچی) باشد، نرسیده‌ایم. علی مطهری افزود: امیدوارم آقای حناچی به زودی به عنوان شهردار تهران مشغول کار شوند. حناچی یک انقلابی خوش فکر است. سابقه طولانی در جبهه‌های جنگ دارد و در فن خودش تخصص کافی دارد و بر اصول شهرسازی هم پایبند است و قطعا اجازه تخلفات بزرگ گذشته را نمی‌دهد.

 

محسن هاشمی: خوشبینم

محسن هاشمی در جایگاه رئیس شورای شهر توضیح داد: پس از انتخاب حناچی به‌عنوان شهردار تهران بنده نامه وی را به وزارت کشور ارسال کردم که بر اساس قانون، وزارت کشور 10 روز فرصت دارد حکم وی را صادر کند که با گذشت 5 روز از این نامه امیدواریم تا اوایل آذرماه حکم وی صادر شود. وی در پاسخ به این پرسش که آیا اطلاعی از فرآیند صلاحیت حناچی به‌عنوان شهردار تهران دارید یا خیر، گفت: ما در این زمینه اطلاعاتی نداریم و قاعدتا اطلاعات خبرنگاران نسبت به این موضوع بیشتر است. وی افزود: «البته ما خانواده خوشبینی هستیم و امیدواریم هرچه زودتر حکم حناچی به‌عنوان شهردار تهران صادر شود.» دیروز علی مطهری در جایگاه نایب رئیس مجلس هم به این تردیدها اشاره داشت و درباره صدور حکم حناچی شهردار تهران از سوی وزیر کشور اظهار کرد: «برخی که می‌خواهند شهردار تهران تحت فرمان آن‌ها باشد و آقای حناچی را چنین آدمی نمی‌بینند، تلاش می‌کنند که وزارت اطلاعات پاسخ منفی به استعلام بدهد.» اما آنچه حناچی بیان کرد ابهامات و گمانه‌ها در مورد رد او را قوت بخشید. 26 آبان بود که پیروز حناچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود؛ صلاحیت شما برای مسئولیت شهرداری تهران از سوی وزارت کشور تأیید نشده است، گفت: «ان‌شاءا... صلاحیت انسان از سوی خداوند رد نشود».

 

یک بام و دو هوا

در اذهان هست که محمدعلی افشانی در 23اردیبهشت سال جاری از سوی اعضای شورای شهر به عنوان شهردار انتخاب شد و تنها یک روز پس از آن بود که این حکم به امضای وزیر کشور رسید. شاید عنوان شود افشانی دارای صبغه مدیریت شهر و پیش از این معاون وزیر کشور بوده است، اما حناچی هم چندان با مدیریت شهری بیگانه نیست چنانکه دارای مدرک کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه تهران و دکترای تخصصی معماری- مرمت شهری و باز زنده سازی شهرهای تاریخی از دانشگاه تهران است. از سوابق اجرایی وی می‌‌توان به‌ معاون نظام مهندسی و اجرای ساختمان وزارت مسکن و شهرسازی، دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری کشو، عضو شورای عالی ترافیک، رئیس مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی معماری و شهرسازی وزارت مسکن و شهرسازی، معاون معماری و شهرسازی و دبیر شورایعالی معماری و شهرسازی ایران اشاره کرد.

 

وی هم اکنون معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران است. از سوی دیگر انتخاب دیروز نوشت:‌ «روند انتخاب شهردار تهران با برخی بازی‌های سیاسی در میان طیف‌های اصلاح‌طلب حاضر در شورای شهر گره خورده ‏بود. در حالی که ابتدا اعضای حزب اعتماد ملی در نگه داشتن افشانی در شورای شهر ناکام ماندند، بار دیگر بیشترین تلاش‌ها از ‏سوی حزب اتحاد ملت برای تعیین شهردار جدید انجام شد. گزینه اصلی اعضای این حزب برای شهرداری، عباس آخوندی بود. او ‏تا مرحله نهایی انتخاب شهردار بالا آمد، اما سرانجام با اختلاف یک رای رقابت را به حناچی واگذار کرد. در این شرایط، چه بسا ‏اعضای حزب اتحاد ملت تصمیم گرفته باشند تا با انتخاب حناچی به عنوان سرپرست، به گونه‌ای سطح او را از جایگاه شهرداری ‏تهران پایین‌تر نشان دهند. این کار می‌تواند نوعی انتقام از عدم انتخاب شهردار مورد نظر آنها تلقی شود».

 

واکنش شورای شهر چه خواهد بود؟

با توجه به اینکه تنها 3 روز به پایان مهلت 10 روزه تعیین وضعیت حکم حناچی برای شهرداری تهران زمان باقی مانده است اعضای شورای شهر درصدد روشن شدن زودتر وضعیت سومین شهردار منتخب خودشان هستند. آیا منتخبان مردم برای شورای شهر بر تایید شهردار منتخب خود اصرار می‌کنند و پای رایی که به پیروز حناچی دادند خواهند ایستاد یا در صورت عدم تایید حناچی اقدام به انتخاب شهردار چهارم خواهند کرد که این اقدام در تاریخ شهرداری تهران ثبت خواهد شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------