نرخ رشد جمعیت پایین تر از ۱.۶ درصد/انتقاد از روند صعودی نرخ پیری



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی, نرخ رشد جمعیت
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نرخ رشد جمعیت کشور را پایین تر از ۱.۶ درصد و بسیار نگران کننده خواند و گفت: سیاست های تشویقی نباید شعاری باشد و تنها روی کاغذ بماند.

به گزارش مهر، محمد حسین قربانی از روند صعودی نرخ پیری در کشور انتقاد کرد و افزود: پیشروی جمعیت به سمت پیری و روند نزولی نرخ جمعیت نگران کننده است.

 

وی با یادآوری اینکه مقام معظم رهبری در دهه ۸۰ بحث بحران جمعیت را به مسئولان گوشزد کرد، اظهارداشت: طی سال های اخیر نیز دولت و مجلس فضایی را برای حفظ و افزایش جمعیت و جلوگیری از پیری جمعیت ایجاد کردند.

 

قربانی با بیان اینکه زندگی ماشینی، ورود بانوان در عرصه های مختلف مدیریتی و چالش های حوزه اشتغال و معیشت نرخ رشد جمعیت را با کندی مواجه کرده است، ادامه داد: آمارهای مختلفی در مورد نرخ رشد جمعیت ارائه می شود اما نرخ رشد جمعیت در حال حاضر پایین تر از ۱.۶ درصد بوده و بسیار نگران کننده است.

 

وی با بیان اینکه باید از تجارت کشورهای توسعه یافته برای افزایش فرزندآوری بهره برد، گفت: پیری جمعیت در آینده کشور را با مشکلات و چالش های زیادی روبرو می کند بنابراین باید اکنون به فکر چاره اندیشی برای ترغیب و تشویق زوجین به فرزندآوری برای پیشگیری از تبعات ناشی از پیری جمعیت باشیم؛ کشورهایی که حتی رشد جمعیت آنها منفی بود توانستند با حمایت های مادی و معنوی مناسب زوجین فرزندآوری را در کشورشان افزایش دهند.

 

قربانی افزود: امروزه اغلب کشورها مشوق هایی را برای فرزندآوری و جلوگیری از پیری جمعیت در دستور کار قرار داده اند و در این رابطه نیاز است دولت نیز تدوین سیاست های تشویقی مناسب برای فرزندآوری را در دستور کار قرار دهد.

 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تاکید بر اینکه سیاست های تشویقی نباید روی کاغذ بماند، تصریح کرد: سیاست ها نباید شعاری باشد و تنها روی کاغذ بماند زیرا تدوین آنها بدون اجرایی شدن، مشکلات سد راه افزایش جمعیت را به هیچ وجه رفع نمی کند.

 

قربانی ادامه داد: اگر از مادران جامعه انتظار فرزندآوری بیشتر داریم باید دولت بتواند اغلب دغدغه ها و مشکلات والدین را رفع و فضای روحی و روانی و آرامش فکری را برای این قشر به ارمغان آورد.

 

وی بر ضرورت فرهنگ سازی مناسب از سوی رسانه ها به ویژه صدا وسیما برای تشویق زوجین به فرزندآوری تاکید کرد و گفت: آموزه های دینی ما در این رابطه می تواند بسیار تاثیر گذار باشد؛ متاسفانه امروزه فضای مجازی  و زندگی ماشینی برخی ارزش ها و اعتقادات مذهبی را کمرنگ را کرده در حالی که اگر این ارزش ها تقویت شود و تدوین و ارائه حمایت های مادی و بسته های حمایتی فرزندآوری در دستور کار دولت قرار می گیرد می توان به افزایش نرخ جمعیت امیداور بود.

 

قربانی با بیان اینکه افزایش مرخصی زایمان به ۹۰ ماه باید عملیاتی شود، تصریح کرد: البته درصد بسیار محدودی از زنان کشور شاغل هستند و باید در کنار توجه به زنان شاغل توجه به زنان غیرشاغل، خانه دار، کشاورز و روستایی در دستور کار قرار گیرد البته اکتفا کردن به افزایش مرخصی زایمان نیز چاره کار نیست زیرا در این رابطه ثابت شده زنانی که در کارهای اداری مشغول هستند تمایل چندانی به فرزندآوری ندارند.

 

وی با تاکید بر اینکه برای فرزندآوری بیشتر باید وضعیت اقتصادی مردم بهبود یابد، افزود: تامین آینده فرزندان برای والدین مهم است و ما نیز مانند جوامع توسعه یافته نیستیم که جوانی که پا به سن ۱۸ سال گذاشت اشتغال و معیشتشان تامین شود بنابراین توجه به آینده فرزندان دغدغه والدین است و چون آینده فرزندان را در رفاه و آرامش نمی بینند تمایلی به فرزندآوری ندارند این در حالی است که اگر بحث اشتغال و اقتصادی فرزندان آنها از سوی دولت تامین شود تمایل آنها نسبت به فرزندآوری دوچندان می شود.

 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از اینکه اراده قوی در حاکمیت برای اجرای سیاست های جمعیتی وجود ندارد، گفت: البته مجالس مختلف نیز نتوانستند دولت ها را مجاب کند تا در اجرای این سیاست ها گام بردارند؛ اجرای هر طرح تحولی در هر زمینه نیازمند تامین منابع لازم است و با گفتار درمانی مشکلات پیری جمعیت حل نمی شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------