وزیر آموزش و پرورش را پشت میز پاسخگویی بنشانید



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی, سید محمد بطحایی
وزیر آموزش و پرورش از آغاز به کار شبکه «سینا» به منظور ایجاد فضای تعامل و گفت‌گو بین مدرسه و اولیای دانش آموزان خبر داد.

به گزارش ایسنا، سید محمد بطحایی در جلسه دیدار با اعضای منتخب انجمن اولیاء و مربیان با بیان اینکه در رویکرد نوین تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش، خانواده و مدرسه دو شریک تلقی شدند گفت: این دو شریک سرمایه مشترک را وسط گذاشتند و هر دو هدف هر دو هدفشان تعالی این سرمایه است.

 

 

وی بیان اینکه اگر این دو شریک که سرمایه مشترکی را وسط گذاشته‌اند، ضوابط و قواعد شراکت را رعایت نکنند، آن سرمایه‌گذاری شکست می‌خورد افزود: مهم‌ترین و موثرترین عامل در موفقیت شراکت این دو تعامل بین آنهاست.

 

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که تعامل به معنای گفت‌وگوی  یک طرفه نیست، افزود: تعامل به معنای آن است که باید موانع و مشکلات را به شریکمان بگویم و در نهایت با هم تصمیم گیری کنیم. این همان حلقه مفقوده نظام آموزش و پرورش است. به عبارتی دیگر این دو شریک گاهی هر کدام کار خودشان را انجام می‌دهند.

 

وی در ادامه صحبت‌های خود، تصریح کرد: به عبارت دیگر معلم و مدرسه در بهترین حالت وظایف‌شان را انجام می‌دهند و کاری به مسائل خانه دانش‌آموزان ندارند. گاهی اوقات این دو شریک یکدیگر را تخریب می‌کنند. به ‌این‌ ترتیب علی‌رغم تمام تلاش‌ها آن چه که باید رخ دهد، به سرانجام نمی رسد.

 

بطحایی با بیان این که در بسیاری از کشورهای پیشرفته تا این حد برای فرزندانشان زحمت نمی کشند، اما نتیجه‌ اقداماتشان اثربخش‌تر است، در این باره اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل این مساله این است که در کشور گاهی اوقات خانواده‌ و مدرسه زور و توان یکدیگر را خنثی می‌کنند. اصطحکاک الگوهای این نهاد به شدت توان آنها را کاهش می‌دهد.

 

وی با اشاره به این که گاهی اوقات خانواده‌ با الگوهای متفاوت با مدرسه، تربیت فرزندان را انجام می‌دهد، در این باره توضیح داد: شرط اصلی ما در موفقیت ما در تربیت نسل بعدی، تعامل خانواده‌  با مدرسه است. در واقع بحث کمبود منابع و امکانات و تجهیزات مدارس به تنهایی عامل تاثیرگذاری نیست،‌ بلکه منظور اصلی این است که اگر زور و توان خانواده‌ و مدرسه در یک راستا قرار نگیرد، نمی‌توان به موفقیت رسید.  تعامل خانواده‌ و موسسه شاه بیت تربیت فرزندان است.

 

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تشکیل شبکه‌ای برای  تعامل بین اولیای مدرسه و والدین دانش‌آموزان نیز، گفت: پلتفرم این شبکه از قبل آماده شده است و  باید در آن گفتنی‌هایمان را به هم بگوییم. ۱۰۵ هزار مدیر مدرسه از این طریق می‌توانند با اولیای دانش‌آموزان مرتبط شوند. در ‌عین ‌حال در این شبکه نیز نباید هیجانی رفتار کرد و نمی‌توان بر روی پارامترهای فرهنگی چشممان را ببندیم.

 

بطحایی با بیان این که این شبکه در حال‌ حاضر آماده شده است و در حال‌ گسترش است، اظهار کرد: در همین شبکه در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز تولید برنامه‌هایمان را آغاز کرده‌ایم که مخاطب آنها تنها خانواده‌ها نیستند،‌ بلکه اولیای مدرسه و آموزش و پرورش هم هستند.

 

وی ادامه‌ داد:  برنامه‌هایی را آماده کرده‌ایم که در ‌عین ‌حال کشش لازم را داشته باشند برای مثال در حوزه دوستی دختر و پسر تصاویر واقعی را قرار دادیم و حتی با بچه‌ها به گفت‌وگو نشستیم. در حوزه اعتیاد استفاده از سیگار و حتی نحله‌های کاذب نیز کودکان به شدت در معرض آسیب قرار دارند، زمانی که از کلمه "به شدت" استفاده می‌کنم به معنای این نیست که تعداد این آسیب‌ها زیاد است ،‌ بلکه  در کشور ما حتی اگر به تعداد انگشتان دست دانش‌آموزان در گیر این مسائل باشند برای ما مهم است.

 

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که در مورد نحله‌های کاذب باید به سراغ پدر، مادر و مدیران مدارس برویم و از آنها بخواهیم تا با این مسائل آشنا شوند، در این باره توضیح داد: آنها باید این را بدانند که اگر با چه نشانه هایی مواجه شدند دانش‌آموز حتما دچار این آسیب شده است. قبل از رسیدن به خط آخر باید  عالمانه وارد کار شویم.

 

بطحایی، اضافه کرد: باید کاری کنیم که در شهریور ماه سال ۹۸ مدیران به شرطی بتوانند ادامه مدیریت خود را بدهند که گواهی‌های لازم برای آموزش در این حوزه‌ها را دریافت کرده باشند. این موارد کاملا عملیاتی هستند. برای مثال مدیر باید گواهینامه صیانت از ایمنی و سلامت، آسیب های اجتماعی، نحله‌های کاذب، آشنایی با اعتیاد و ... دارا باشند. به موازات مدیران خانواده‌ ها نیز باید این آموزش ها را دریافت کنند. به شکلی که در مهر ۹۸ برای ثبت‌نام فرزندانشان ببینیم که آیا والدین این گواهی نامه ها را دارند یا خیر؟.

 

وی با تاکید بر این که تعامل و گفت‌وگوی ما با خانواده‌ و خانواده‌ با ما شرط اصلی موفقیت ما است، تصریح کرد: در  برخی از مدارس مدیران ورود خانواده‌ها را به مدرسه عامل اختلال می دانند. این روحیه در برخی از همکاران ما وجود دارد که باید بر طرف شود.

 

بطحایی با اشاره به این که خانواده‌ها باید از آموزش و پرورش مطالبه گر باشند و وزیر آموزش و پرورش را پشت میز پاسخگویی بنشانند، در این باره اظهار کرد: برای رسیدن به این مرحله در طول یک سال گذشته انرژی بسیاری را صرف کردیم تا بگوییم مدارس باید مهارت های زندگی را به دانش‌آموزان یاد دهند و دانش‌آموزان نیز تنها نباید مطالب را حفظ کنند. مدرسه جای تمرین زندگی برای بچه‌ها است و باید آنها صبوری کردن و مدارا کردن را با یکدیگر یاد بگیرند.

 

وزیر آموزش و پرورش در ادامه‌ صحبت‌های خود، با بیان این درخواست که مجمع ملی انجمن اولیاء و مربیان هر چند ماه یک بار برگزار شود، توضیح داد: خوب است که در این مجمع موضوعاتی که باید با وزیر یا مدیران کل مطرح شود را عنوان کنیم.

 

وی همچنین با تاکید بر ایجاد فضای شاد در مدارس، خاطر نشان کرد: چرا باید تنها از رنگ‌های تیره برای دانش‌آموزان استفاده کنیم؟ استفاده از رنگ‌های شاد برای کودکان حتی در زیر بنای تربیتی ما وجود دارد. همچنین در کلاس‌های اول تا سوم دبستان بچه‌ها باید  آموزش را همراه با اسباب بازی‌های آموزشی دریافت کنند.  سند تحول بنیادین ، سند با مفاهیم انتزاعی نیست،‌ بلکه شامل همین موارد است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------