معاون کل وزارت بهداشت: آدرس غلط، مشکلی از "سلامت" حل نمی‌کند/حمله به "وزیر" جوانمردانه نیست



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,معاون کل وزارت بهداشت
با آدرس غلط دادن و حمله به خدمتگزاران مردم در حوزه سلامت هیچ مشکلی حل نخواهد شد و تکیه بر بعضی اطلاعات اشتباه و وابستگی‌های شخصی مشکلات حوزه سلامت را تشدید می‌کند. 

معاون کل وزارت بهداشت ضمن تشریح وضعیت این وزارتخانه در لایحه بودجه ۹۸، در پاسخ به برخی اظهارات مطرح درباره بودجه این وزارتخانه در طول اجرای طرح تحول نظام سلامت، گفت: با آدرس غلط دادن و حمله به خدمتگزاران مردم در حوزه سلامت، هیچ مشکلی حل نخواهد شد و تکیه بر بعضی اطلاعات اشتباه و وابستگی‌های شخصی، مشکلات حوزه سلامت را تشدید می‌کند.

 

 دکتر ایرج حریرچی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وضعیت بودجه‌ای این وزارتخانه در لایحه بودجه ۹۸ گفت: سهم وزارت بهداشت با احتساب درآمد عمومی و اختصاصی و تملک دارایی و هدفمندی یارانه‌ها و ۱% ارزش افزوده و بیمه سلامت برابر ۵.۱% از بودجه ۱۷۰۳ هزار میلیارد تومانی لایحه بودجه سال بعد است و رشد کل بودجه هزینه‌ایی وزارت بهداشت در لایحه ۹۸ نسبت به سال ۹۷ برابر ۸% است.

 

وی در مورد میزان اولویت اعتبارات حوزه سلامت در بودجه کل کشور گفت: با این که نسبت به سال‌های قبل از طرح تحول وضعیت بهتر شده است، ولی تا رسیدن به وضعیت کف مطلوب راه درازی در پیش داریم و در مقایسه با اکثر کشورهای جهان و منطقه وضعیت نامساعدی هنوز حاکم است.

 

وی گفت: مجموع دولت و بیمه‌های پایه حدود ۵۲% از کل هزینه‌های سلامت و پرداختی از جیب ۳۵.۲% و بیمه‌های تکمیلی و خیریه و ... بقیه هزینه‌های سلامت را تامین می‌کنند.

 

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی در مورد بیشتر بودن بودجه دولتی سلامت از بسیاری از کشورها، گفت: متوسط پرداختی از جیب در کل کشورها ۲۴% است و معمولا سهم دولت و بیمه‌ها از هزینه‌های سلامت بین ۶۵ تا ۷۰% است و این به وضوح نشان می‌دهد که ایران از لحاظ شاخص‌های سهم دولت و بیمه‌ها از هزینه‌های سلامت در مقایسه با دیگر کشورها هنوز دچار وضعیت نامناسب است.

 

حریرچی افزود: برای رسیدن به هدف ۲۵% پرداخت از جیب مندرج در قانون برنامه ششم، سهم دولت و بیمه‌ها باید به بالای ۶۵% برسد؛ وضعیتی که در اکثر کشورهای جهان و مشابه ایران از لحاظ اقتصادی وجود دارد.

 

وی درباره مباحث مطرح مبنی بر "پول پاشی در حوزه سلامت" و "امکان صرفه جویی یک سومی در حوزه سلامت" گفت: این اصطلاحات و این عناوین قبلا هم مطرح شده است و تعجب بنده این است که افرادی که خود قبلا با این ادعاها مخالف بودند، با مخالفان حوزه سلامت همسو شده‌اند.

 

حریرچی اضافه کرد: طرح تحول سلامت بنا به نظر دوست و دشمن، بزرگ‌ترین پروژه اجتماعی دولت و یکی از اصلی‌ترین دستاوردهای نظام در چند سال اخیر بوده و مورد تایید مقام معظم رهبری، رییس جمهور، رییس مجلس و اعضای هیئت دولت و نمایندگان مجلس قرار گرفته است.

 

وی اضافه کرد: با آدرس غلط دادن و حمله به خدمتگزاران مردم در حوزه سلامت هیچ مشکلی حل نخواهد شد و تکیه بر بعضی اطلاعات اشتباه و وابستگی‌های شخصی مشکلات حوزه سلامت را تشدید می‌کند.

 

وی در مورد بودجه پاداش پایان خدمت کارکنان وزارت بهداشت، گفت: در حالی که سایر وزارتخانه‌ها از محل ۳۵۰۰ میلیارد تومان مصوب دریافتی‌های بسیار قابل توجه داشته‌اند، وزارت بهداشت هیچ دریافتی از این بابت از سازمان برنامه و بودجه نداشته است، در حالی که مسئولین سازمان با شدت مشکلات وزارت بهداشت به عنوان دومین وزارتخانه بزرگ دولت از لحاظ تعداد کارکنان و بازنشستگان آشنا هستند و مکررا در این زمینه قول تامین منابع داده اند که تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

 

وی در پایان صحبت‌هایش گفت: وزیر مردمی بهداشت هم در بازدیدهای میدانی بسیار زیادی که دارند، با مشکلات این بازنشستگان و درخواست‌های ایشان مکررا مواجه می‌شوند و پیگیری‌های متعدد و طاقت‌فرسایی در این زمینه انجام داده‌اند و حمله به فردی که در جهت حل مشکلات کارکنان حوزه بهداشت ودرمان را تلاش شبانه‌روزی دارد، جوانمردانه نیست.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------