متهم: اولویت من پرداخت حق شاکیان است/ قاضی: نباید شعار بدهی



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,شرکت‌های هواپیمایی
سومین جلسه رسیدگی به پرونده شرکت دومان توکان صبح امروز در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به مفاصد اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی آغاز شد. 

به گزارش ایلنا، در ابتدای دادگاه نماینده دادستان برای ارائه توضیحاتی در خصوص دفاعیات جلسه گذشته متهم در جایگاه حاضر شد.

 

وی طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده را به علت وجود شکات دانست و گفت: اظهارات متهم مبنی بر اینکه طولانی شدن روند رسیدگی برای رسیدن به استیجازه رهبریت درست نیست چرا که حتی بر طبق استیجازه پرونده‌هایی که در دادگاه تجدیدنظر هم وجود دارد مشمول این امر شده و مجددا بررسی می‌شوند.

 

وی ادامه داد: مطلب بعدی توهین متهم به دادگستری است که قطعا دادسرا این حق را برای خود محفوظ می‌داند که متهم را مورد تعقیب قرار دهد. همچنین متهم اعلام کرده پرونده شاکی نداشته و دادسرا خودسرانه وارد رسیدگی به پرونده شده است. در صورتی که ما با مشاهده پیامک‌ها مطلع شدیم که متهمین در جریان شاکی بودن سپرده‌گذاران هستند مطلب بعدی هم این است که ورود دادستانی ملزم به شکایت شکات نیست و هر جا حقوق اشخاص ضایع گردد دادستانی می‌تواند ورود کند.

 

وی ادامه داد: متهم همچنین گفته است که اقرار من به تنهایی سند محسوب نمی‌شود ما اقرار شما را در کنار اظهارات شکات قرار دادیم همچنین تبلیغات کذایی شرکت شما هم در پرونده مستندسازی شده است. شما در پیامکی به همکاران خود اعلام کرده بودید اوضاع شرکت مساعد نیست حتی برای کسانی که ۹ ماه است سود نگرفته‌اند از اهرم وسوسه و تهدید استفاده کنید. همچنین اینکه گفته‌اید بادیگارد نداشتید عکس‌های شما در این خصوص موجود است.

 

در ادامه دادگاه قاضی صلواتی از کارشناس دادگستری خواست برای ارائه توضیحات خود در جایگاه حاضر شود.

 

وی اظهار داشت: از ابتدای سال ۹۴ تا سال ۹۶ در ۴۶ فقره حساب شرکت فوق ۵۶۰ میلیارد تومان گردش مالی وجود داشته و با توجه به اینکه بین خود افراد شرکت نیز جابجایی صورت می‌گرفت این گردش‌ها از حساب حذف شده و گردشگر فوق فقط واریزی سرمایه‌گذاران سود هتل‌ها و سود بانکی می‌باشد ما از این گردش‌ها ۷۰ درصد را شناسایی کرده‌ایم که ۹۴ میلیارد واریزی سرمایه‌گذاران و ۴۰ میلیارد نامشخص است. همچنین سود هتل‌ها ۲۵۰ میلیون تومان و ۷۵ میلیون تومان نیز سود بانکی است. در خصوص مصارف نیز ۱۴۰ میلیارد تومان بوده ۸۰ درصد شناسایی شده که ۶۱ میلیارد تومان پرداختی به سرمایه‌گذاران بوده است. عمده مصارف به جز بازپرداخت برداشت‌های شخصی و ودیعه ساختمان بوده و اثری از سرمایه‌گذاری نیست.

 

وی با تاکید بر این موضوع که ما فقط قراردادهایی که در دسترس‌مان بود بررسی کردیم گفت: ۸۳۰ فقره قرارداد مربوط به ۲۵۹ نفر است و ۱۱۹ نفر نیز قراردادشان منقضی شده. ۴۸۴ میلیارد اصل پول و سود بوده که تمدید مکرر باعث افزایش قراردادها شده است.

 

وی افزود: در این قراردادها ۳ تا ۴۰ درصد سود ماهیانه ذکر شده که در سال ۹۶ برای جذب سرمایه بیشتر سود بالاتر می‌دادند تا بتوانند سود سرمایه‌گذاران قبلی را تسویه کنند.

 

در ادامه دادگاه قاضی از دومان سهند متهم ردیف اول این پرونده خواست برای پاسخگویی به سوالات در جایگاه حاضر شود.

 

قاضی صلواتی در نخستین سوال از متهم پرسید تعیین سود در شرکت شما چگونه انجام می‌شد که متهم پاسخ داد ما بر اساس تحقیقی که در مورد پروژه‌ها انجام می‌دادیم میزان سود را مشخص کرده که سودهای بالا مربوط به قرارداد مشارکت می‌شد.

 

متهم در پاسخ به سوال دیگر قاضی که پرسید از کدام پروژه‌ها می‌گویید گفت: یکی پروژه آژانس مسافرتی اریکه بود که با دستگیری من ناتمام ماند.

 

قاضی پرسید: وقتی قراردادی با شرکت‌های هواپیمایی نبستید چگونه سود پرداخت کردید؟

 

متهم پاسخ داد: ما سودی پرداخت نکردیم.

 

قاضی صلواتی افزود: در پرونده از ۱۶ نفر نام برده شده که بالای ۴۰ درصد سود دریافت کردند همچنین اقاریر خود شما موجود است که از شهریور متوجه زیان‌ده شدن بودی ولی به مردم اعلام نکردی شما با هیچ شرکت هواپیمایی یا کشتیرانی قرارداد نداشتی.

 

در پاسخ به این اظهارات متهم کارشناس دادگستری اعلام کرد سودی وجود داشته و برخی برای قراردادهایشان سود ۴۰ درصدی دریافت کردند.

 

قاضی ادامه داد: شما گفتید رستوران‌ها و هتل‌ها یا ضررده بوده یا یربه‌یر می‌شده که متهم پاسخ داد: من در جلسه قبل هم گفتم اظهاراتم را در اداره اطلاعات قبول ندارم.

 

قاضی افزود: شبکه یک سیما غیرقانونی بودن شرکت شما را اعلام کرد که متهم پاسخ داد ما از بانک مرکزی در این خصوص شکایت کردیم که اگر این اتفاقات نمی‌افتاد بانک مرکزی متهم می‌شد.

 

در ادامه دادگاه نماینده دادستان با حضور در جایگاه در پاسخ به اظهارات متهم گفت: شما در گروه خودتان گفته‌اید ورودی شرکت به صفر رسیده باید به آب و آتش زد تا شرکت را حفظ کنید این اظهارات شما پیش از بازداشت است .

 

دومان سهند پاسخ داد: شما باید متن را کامل بخوانید اینها آموزش مارکتینگ بود نه اغواگری در ضمن اگر دریافتی مجموعه صفر باشد حاکی از وجود مشکل نیست من در خصوص یک پروژه خاص این مطلب را گفتم.

 

اظهارات دومان سهند با واکنش مستشار دادگاه مواجه شد که گفت: شما هنوز در فضای اغوا و فریب به سر می‌برید شما ۱۸۶ شاکی دارید که در هرج هستند پاسخگو باشید و بگویید چگونه می‌خواهید پول این افراد را بدهید اینهایی که شما مطرح می‌کنید دفاع نیست شما محکوم هستید پس از آن فضای فریب فاصله بگیرید.

 

سهند در پاسخ به مستشار گفت: بر اساس قانون اساسی اصل بر برائت است و صدور کیفرخواست نیز به منزله محکومیت نیست.

 

قاضی پاسخ د اد: ۱۸۶ نفر شاکی پشت شما نشسته‌اند توضیحات شما قانع‌کننده نیست.

 

سهند افزود: من طفره نمی‌روم از لحظه بازداشت هم به بازجو گفته‌ام که اولویت من پرداخت حق شاکیان است.

 

قاضی ادامه داد: نباید شعار بدهی پول شاکی‌ها را چگونه می‌دهی شما دیپلم داشتی چرا گفتی من دکتر هستم. هزینه تبلیغات روزی ۲۰۰ هزار پیامک را از کجا می‌آوردی؟ شما فقط در حال جوسازی هستی.

 

قاضی در پاسخ به اظهارات متهم که گفت هر چه می‌گویید باید مستند ارائه کنید گفت: شما پول مردم را خوردی ما مستند ارائه کنیم.

 

متهم ردیف اول مجددا با تاکید بر این موضوع که اقاریر من در وزارت اطلاعات به هیچ عنوان درست نیست در پاسخ به اظهارات یکی از شاکیان پرونده که گفت ایشان طبق پیامک به افراد گفته‌اند اگر من از زندان خارج شوم اصل پول و سود را می‌دهم گفت: شما در زندان نبودید و نمی‌دانید در زندان نمی‌شود کار اقتصادی انجام داد.

 

قاضی صلواتی در واکنش به این اظهارات گفت: نمی‌دانم این کلمه آزادی را چه کسی به شما گفته؟ قاضی بعد از ختم دادگاه ظرف یک هفته حکم صادر می‌کند و خبری از بیرون آمدن نیست.

 

در این بخش از دادگاه وکیل متهم ردیف اول پرونده اعلام کرد: بنده لایحه‌ای ۱۲ برگی را تهیه کرده‌ام که تقدیم دادگاه می‌کنم.

 

وی همچنین اعلام کرد: بنده برای مطالعه ۵۸ جلد پرونده آقای دومان سهند ساعت‌ها در دادسرا حضور داشتم ایشان به من گفتند مدارکی دارم که برای من ارسال می‌کنند اما هنوز مدرکی ارسال نکردند.

 

پس از پایان اظهارات وکیل متهم قاضی صلواتی ضمن تفهیم مجدد اتهامات از دومان سهند خواست آخرین دفاعیات خود را اعلام کند.

 

متهم ردیف اول با حضور در جایگاه گفت: با رد مجدد اتهام کلاهبرداری طبق گزارش کارشناسی تنها ۳۲ میلیارد بدهی شرکت می‌باشد که ذکر ۱۵۰ میلیارد تومان کاملا کذب است. این مبلغ نیز به پروژه‌های مختلف هدایت شده که در سال ۹۸ به سوددهی می‌رسید.

 

وی همچنین اعلام کرد: تراز شرکت همواره مثبت بوده چگونه یک شرکت کلاهبردار تراز مالی مثبت داشته است.

 

متهم در خصوص اظهارات شکات نیز گفت: اینکه می‌گویند خواهر من در کانادا اقامت دارد درست نیست برادر من هیچ گاه از کشور آمریکا تقاضای ویزا نکرده است.

 

وی ادامه داد: همچنین هیچ شرکت صوری زیرمجموعه شرکت من وجود نداشت و در زمان بازداشت کلیه شرکت‌ها در حال فعالیت بودند.

 

متهم افزود: من همچنین اسامی طلبکاران خود را به ضابطین قضایی اعلام کرده‌ام. در آخر هم اعلام می‌کنم با وجود اینکه اتهامات وارده را قبول ندارم آماده همکاری هستم تا اصل پول، سود و میزان ضرر و زیان شکات را تسویه کنم.

 

وی افزود: از قاضی دادگاه نیز می‌خواهم با صدور حکم عادلانه احقاق حق این جانب در اولویت نباشد و احقاق حق شاکیان در اولویت قرار بگیرد.

 

با پایان آخرین دفاعیات متهم ردیف اول قاضی صلواتی گفت: اموالی که از شرکت شما توقیف شده پاسخگوی حتی ۱۰ نفر از شکات نیز نیست.

 

با پایان این اظهارات قاضی صلواتی ختم جلسه را اعلام و جلسه بعدی رسیدگی به این پرونده را به فردا یکشنبه راس ساعت ۱۰ صبح موکول کرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------