گرمدره و تلو مردگان تهرانی را پس زدند



اخبار,اخبار اجتماعی, گورستان بهشت زهرا


 اخباراجتماعی - گرمدره و تلو مردگان تهرانی را پس زدند

 مدیران شهری می‌گویند ظرفیت فعلی گورستان بهشت زهرا(س)  تا دو‌سال دیگر تمام می‌شود اما این امکان وجود دارد که با تغییر کاربری تا‌ سال ۹۷ هم بتوانند مردگان تهرانی را در این گورستان دفن کنند پس از آن اما هنوز هیچ‌کس نمی‌داند پایتخت‌نشینان باید مرده‌هایشان را کجا ببرند.

پیش از این قرار بود در تلو و گرمدره گورستانی برای تهران بسازند حالا اما مسئولان این شهرها هم دست رد به سینه تهرانی‌ها زده و گفته‌اند جایی برای مرده‌های شهر شما نداریم. در چنین شرایطی دفن مردگان جدید در قبر مردگان قدیمی یعنی آنها که ۳۰‌سال از دفنشان گذشته و به اصطلاح دیگر خاک شده‌اند، پیشنهادی بود که از سوی بعضی اعضای شورا مطرح شد.

این‌که ظرفیت بهشت زهرا(س)  رو به اتمام است و نسل بعدی باید مردگانشان را جای دیگری به خاک بسپارند چند سالی هست که در صدر خبرهاست.  از اوایل دهه ۸۰ زمزمه‌های پر شدن ظرفیت این گورستان مطرح بود، حالا بیش از یک دهه گذشته و قبرهای بزرگترین گورستان شهر یکی یکی پر می‌شوند. براساس گزارشی که دیروز در شورای شهر تهران ارایه شد حالا دیگر تهران وقت زیادی ندارد.

 

تا پایان‌سال ۹۵ قبرهای بهشت زهرا دیگر پر شده و نهایتا خیلی همه تلاش کنند و بخشی از زمین‌های پیرامونی این قبرستان را هم تغییر کاربری بدهند این گورستان تا‌ سال ۹۷ ظرفیت کفن و دفن دارد. «مجتبی عبداللهی»، معاون خدمات شهری شهرداری تهران دیروز برای ارایه گزارشی در همین زمینه به شورای شهر تهران آمده بود. او در بخشی از این گزارش گفت: «سالانه ۲۶‌هزار نفر در بهشت زهرا (س) دفن می‌شوند و ظرفیت بهشت زهرا(س) تا‌سال ۱۳۹۷ پر می‌شود. ظرفیت موجود بهشت زهرا ۵۶‌هزار نفر با احتساب سالانه دفن ۲۶‌هزار متوفی تکافوی اموات دو‌سال آینده تا‌ سال ۹۵ را می‌کند اما با تغییر کاربری و تدابیر مختلف قابلیت ارتقای این ظرفیت تا‌سال ۹۷ وجود دارد.»

به گفته او تهران روزانه ۱۶۰ متوفی دارد، از این تعداد ۵۰ متوفی به خارج از بهشت زهرا منتقل می‌شوند، ۲۰ مورد از این متوفیان را نوزادان تشکیل می‌دهند، ۵۵ متوفی در فاز ۳ در قطعات روز، ۲۵متوفی در قبور ۳۰ساله، ۵ متوفی در قبور خصوصی و ۵ متوفی در قبور پیش‌فروش‌شده دفن می‌شوند.

معاون شهردار گفته بررسی و مطالعه روی ۱۴۰ گورستان تهران نشان داده که ۶۰ گورستان به‌طورکلی تغییر کاربری داده شده، ۴۷ گورستان به فضاهای فرهنگی و ذخیره شهری تبدیل شده‌اند  و ۳۳ گورستان قابلیت تدفین استثنا (مشاهیر، بزرگان و شهدا به تعداد کمتر از ۵ متوفی در سال)، محلی (ساکنان محل برای کسانی که قبلا قبر خریده‌اند با تصویب هیأت امناء)، منطقه و فرامنطقه‌ای را دارند. از این ۸۰ گورستان ۲۸ مکان ممنوعین تدفین، ۲۵ مکان تدفین محلی، ۱۵ مکان تدفین استثنا  و ۱۲ مکان تدفین اقلیت دارد.

به گفته معاون خدمات شهری شهرداری، نتایج یک نظرسنجی از شهروندان درباره دفن مجدد در آرامستان‌های متروکه نشان داد در آرامستان‌هایی که در میان بافت‌های روستایی درون شهر قرار دارند و تدفین در آنها جریان دارد اغلب مردم ممتنع هستند، در آرامستان‌هایی که در بافت جدید شهری قرار گرفته‌اند و تدفین در آنها متوقف شده اما نشانه‌های بارز آرامستان در آن وجود دارد نیمی از مردم موافق دفن مجدد هستند، در آرامستان‌هایی که در بافت جدید شهری قرار دارند و تدفین در آنها انجام نمی‌شود و نشانی از آرامستان نیز باقی نمانده اغلب مردم موافق دفن مجدد هستند همچنین در آرامستان‌هایی که در بافت حومه‌ای شهر قرار گرفتند و تدفین در آنها جریان دارد، اغلب مردم مخالف دفن مجدد هستند، در مجموع ۴۳‌درصد از شهروندان ساکن در محلات مجاور آرامستان‌ها موافق دفن مجدد، ۴۸‌درصد مخالف و ۹‌درصد ممتنع هستند.

موضوع پرشدن ظرفیت بهشت زهرا بحث دیروز و امروز نیست و از سال‌ها پیش شورای شهر تهران مصوباتی در این زمینه داشته و شهرداری تهران پیشتر موظف شده بود برای احداث گورستان‌های جدید تهران مکان‌هایی را پیش‌بینی کند. حالا معاون خدمات شهری شهرداری تهران می‌گوید در هیچ یک از دو گزینه گرمدره و تلو که برای احداث گورستان‌های جدید تهران پیشنهاد شده بودند، امکان چنین اقدامی وجود ندارد چرا که به گفته عبداللهی گرمدره از تهران جدا شده و شورای شهر جدیدی تشکیل داده و حالا شورای شهر آن با احداث گورستان در این محدوده مخالفت کرده است.  در منطقه تلو نیز با توجه به نزدیکی به سایت پارچین و شرایط خاص نظامی و امنیتی امکان احداث گورستان وجود ندارد.

در ادامه این جلسه تعدادی از اعضای شورای شهر تهران پیشنهاد کردند که از ظرفیت تعدادی از گورستان‌های قدیمی برای دفن موارد جدید استفاده شود. معصومه آباد، پیشنهاد کرد که از ظرفیت بخشی از اراضی درون شهری برای ایجاد گورستان‌های محلی استفاده شود. در ادامه حرف‌های او «مهدی چمران» هم گفت: «در گذشته گورستان‌های شهر متناسب با جمعیت گذشته بود و هم اکنون نیز می‌توان با مدیریت از همین گورستان‌ها برای دفن اموات استفاده کرد. ما می‌توانیم از ظرفیت گورستان‌های فعلی که متروکه هستند  یا امامزاده‌ها استفاده بهتری  ببریم.»

«چمران» با بیان این‌که با برنامه‌ریزی صحیح و دقیق می‌توان فضای مناسبی را برای دفن اموات در گورستان‌های داخل شهر فراهم کرد گفت: «می‌توان با ایجاد فضاهای سبز و تفرجگاه فضایی را ایجاد کرد که در کنار آن نیز اموات دفن شوند.» هر چه هست آنطور که دیروز مدیران شهری گفتند، پس از جانمایی مکان گورستان جدید در تهران، شهرداری دست کم ۲‌سال زمان می‌خواهد تا این گورستان آماده بهره‌برداری کند.  به همین دلیل است که دیروز مرتضی طلایی، نایب‌رئیس شورای شهر تهران گفت که ما وقت زیادی نداریم و باید سریع‌تر در این زمینه تصمیم‌گیری کنیم.

در جریان بحث و بررسی درباره گورستان و مرده‌ها در تهران اعضای شورا حرف‌های دیگری هم زدند ازجمله اینکه، «مجتبی شاکری» از خرید و فروش گرانقیمت قبرها در تهران و این‌که قبور باقی‌مانده در کنار امامزاده‌ها و مراکز مذهبی با قیمت‌های گران به فروش می‌رسند، گفت: «در امامزاده صالح قبر‌ها را تا ۷۰۰‌میلیون تومان معامله می‌کنند.»

 اموال بابک زنجانی را کسی نمی‌خرد
 جلسه شورای شهر تهران دیروز حاشیه‌ها و تذکرهایی هم داشت؛ از تذکر اعضای شورای شهر تهران به روزنامه همشهری گرفته که موافقان و مخالفانی داشت تا تذکر یکی از اعضا درباره یکی از   املاک بابک زنجانی و «اسماعیل دوستی»، در این باره عضو شورای شهر تهران به گودبرداری نبش خیابان خدامی اشاره کرد و گفت: بابک زنجانی در شهرهای دیگر ملک‌های زیادی ندارد و هر چه دارد در تهران است.  در یکی از آنها در شمال میدان ونک گودبرداری خیلی وسیعی خارج از ضوابط شهرداری انجام شده است.

او گفت: قوه قضائیه اخیرا املاک بابک زنجانی را به مزایده گذاشته است اما به دلایل مختلف کسی خریدار این املاک نیست چون یا اسنادشان ایراد دارد یا معارض دارند یا این‌که افرادی که بخواهند بخرند نمی‌دانند با این زمین‌های گودبرداری‌شده چه باید بکنند.  این گود میدان ونک دقیقا همان شرایط زمین گودبرداری‌شده در ایران‌زمین را دارد و باید سریع‌تر فکری به حالش کنیم.

دوستی از کمیسیون شهرسازی شورای شهر و همچنین معاونت شهرسازی شهرداری شهر تهران خواست پیگیری‌های لازم را در این خصوص داشته باشند و در صورت امکان شهرداری خودش املاک زنجانی را بخرد.
 اخباراجتماعی -روزنامه شهروند

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------