دشواری تامین معاش کارگران در ماه رمضان



اخبار,اخباراجتماعی,معاش کارگران در ماه رمضان

 

 اخبار اجتماعی -  دشواری تامین معاش کارگران در ماه رمضان

کارگران در شرایطی به استقبال ماه رمضان امسال می‌روند که رشد قیمت کالاهای اساسی زندگی، گذران معیشت‌شان را دشوار ساخته است.

به گزارش ایلنا، رشد قیمت کالاهای اساسی زندگی اگر چه نسبت به زمان مشابه سال گذشته کاهش چشمگیری داشته اما متوقف نشده است و در حالی که دستمزد کارگران برای سال جاری ۱۰ درصد کمتر از نرخ رسمی تورم افزایش یافته، تأمین معاش آن‌ها روز به روز دشوارتر می‌شود.

اگر در کنار این شرایط، عملکرد اقتصادی ۸ ساله دولت احمدی نژاد را نیز در نظر بگیریم به عمق فشار اقتصادی که جامعه کارگری تحمل می‌کند بهتر پی می‌بریم.

طی دوران ۸ ساله دولت احمدی نژاد نه تنها دستمزد کارگران هر سال کمتر از درصد تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی تصویب شد، بلکه فقط در ۴ سال پایانی دولت وی، شاخص بهای خدمات و کالاهای مصرفی بر اساس آمار بانک مرکزی رشد نزدیک به صد درصدی داشت.

طبعاً با فرا رسیدن ماه رمضان و دید و بازدیدهای خانوادگی که معمولاً با صرف افطار همراه است، هزینه سبد غذایی خانواده‌های کارگری افزایش پیدا می‌کند و شرایط طاقت فرسای ناشی از خودداری از خوردن و آشامیدن را برای این قشر زحمتکش جامعه دو چندان خواهد کرد.

در همین رابطه، «عید علی کریمی» دبیر خانه کارگر قزوین به ایلنا می‌گوید: کارگران و بازنشستگان از دولت روحانی انتظار دارند سبد کالای ویژه ماه رمضان به آنان اختصاص داده شود.

وی معتقد است: دولت می‌داند کارگران با دستمزد فعلی قادر به تهیه مواد غذایی ماه رمضان نیستند و از مسئولان کشور به ویژه وزارت کار توقع می‌رود با تهیه اقلام مناسب و توزیع آن میان کارگران، سفره‌شان را رنگین کند.

همچنین «اسماعیل حق پرستی» دبیر خانه کارگر تهران از دولت می‌خواهد تا پیش از آغاز ماه رمضان، سبد ویژه ای متشکل از کالاهای اساسی به کارگران اختصاص داده شود.

وی معتقد است: دولت با توجه به اوضاع نامناسب اقتصادی باید به کارگرانی که به دلیل درآمد نامناسب دچار مشکل معیشتی هستند، سبد کالای ویژه ماه رمضان را اختصاص دهد.

این فعال کارگری با انتقاد از تبعیض میان کارمندان و کارگران، تصریح می‌کند: دولت هر سال به مناسبت فرا رسیدن ماه رمضان اقلامی را تحت عنوان بن کالای رمضان در اختیار کارمندان‌ خود قرار می‌دهد، در حالی که کارگران از این بن کالا مستثنی هستند.

بر اساس آمار بانک مرکزی، شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در ماه‌های فرودین و اردیبهشت سال جاری به ترتیب ۱ و ۱/۲ درصد افزایش پیدا کرده است که این خدمات مصرفی شامل خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، دخانیات، پوشاک و کفش، مسکن، آب و انرژی، اثاث و خدمات مورد استفاده در خانه، بهداشت و درمان، حل و نقل، ارتباطات، تفریح و امور فرهنگی، تحصیل، رستوران و کافه و کالاها و خدمات متفرقه می‌شود که به نوبه خود از افزایش هزینه خانواده کارگری خبر می‌دهد.

چنین شرایطی نیازمند اندیشیدن تمهیداتی از سوی دولت روحانی است تا از افزایش فشار معیشتی بر طبقات محروم جامعه جلوگیری شود.
 اخبار اجتماعی - ایلنا  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------