بخش آب کشور در حالت آماده باش



اخبار,اخباراجتماعی,شبکه‌های آب و فاضلاب شهری


اخبار اجتماعی - بخش آب کشور در حالت آماده باش

قائم مقام وزیر نیرو با اعلام اینکه حدود 517 شهر از نظر آب در حالت سر به سر و 12 شهر در مرز تنش قرار دارند که یکی از آنها تهران است، از آماده باش مجموعه بخش آب کشور از اوایل امسال خبرداد و گفت: شبکه‌های آب و فاضلاب شهری متعلق به 50 سال پیش است و برای جلوگیری از هدر رفت تجهیزات باید نو شود، همچنین اکنون قیمت هر متر مکعب آب شرب حدود هزار تومان تمام می‌شود در حالی که حدود 300 تومان از مردم گرفته می‌شود.

به گزارش مهر، ستار محمودی در برنامه نگاه1 شنبه شب شبکه یک سیما با اشاره به اینکه 92 درصد آب کشور در بخش کشاورزي، 6 درصد در بخش شرب و 2 درصد در بخش صنعت مصرف می شود، گفت: از حدود 120 میلیارد متر مکعب آب کشور حدود 96 میلیارد متر مکعب را استفاده می کنیم و 24 میلیارد متر مکعب آب باقی مانده سهم محیط زیست است.

قائم مقام وزیر نیرو با بیان اینکه کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک واقع است و استعداد کم آبی دارد، افزود: در طول 44 سال آماری حدود 40 تا 46درصد این سالها با خشکسالی سراسری یا بخشی روبرو بودیم. امسال یکی از سالهایی است که به علت کاهش بارندگی ها و روان آبها با تنگنای بیشتری روبرو شدیم و حدود 8 درصد کاهش داریم.

وی گفت: حدود 517 شهر در کشور ما از نظر آب حالت سر به سر قرار دارند یعنی میزان تامین آب و مصرف آب آنها تقریبا برابر است و در میان این شهرها 12 شهر در مرز تنش قرار دارند که یکی از آنها تهران است. از اوایل امسال مجموعه بخش آب کشور در حالت آماده باش کامل و اکنون تحت مدیریت است، بنابراین نیازمند همکاری مردم در مدیریت مصرف آب هستیم.

محمودی تصریح کرد: میانگین بارندگی کشور از حدود 20 سال پیش تاکنون زیر 250 میلیمتر و در 10 سال گذشته حدود 240 میلیمتر و تنها در برخی سال ها میانگین آن 300 میلیمتر بود. هر 2 میلیمتر بارندگی حدود 3 میلیارد متر مکعب حجم آب را رقم می زند و امسال نسبت به پارسال 6 درصد و نسبت به بلندمدت 8 درصد کاهش میزان بارندگی داریم.

به گفته وی از حدود 413 میلیارد متر مکعب آبی که در سال در کشور می بارد حدود 75 درصد تبخیر می شود و حدود 120 میلیارد متر مکعب برای مصرف باقی می ماند. در دنیا 40 درصد آب تجدید شونده را باید به خدمت گرفت و بقیه را طبیعت باید انجام دهد در حالی که در ایران حدود 80 درصد آن را استفاده می کنیم. اکنون میزان سرانه مصرف آب در کشور 236 لیتر است که از میانگین جهانی بیشتر است.

قائم مقام وزیر نیرو با اعلام اینکه بخشی از علت این موضوع آن است که تجهیزات استفاده آب مانند شیرآلات، استاندارد نیست و بخشی هم مربوط به رفتارهای مصرفی ما است، ادامه داد: در شبکه توزیع آب هم تلفاتی وجود دارد که 2 نوع است و یک نوع به ناچار اتفاق می افتد و مثلا تصفیه خانه را هر چند وقت باید شستشو دهیم و دوم نشت آب از محل اتصالات است.

محمودی با اشاره به این مطلب که وزارت نیرو 10 سال روی طرح جامع آب کار کرده است و در این مدت میزان نشت آب از حدود 34 درصد به 24 درصد رسید، گفت: کشور در زمینه آب به 6 منطقه تقسیم شد و این 6 منطقه به 30 منطقه زیر جزء‌ تشکیل شده است. شبکه های آب و فاضلاب شهری در کشور ما متعلق به 50 سال پیش است و برای جلوگیری از هدر رفت تجهیزات باید نو شود.

وی  ضمن بیان اینکه اکنون قیمت هر متر مکعب آب شرب حدود هزار تومان تمام می شود در حالیکه حدود 300 تومان از مردم گرفته می شود، گفت: از نظر بهداشتی آب در سراسر کشور کنترل می شود، حدود 10 درصد آب شرب صرف آشامیدن و پخت و پز و 90 درصد آن صرف استحمام و مصارف دیگر می شود.

قائم مقام وزیر نیرو اضافه کرد: این 90 درصد نیازمند استاندارد در حد آب خوردن و پخت و پز ندارد و به همین علت برای صرفه جویی در مصرف آب باید روی دو شبکه ای کار شود و دو شبکه آب وجود داشته باشد یکی برای مصرف آب و پخت و پز و دیگری برای مصارف دیگر.  یکی از راه ها برای این کار این است که آب شرب بصورت بسته بندی در بطری های آب مصرف شود و آب استحمام و دیگر مصارف از طریق شبکه های موجود مصرف شود.

وی با اشاره به اینکه آب در مرحله انتقال تلفات کمی دارد، افزود: بیشتر تلفات آب در کشور ما در مرحله توزیع است. تغییر الگوی کشت و نظام آبیاری مزارع کشاورزی از راه های جلوگیری از هدر رفت آب است.

محمودی با تاکید بر اینکه از نیروگاه های هسته ای می توان برای شیرین کردن آب شور دریاها استفاده کرد، افزود: یکی از راهبردهای ما در آینده این است که از این نیروگاه ها در حاشیه خلیج فارس برای شیرین کردن آب شور دریاها استفاده کنیم.
اخبار اجتماعی - مهر

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------