آیا ایدز در حال مهار شدن است؟جهان کاهش ، ایران افزایش



اخبار,اخباراجتماعی,بیماری ایدز

 

 اخباراجتماعی - آیا ایدز در حال مهار شدن است؟/ کاهش 12 درصدی مبتلایان به ایدز در جهان

  گزارش سازمان ملل نشان می دهد که تعداد مرگ و میر های ناشی از بیماری ایدز در جهان در سال گذشته میلادی در مقایسه با سال قبل از آن حدود 12 درصد کاهش یافته و به یک و نیم میلیون نفر رسیده است. این در حالیست که در ایران این روند افزایشی است.

  همچنین تعداد افراد جدید مبتلا شده به این بیماری نیز از 2.2 میلیون نفر در سال 2012 به 2.1 میلیون نفر در سال 2013 کاهش یافته است.

این گزارش می افزاید که در سال 2013، فقط حدود 13 میلیون نفر از مبتلایان به ایدز که معادل 37 درصد آنهاست، به خدمات درمانی دست رسی داشته اند.

در همین حال، بیشترین تعداد مبتلایان جدید به ایدز در سال 2013 در آفریقای سیاه بوده اند که تعداد آنها به یک و نیم میلیون نفر می رسد که از این تعداد 210 هزار نفر کودک هستند.

حدود 70 درصد از مبتلایان به ایدز در جهان در همین منطقه زندگی می کنند که 58 درصد از آنها نیز زن هستند.

اما در مجموع، میزان ابتلا به ایدز در هشت سال گذشته در جهان، 33 درصد کاهش یافته است.

جهان کاهش ، ایران افزایش
آمار‌های دولتی نشان می‌دهد به‌طور میانگین از سال 1388 تا به امروز هر سه‌ماه یک‌بار 500 نفر به جمع مبتلایان به این بیماری اضافه می‌شوند. آماری که از سوی وزارت بهداشت در رابطه با آخرین وضعیت بیماری ایدز اعلام شده، نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان به ایدز از 20‌هزار و 975 نفر در سال 1388به 26‌هزار و 125نفر تا ابتدای فروردین1392 و 27‌هزارنفر در سه‌ماهه سوم سال 1393 رسیده است.

در مقایسه این آمار با مواردی که ابتلای آنان در سال 1391 گزارش شده است، اعتیاد تزریقی 52‌درصد، برقراری روابط جنسی 33‌درصد و انتقال از مادر مبتلا به کودک 4/3درصد را تشکیل داده است. در 6/11درصد از موارد شناسایی‌شده در این سال راه انتقال نامشخص بوده و هیچ مورد جدید ابتلا از راه خون و فرآورده‌های خونی گزارش نشده است ضمنا 74.4درصد موارد شناسایی‌شده در این سال را مردان و 25.6درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

 اعلام این آمار و رشد 33‌درصدی انتقال ایدز از طریق روابط کنترل‌نشده جنسی  نگرانی‌ها برای پیشروی انتقال ایدز از طریق روابط جنسی را افزایش می‌دهد.

در همین رابطه دکتر مینو محرز، عضو هیات‌علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران و رییس مرکز تحقیقات ایدز به شرق  می‌گوید: در مقطع کنونی با توجه به افزایش میزان ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی کنترل‌نشده و همزمان با سیاست‌هایی که سعی دارند، توزیع وسایل پیشگیری از بارداری را محدود کنند، خطر طغیان دوباره موج سوم ایدز دوباره کشور را تهدید می‌کند.

چند روز پیش دکتر سیدحسن هاشمی در حاشیه نشست مشترک ستاد مبارزه با مواد مخدر با وزارت بهداشت درباره علت ارائه نشدن آمارهای دقیق از ایدز و اعتیاد در کشور، گفت: آمارهایی که اعلام می شود، دقیق هستند. در حال حاضر آمار ایدز 27 هزار نفر در کشور است که معمولا آن را به علت پنهان‌کاری مردم، ضرب‌ در 4 می‌کنند.

وزیر بهداشت ادامه داد: آمار ایدز نسبت به چند سال گذشته افزایش یافته اما باید گفت مخفی‌کاری در این خصوص در میان نبوده و باید راهکارهایی پیدا شود که این بیماری بیش از این گسترش نیابد.

آگاهی حلقه مفقوده ایدز در ایران
این اختلاف روند در ابتلا بین ایران و جهان به طور قطع از کمبود آگاهی ناشی می شود . در حالی که در کشور ما و کشورهایی با مختصات فرهنگی ما به دلایل مختلف صحبت از مسایل جنسی در محافل رسمی تابو محسوب می شود کمبود اطلاعات در این زمینه موجبات ابتلای بسیاری را فراهم آورده است. چه بسیاری از جوانان با یک سفر توریستی به کشورهای آسیای جنوب شرقی نادانسته گرفتار و اطرافیان خود را نیز در چنگ این بیماری انداخته اند.

این در حالیست که یونسکو و سازمان ملل امسال در هنگام برگزاری جام جهانی فوتبال در یکی از پر خطر ترین مناطق جهان با راه اندازی کمپین های آگاهی بخش که اتفاقا در ایران هم فعالیت داشت از بروز فاجعه در این مورد جلوگیری کرده و یا به عبارت بهتر سعی در جلوگیری از ابتلای افراد ناآگاه به این بیماری را داشتند.

به جاست که در داخل کشور لا اقل در فرودگاهها و مراکز رفت وآمد جوانان و افراد پر ریسک فعالیتهایی در این زمینه انجام شود تا روند کاهشی ابتلا در جهان در ایران نیز تجربه شود و این بیماری در حالی که هنوز جمعیت فعال کشور را تهدید جدی نکرده است، مهار شود.

   اخباراجتماعی - خبر آنلاین

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------