ورود دادستان به مسموميت اهالي قلعه خان



اخبار,اخباراجتماعی, مسموميت اهالي قلعه خان


 اخباراجتماعی - ورود دادستان به مسموميت اهالي قلعه خان

از غذاي توزيع شده، در سحري در مسجد روستا و همچنين آب استفاده شده، نمونه برداري شده است که نمونه برداري هاي شيميايي براي بررسي بيشتر به تهران و مشهد ارسال شد.

در حالي که به گفته معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي خراسان شمالي، تعداد مسمومان حادثه مسموميت اهالي روستاي قلعه خان از توابع مانه و سملقان به 400 نفر افزايش يافته، مسئولان به اين سؤال که علت حادثه چه بوده است پاسخ هاي متفاوت و متناقضي مي دهند.

به نوشته خراسان، دادستان عمومي و انقلاب مانه و سملقان هم به عنوان مدعي العموم وارد پرونده اين حادثه شد و از پيگيري دادستاني در اين باره خبر داد. «اسپيدکار» بيان کرد: نمونه هايي از غذاي صرف شده در افطاري روستا و نيز آب آن، براي آزمايش به آزمايشگاه مربوطه در تهران ارسال شده است و تا زماني که نتايج آن ها اعلام نشود، نمي توان درباره علت حادثه اظهار نظر کرد.

 

وي تعداد افراد مسموم شده، تا ظهر روز گذشته را 300 نفر اعلام کرد و گفت: تاکنون نتايج آزمايش هاي انجام شده، در استان هم به ما اعلام نشده است و با توجه به اين که آزمايش هاي اصلي در تهران انجام مي شود، بايد براي ريشه يابي دقيق آن منتظر اعلام نتايج آزمايش ها بمانيم.

در همين حال، معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي خراسان شمالي به خبرنگار ما گفت: از غذاي توزيع شده، در سحري در مسجد روستا و همچنين آب استفاده شده، نمونه برداري شده است که نمونه برداري هاي شيميايي براي بررسي بيشتر به تهران و مشهد ارسال شد، اما جواب آزمايش هاي ديگر امروز مشخص مي شود.

 

دکتر«نادر نيک پرست» با اشاره به اين که غذاي توزيع شده در مسجد روستاي قلعه خان «چلو گوشت» بود که پخت آن در شب قبل از توزيع انجام شده بود و بيش از 90 درصد مسمومان ازاين غذا مصرف کرده بودند، افزود: حدود 400 نفربا علايم تهوع، استفراغ و دل درد به مراکز درماني مراجعه کردند که علايم 200 نفر جدي بود و60 بيمار سرم تراپي شدند. وي تاکيد کرد: حال هيچ کدام از بيماران وخيم نبود و حال عمومي شان نيز بهبود يافت و تاکنون مورد جديدي گزارش داده نشده است، ضمن اين که يک گروه پزشکي کمکي نيز در روستا مستقر شده است.

وي با اشاره به اين که مردم روستا در همان شب، از آبي که در تانکري قرار داشت که آن هم از يک چاه غير مجاز براي آشاميدن برداشت شده بود، استفاده کردند، ادامه داد: استفاده همزمان از اين آب و غذاي سحري کار را براي تشخيص مشکل کرده است. وي اظهار داشت: براساس علايم و الگوي بيماري بيماران، مسموميت آن ها به احتمال بيشتر، بر اثر غذا بوده است، اما با اين وجود، آزمايش هايي از آب ، غذا و همچنين 20 مورد نمونه وبا نيز انجام شده است و جواب آزمايش هاي اورژانسي مانند وبا و آب امروز مشخص مي شود و جواب آزمايش هايي که به تهران و مشهد ارسال شده است، به زمان نياز دارد.

 

وي ادامه داد: اين گونه مسموميت ها در استان و کشور آن هم در اطعام هاي دسته جمعي، به دليل رعايت نکردن مسائل بهداشتي در محل پخت، نحوه طبخ و نگهداري غذا و آلوده بودن ظروف به ويژه در مناطق روستايي در گذشته وجود داشت. «کشوري» رئيس شوراي اسلامي روستاي قلعه خان هم در اين ارتباط گفت: دوشنبه شب 40 بيمار ديگر نيز به دليل مسموميت به مرکز درماني قاضي مراجعه کردند. وي افزود: صبح روز گذشته، نيز 10 بيمار از اهالي اين روستا به اين مرکز درماني مراجعه کردند. وي بيان کرد: افرادي که به تازگي با علايم مسموميت به درمانگاه مراجعه کرده اند حتي از غذاي مسجد نخورده اند.

وي بيان کرد: بيماران از علايم جديدي مانند تب و لرز و سرگيجه سخن مي گويند. «شاد مهر» دهيار روستاي قلعه خان هم گفت: وضعيت بيماران اين روستا مساعد است و منتظر اعلام نتيجه آزمايش هستيم. از سوي ديگر، فرماندار مانه و سملقان گفت: پي گيري هاي لازم براي برطرف شدن نگراني ساکنان روستاي قلعه خان در زمينه مسموم شدن اهالي انجام شده است و به زودي نتيجه آزمايش ها اعلام خواهد شد.

 

«عوض زاده» افزود: بنابر اعلام مسئولان آب و فاضلاب روستايي، در آزمايش هاي انجام شده، آب روستا هيچ مشکلي نداشته است. سرپرست شبکه بهداشت و درمان مانه و سملقان هم با اشاره به اين که منشاء اين حادثه هنوز مشخص نيست، اظهارداشت: از آب آشاميدني، موادغذايي و تانکرهاي محل نگهداري آب، براي انجام آزمايش نمونه برداري شده است تا علت اين وضعيت شناسايي شود.

دکتر« بازخانه اي» با بيان اين که اکنون وضعيت کنترل شده و بيماران با درمان سرپايي بهبود يافته اند، ادامه داد: 2 نفر به دليل سن بالايي که داشتند به مراکز درماني آشخانه اعزام شدند و اوضاع هيچ بيماري وخيم نيست. وي با اشاره به اين که يک گروه پزشکي و پرستاري نيز در روستاي قلعه خان مستقر شدند، تأکيد کرد: به شکل گزينشي از بيماران آزمايش ادرار و مدفوع گرفته شد که جواب آزمايش به زمان نياز دارد. وي ادامه داد: با هماهنگي فرمانداري مانه و سملقان براي اهالي روستا آب معدني تأمين شد تا وضعيت ارزيابي شود. در همين حال، مديرعامل شرکت آب و فاضلاب روستايي خراسان شمالي هم احتمال آلودگي آب روستاي قلعه خان را رد کرد.

 

«روشن روان» عنوان کرد: با توجه به آخرين نمونه گيري انجام شده، از نقاط مختلف مجتمع آب رساني امام رضا(ع) و ارسال به موقع نمونه ها به آزمايشگاه آب اين شرکت و همچنين انجام آزمون هايي تا مرحله تأييد روي نمونه هاي ارسال شده ،کل نمونه هاي برداشت شده از مجتمع مذکور و آبرساني سيار، فاقد آلودگي ميکروبي بوده است .به گفته وي، بروز هرگونه بيماري روده اي و انگلي دليل بر وجود آلودگي در آب نيست و مي تواند بر اثر آلودگي هاي غذايي باشد و به صرف شنيدن و يا ديدن عوامل بيماري زا در هر منطقه نمي توان آلودگي را به آب نسبت داد.
 
 اخباراجتماعی - خراسان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------