تلاش برای نجات «چشمه سورت» از زیر پای گردشگران



  اخباراجتماعی - در گفتگو با مدیر کل میراث فرهنگی مازندران مطرح شد:
تلاش برای نجات «چشمه سورت» از زیر پای گردشگران

«قصد داریم که این مکان را به سرمایه گذاران معرفی کنیم تا بتوانند در رقابتی سالم بر اساس شرح خدمات سازمان میراث فرهنگی، بر روی این جاذبه گردشگری سرمایه گذاری کنند.»

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان مازندران عنوان کرد که پس از ثبت رسمی حریم طبیعی و منظری چشمه سورت که حریم تاریخی و حوضچه‌های آن سالهاست در معرض پاکوب شدن گردشگران قرار دارد، طرحی تدوین شده که بر اساس آن اطراف این چشمه محصور و برای عبور گردشگران پیاده‌روهای تخته سنگی ایجاد خواهد شد.

به گزارش ایلنا؛ چشمه سورت (باداب سورت) چشمه‌ای با رنگهای نارنجی، کرم، طلایی و... و با مسیری پلکانی در فاصله ۱۲۰ کیلومتری جنوب شرقی ساری بر فراز ارتفاعات البرز قرار دارد. آب این چشمهٔ زیبا به دلیل وجود املاح معدنی مانند سدیم، کلر، آهن، گوگرد و... با سه مزه تلخ، شور و ترش خود یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این میراث طبیعی را نشان می‌دهد.

 

اخبار,اخباراجتماعی,چشمه سورت


چشمه سورت که از سال ۸۷ پس از کوه دماوند، با شماره ثبت ۲ به عنوان میراث طبیعی شناخته شده است علاوه بر ویِژگی‌های طبیعی، به دلیل آنکه حریم آن تا سده‌های اخیر منطقه‌ای مسکونی بوده، دارای ارزش تاریخی، باستان‌شناسی و مردم‌شناسی نیز است.


متاسفانه از حدود ۱۰ سال پیش که این چشمه به عموم مردم معرفی شد با هجوم هزاران گردشگر روبرو بود که صدمات جبران ناپذیری از جمله پا کوب شدن حوضچه‌های این چشمه و انحراف مسیر چشمه را در پی داشت تا آنکه بلاخره در سی و یکم تیر ماه حریم حفاظتی و منظری این چشمه توسط سازمان میراث فرهنگی به تصویب رسید.


«دلاور بزرگ نیا» مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان مازندران در گفتگو با خبرنگار ایلنا در مورد تاثیر تعیین حریم حفاظتی برای این چشمه گفت: «ثبت حریم طبیعی و منظری بهانه خوبی شده است که کل امور عمرانی مربوط به چشمه را ضابطه‌مند کنیم.
سازمان میراث فرهنگی استان مازندران با همکاری اداره منابع طبیعی طرحی تهیه کرده، که بر اساس آن ۸۰ درصد بخش اداری آن طی شده و قرار است که قسمتهایی از این دریاچه فنس کشی و محافظت شود.


حریم این چشمه نیز که چند ده هکتار گستردگی دارد به لحاظ تاریخی ارزشمند است و باید برای کاوشهای باستان‌شناسی وتاریخی محصور شود درحالی که این محوطه و همچنین حوضچه‌های دریاچه اکنون درمعرض پاکوب شدن توسط گردشگران قرار دارد.»

وی ادامه داد: «مهم‌ترین وظیفه سازمان میراث فرهنگی حفاظت از این اثر طبیعی-تاریخی است تا کمتر صدمه ببیند اما بعد از آن وظیفه ما این است که با قابلیت‌های ژئو توریستی که این منطقه دارد بتوانیم آن را به فضایی مناسب برای گردشگری تبدیل کنیم.


بنابراین آخرین تصمیمی که با هماهنگی فرمانداری و اهالی این منطقه گرفته شده این است که علاوه بر تهیه امکانات اولیه برای گردشگران مانند خدمات بهداشتی و توزیع برورشورهای اطلاع رسانی، مسیر‌ها و راههایی مانند پیاده رو‌های تخته سنگی برای عبور گردشگران ایجاد کنیم.»


بزرگ نیا با اشاره به اینکه اداره منابع طبیعی استان قرار است که تاپایان ماه جاری این چشمه را به سازمان میراث فرهنگی واگذار کند؛ افزود: قصد داریم که این مکان را به سرمایه گذاران معرفی کنیم تا بتوانند در رقابتی سالم بر اساس شرح خدمات سازمان میراث فرهنگی، بر روی این جاذبه گردشگری سرمایه گذاری کنند.


 

اخبار,اخباراجتماعی,چشمه سورت

اخباراجتماعی - ایلنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------