تهران در آستانه وضعيت قرمز



اخبار,اخباراجتماعی, منابع آبي کشور

  اخبار اجتماعی -  تهران در آستانه وضعيت قرمز/ جيره‌بندي آب مناطق در راه است

 با وجود هشدارهاي داده شده مصرف آب تهران افزايش مي يابد و به وضعيت قرمز نزديکتر مي شود.

به گزارش آريا، معاون نظارت بر بهره‌برداري شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور روز گذشته اعلام کرد که هم اکنون از نظر تامين آب دو کلان ‌شهر اصفهان و کرمان در وضعيت قرمز و تهران در وضعيت زرد قرار دارد.حميدرضا تشيعي با تشريح آخرين اقدام ‌هاي مقابله با بحران کم‌آبي در کلان‌ شهرهاي ايران ، گفته که بر اثر تداوم خشکسالي طي 14 سال اخير و افزايش مصرف آب در بخش‌هاي مختلف، وضع منابع آبي کشور بحراني است و شرکت‌هاي آب و فاضلاب در سال‌هاي اخير با چالش جدي در تامين آب شرب مواجه شده‌اند.


به گفته وي دفتر مديريت بحران و پدافند غيرعامل شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور در سه سال گذشته به بررسي وضع تامين و توزيع آب شرب در کشور و احصاي مشکلات مربوطه پرداخته که در پايان سال گذشته و براساس تحليل‌هاي صورت‌گرفته، مشخص شده است شمار زيادي از شهرهاي کشور در تابستان امسال با مشکل تامين آب مواجه خواهد شد و نکته قابل‌توجه در اين تحليل، پيش‌بيني وقوع تنش آبي در 12 شهر مرکز استان با جمعيتي افزون‌بر 23 ميليون نفر مي باشد.


به گزارش آريا، وزارت نيرو قبلا اعلام کرده بود که شهرهاي البرز، مشهد، همدان، قم، قزوين، بندرعباس و اراک در وضعيت سبز قرار دارند و مشكل خاصي براي تامين آب در اين شهرها نخواهيم داشت اما با اين حال، اصفهان و کرمان در وضعيت قرمز آبي قرار دارند.

البته چندي قبل نيز هاشمي استاندار تهران در خصوص احتمال جيره‌بندي آب براي ساکنان شهر تهران در فصل تابستان اظهار کرده بود که اگر وضعيت بحراني باشد، تصميمات لازم در اين زمينه گرفته خواهد شد و اين احتمال وجود دارد که اگر با مشکل کمبود آب مواجه شويم، طرح جيره‌بندي مناطق را در دستور کار قرار دهيم.


اما علي رغم اين هشدار  مصرف آب تهران در ابتداي هفته گذشته  2 درصد افزايش يافت . بر اسن اساس حجم مصرف آب در شهر تهران روز (شنبه 4 تيرماه 93) در مقايسه با روز مشابه پارسال بيش از دو درصد افزايش و حجم آب ورودي به مخازن سدها 6 درصد کاهش يافت.


جمع مصرف آب تهران از آغاز امسال تاکنون به 364 ميليون و 272 هزار مترمکعب رسيد. همچنين حجم آب ورودي به مخازن سدهاي کشور از ابتداي سال آبي جاري تاکنون با شش درصد کاهش در مقايسه با سال آبي گذشته به 30 ميليارد و 90 ميليون مترمکعب رسيده است.اين ميزان در مدت مشابه سال آبي گذشته 31 ميليارد و 900 ميليون مترمکعب گزارش شده بود.


همچنين ميزان حجم آب خروجي از سدهاي کشور نيز از ابتداي سال آبي جاري (مهرماه 92) تاکنون، 23 ميليارد و 460 ميليون مترمکعب گزارش شده است درحالي که آب خروجي از سدهاي کشور در مدت مشابه سال آبي گذشته، به ميزان 25 ميليارد و 510 ميليون مترمکعب بود.

علل کم آبي
يکي از علل مهم براي کم آبي  ميزان برداشت از سفره‌هاي آب زيرزميني است که به عنوان ذخاير استراتژيک محسوب بوده که  معصومه ابتکار، رئيس سازمان محيط زيست مي گويد:بيش از 85‌درصد ذخاير سفره‌هاي آب زيرزميني کشور براي تامين آب مورد نياز شهرها و روستاها مورد بهره‌برداري قرار گرفته و در برخي نواحي همچون استان فارس،براي رسيدن به آب  بايد 300 متر زمين حفر شود. معاون سازمان حفاظت محيط‌زيست نيز معتقد است که 150‌ميليارد مترمکعب آب معادل 5برابر آب درياچه اروميه از آبهاي زيرزميني کشور برداشت شده و  اين برداشت‌هاي زيرزميني عامل اصلي بروز مشکل و بحران کم‌آبي در سطح کشور است.


به گفته احمدعلي کيخا در حال حاضر 290 سفره آب زيرزميني کشور در شرايطي نامناسب و به مراتب بدتر از درياچه اروميه قرار دارند.

از طرفي رئيس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران با بيان اينکه وضعيت آب در پايتخت زرد اعلام شده تاکيد کرد که با نوسازي خطوط انتقال آب مي توان تا 30 درصد از هدر رفت آب جلوگيري کرده و از وضعيت زرد ظرف دو سال به وضعيت سبز برسيم. به گفته دکتر علي محمد شاعري در روزهاي اخير وضعيت تهران و شيراز از نظر منابع آب زرد اعلام شده که اين زنگ خطر و هشداري براي مسئولان است که اگر جدي گرفته نشود ممکن است به زودي مانند اصفهان و يزد از نظر منابع آب به وضعيت بحران يا قرمز برسيم.


رئيس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران با بيان اينکه اين ميزان پرت و هدر رفت آب در خطوط انتقال آب حدود 70 درصد است تصريح کرده است: با نوسازي اين خطوط ظرف يکي دو سال آينده در يک طرح ضربتي مي توان بحران آب در پايتخت را مديريت کرد و از وضعيت زرد به وضعيت سبز برسيم.


 وي با اشاره به آمارهايي مبني بر کاهش 27 درصدي ذخيره آب پشت سدهاي تهران مي گويد:با توجه به افزايش دما و افزايش تبخير آب در تابستان جاري پيش بيني مي شود که اين روند کاهش ادامه داشته باشد لذا اقدامات جدي و منابع جايگزين براساس چشم انداز بايد در دستور کار مسئولان قرار گيرد.


به گفته شاعري البته در مديريت مصرف اقدامات ديگري نظير آموزش براي کاهش مصرف آب شرب، جدا کردن آب بهداشتي از آب شرب و آب صنعتي، بهينه کردن راندمان مصرف آب در کشاورزي، بالا بردن هزينه مشترکين پرمصرف از ديگر مواردي است که در مديريت مصرف آب بايد در نظر گرفته شود.


به هر حال با وضعيت پيش آمده ضرورت دارد نسبت به اقدامات پيشگيرانه از سوي مسئولان امر و فرهنگ سازي توسط رسانه ها بويژه رسانه ملي اقدام شود و همچنين با عزم ملي که مردم بايد بر تحقق آن همت گمارند تا بتوانيم از اين بحران پيش روي گذر کنيم .

 

             جدول وضعيت آبي 12 کلانشهر  کشور                                                        

رديف

نام کلانشهر

وضعيت آبي

1

تهران

زرد

2

شيراز

زرد

3

زرد

4

اصفهان 

قرمز

5

کرمان

قرمز

6

همدان

سبز

7

قم

سبز

8

قزوين

سبز

9

بندرعباس

سبز

10

اراک

سبز

11

البرز

سبز

12

مشهد

سبز

اخبار اجتما عی - آریا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------