«ابولا» خطرناک‌ترین ویروس بی‌درمان جهان



اخبار,اخبار اجتماعی,ویروس ابولا


 اخبار  اجتماعی - «ابولا» خطرناک‌ترین ویروس بی‌درمان جهان

متخصص بیماری‌های عفونی با معرفی ویروس ابولا به‌عنوان خطرناک‌ترین ویروس جهان از مرگ ۷۰ تا ۹۰ درصد مبتلایان به این ویروس در جهان خبر داد.

به گزارش فارس، مسعود مردانی ابولا را این گونه نشریح کرد: ابولا تبی خونریزی دهنده است که توسط ویروسی به همین نام منتقل می‌شود. اولین بار در سال 1976 در کشور جمهوری دموکراتیک کنگو کشف شد و سپس در کنار رودخانه‌ای موسوم به ابولا در آفریقای غربی شیوع پیدا کرد و به ابولا موسوم شد.

وی افزود: تا مدتی درباره بیماری ابولا اطلاعاتی وجود نداشت؛ تا اینکه مشخص شد تبی خونریزی دهنده است که با تب، سردرد، درد بدن، تهوع و استفراغ، دانه‌زدن بدن و خونریزی همراه است.

این متخصص بیماری‌های عفونی خاطرنشان کرد: این خونریزی‌ها ابتدا از دماغ و دهان و بینی و گوش و دستگاه ادراری آغاز می‌شود و سپس جوارح داخلی مانند معده، روده را درگیر می‌کند.

مردانی تأکید کرد: این بیماری فرد متبلا را به واسطه خونریزی و شوک طی 5 تا 7 روز به کام مرگ فرو می‌برد.

وی خاطرنشان کرد:‌ ویروس ابولا خطرناکترین ویروس موجود در جهان است زیرا 70 تا 90 درصد کسانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند از بین می‌روند.

این متخصص بیماری‌های عفونی درباره نحوه انتقال ویروس ابولا گفت: خون، ادرار،‌ ترشحات بینی و عرق فرد مبتلا عامل انتقال این ویروس است ضمن اینکه 7 هفته پس از درمان نیز باید از مقاربت خودداری کند زیرا این ویروس از طریق رابطه جنسی منتقل می شود.

مردانی خاطرنشان کرد: تنفس راه انتقال بیماری نیست ولی از آنجا که ممکن است ترشحات این فرد از طریق تنفس منتقل شود توصیه می‌شود در هنگام روبرو شدن با این بیماران از ماسک استفاده کرد.

وی تأکید کرد: بیماری ابولا در 2 ماه گذشته سیری پیش‌رونده و رو به تزاید در آفریقا داشته است. این امر باعث شده است تا سازمان جهانی بهداشت این بیماری را به عنوان یک اورژانس پزشکی در جهان قلمداد کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی افزود: به علت اینکه این بیماری توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک موضوع اورژانسی مطرح شده است، راه‌های منتهی به کشورهای سیرالئون، گینه و جمهوری دموکراتیک کنگو که این بیماری در آنها گزارش شده است، مسدود شده است.

مردانی درباره امکان انتقال ویروس ابولا به کادر پزشکی نیز گفت: متأسفانه چند پزشک که برای کمک به این بیماران به این مناطق سفر کردند به این بیماری مبتلا شدند و در حال مرگ هستند.

وی درباره نحوه درمان و کنترل بیماری ابولا نیز گفت: این بیماری واکسن و دارویی ندارد و تا کنون دانش پزشکی نتوانسته است درمان مناسبی برای این بیماری پیدا کند ولی چیزی که مهم است این که فرد مبتلا به سرعت می‌تواند این بیماری را به اطرافیان اعم از کادرپزشکی و خانواده خود منتقل کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی خاطرنشان کرد: به همین دلیل باید فرد مبتلا را به سرعت در قرنطینه‌های دوبخشی ایزوله کرد به گونه‌ای که کسانی که برای مراقبت و غذا دادن به محیط این افراد وارد می‌شوند پوشش کامل شامل دستکش، گان، عینک، ماسک و چکمه به تن داشته باشند و هنگام خروج از این محیط، در محیط دیگری تمام این پوشش را معدوم کنند چرا که استریل کردن این پوشش‌ها نیز امکان ابتلای فرد استریل کننده را در پی دارد.

مردانی تأکید کرد: نکته مهم درباره شیوع بیماری ابولا اینکه در صورت فوت شدن بیمار، پیکر وی را باید هر چه سریع‌تر در عمق زیاد خاک دفن کرد و پودر آهک بر روی پیکرش ریخت تا ویروس به اطراف منتقل نشود.

وی افزود: باید از هرگونه انجام مراسم کفن و دفن و سوگواری برای فوت‌شدگان خودداری کرد زیرا این امر مستلزم دفن نشدن پیکر و انتقال بیماری است برای مثال ممکن است در مراسم سوگواری غذا توزیع شود و در صورت مبتلا بودن یکی از افراد این بیماری به دیگران منتقل شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: خوشبختانه هیچ موردی از ابتلای به ویروس ابولا در ایران گزارش نشده است.
  اخبار اجتماعی - فارس

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------