بلاتکلیفی در جبران خسارت کاربران اینترنت



اخبار,اخباراجتماعی,اینترنت مخابرات


 اخبار اجتماعی - بلاتکلیفی در جبران خسارت کاربران اینترنت

اگر در منطقه‌ای که یک میلیون نفر کاربر اینترنت مخابرات وجود داشته باشد به مدت یک ساعت اختلال پیش بیاید، به این معناست که این شرکت بابت یک ساعت اینترنت پرسرعت کاربران، 12 میلیون و 500 هزار تومان دریافت کرده و این در حالیا ست که خدماتی به آنها ارائه نداده است.

«قطعی یا اختلال در شبکه اینترنت کشور» کمابیش این اتفاق در کشور ما عادی است. اگر چه تا پیش از این خبر این قطعی و اختلال منتشر نمی‌شد اما، چند وقتی است مسئولان آن را رسانه‌ای می‌‌کنند. این گامی رو به جلوست اما، هر بار که این خبر منتشر می‌شود این سوال پیش می‌‌آید که خسارت کسانی که پول می‌‌دهند و اینترنت می‌خرند، چگونه جبران می‌شود؟

به گزارش آرمان، به تازگی مدیرعامل مخابرات استان تهران این نوید را داده که در آینده‌ای نه چندان دور بابت قطعی‌ها و اختلالات به کاربران خسارت پرداخت خواهد شد و این صحبت به آن معناست که بالاخره مخابرات،  کم‌کاری خود در ارائه خدمات به مشتریانش را قبول کرده است. در هر حال، توجه به این نکته که ایران از نظر سرعت اینترنت در مقایسه با سایر کشور‌های پیشرفته عقب است بسیار ضروری و واضح است که البته برخی از کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات، می‌گویند به نظر نمی‌رسد که از لحاظ زیرساخت با مشکل مواجه باشیم اما، ممنوعیت‌هایی که وجود دارد اجازه ارائه‌ سرعت‌های بالا را نمی‌دهد. در حقیقت این محدودیت‌ها از قوانین و روابط نشأت می‌گیرند.

 خسارت میلیاردی قطع اینترنت
با احتساب اینکه قیمت سرویس ۱۲۸ کیلوبایت با ترافیک نامحدود شرکت مخابرات ماهانه ۹ هزار و ۲۰۰ تومان، قیمت ۲۵۶ کیلوبایت ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان و قیمت سرویس ۵۱۲ کیلوبایت این شرکت ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان است، یک کاربر اینترنت روزانه مبلغ 300 تومان به شرکت مخابرات برای استفاده از سرویس ۱۲۸ کیلوبایت با ترافیک نامحدود، پرداخت می‌کند یعنی، ساعتی حدودا 5/12 تومان.

 

حال اگر در منطقه‌ای که یک میلیون نفر کاربر اینترنت مخابرات وجود داشته باشد به مدت یک ساعت اختلال پیش بیاید، به این معناست که این شرکت بابت یک ساعت اینترنت پرسرعت کاربران، 12 میلیون و 500 هزار تومان دریافت کرده و این در حالیا ست که خدماتی به آنها ارائه نداده است. حال اگر روزانه تنها یک ساعت اینترنت در یک منطقه قطع شود، سالانه چهار میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه بابت خدمات دریافت نشده از سوی کاربران اینترنت پرداخت شده است. حال با توجه به این مثال و تعمیم آن به تعداد کاربران بیشتر و ساعات و روزهای بسیاری که اینترنت دچار اختلال شده، به این نتیجه خواهیم رسید که شرکت مخابرات مبالغ هنگفتی را از کاربران اینترنت پرسرعت این شرکت دریافت می‌‌کند اما، در مقابل خدمات مناسبی را به آنها ارائه نمی‌دهد.

 ایران هم‌رده کشورهای آفریقایی
 با توجه به اینکه آمارها نشان می‌دهد ضریب نفوذ اینترنت در ایران به 13/ 49 درصد رسیده و اتصال به شبکه اینترنت از طریق تکنولوژی ADSL بیشترین سهم را در میان سایر اتصالات به خود اختصاص داده است و  با وجود 32 میلیون کاربر اینترنت در کشور وضعیت کیفیت اینترنت پرسرعتی که به کاربران ارائه می‌شود به هیچ‌وجه مطلوب نیست. بر اساس آخرین آمار ارائه‌شده هم‌اکنون کره‌جنوبی با سرعت دسترسی بیش از 10 مگابیت بر ثانیه نخستین کشور در دنیا محسوب می‌شود که اینترنت پرسرعت به کاربران خود ارائه می‌دهد و بعد از این کشور فرانسه، ایسلند، دانمارک، هنگ کنگ و آندورا قرار دارند.

در این میان کشورهایی مانند شیلی، ترکیه، برزیل، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین اینترنت پرسرعت با حداقل 2 مگابیت بر ثانیه و حداکثر 10 مگابیت بر ثانیه به مشترکان خود ارائه می‌دهند اما در این میان کشور ما در رده‌های پایین جدول دسترسی به اینترنت پرسرعت قرار دارد که اینترنت با سرعت حداقل 256 کیلوبیت بر ثانیه به مشترکان ارائه می‌کند.

بر این اساس، کشور ما در جایگاهی هم رده نامیبیا، سنگال، سوازیلند، گویان، بوتان، بولیوی، ازبکستان، زیمبابوه، بنگلادش و غنا است. با این اوصاف مدیرعامل مخابرات استان تهران، روز گذشته در رابطه با شکل وضعیت پرداخت SLA به کاربران مخابرات گفت: حقیقت آن است که این قرار‌داد میان شرکت مخابرات و شرکت ارتباطات زیرساخت آنگونه که باید اجرایی نشده است. با این وجود ما تلاش داریم که امسال SLA واقعی را اجرایی کنیم چراکه اعتقاد ما آن است که اگر مشترک این را حس کند که شرکت ارائه‌کننده اینترنت حافظ منابع اوست به آن شرکت وفادار خواهد شد.

علیرضا صیدی در رابطه با این موضوع که تاکنون بابت قطعی‌های اینترنت مخابرات رقمی به عنوان خسارت به کاربران پرداخت نشده، تصریح کرد: در موارد متعدد به صورت حجم اضافه این مبلغ به کاربران بازگردانده شده تا خسارات آنها جبران شود اما در این زمینه اطلاع‌رسانی صورت نگرفته است. براساس این گزارش، SLA یا همان توافقنامه سطح سرویس قرار‌دادی است که میان شرکت ارتباطات زیرساخت و شرکت‌های ارائه کننده اینترنت و در گام بعد میان این شرکت‌ها و کاربر نهایی به امضا می‌رسد و براساس آن شرکت ارتباطات زیرساخت مکلف می‌شود در صورت داشتن مشکل در خدمات‌رسانی مبلغی را به عنوان خسارت به شرکت‌های اینترنتی پرداخت کند تا آنها هم این رقم را به کاربران خود بپردازند. اما متاسفانه کاربران بسیار کمی در ایران دریافت این خسارت را تجربه کرده‌اند و در موارد متعدد شرکت‌ها عدم پرداخت این رقم از سوی شرکت زیرساخت را دلیلی برای عدم ارائه SLA به مردم می‌دانند.

 احقاق حقوق مشتریان در گرو تصمیم زیرساخت
مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات در گفت‌وگو با آرمان می‌گوید: بحث قطعی اینترنت مربوط به مخابرات نیست. اینترنت یک شبکه ارتباطی است که بستر آن در اختیار شرکت زیرساخت و دولت بوده و شرکت‌های‌ PAP ازجمله مخابرات به‌عنوان واسطه عمل کرده و اینترنت را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. از این رو قطعی و اختلال در اینترنت به دلیل یک‌سری عوامل طبیعی و غیرطبیعی است که در حوزه فعالیت‌های شرکت زیرساخت است. داوود زارعیان می‌افزاید: در تلاشیم که امسال SLA واقعی میان مخابرات و زیرساخت را اجرایی کنیم تا به تبع آن مخابرات هم بتواند خسارات مشترکانش را جبران کند. او ادامه می‌دهد: همه اپراتورها به دنبال این موضوع هستند و در واقع زیرساخت باید این خسارات را جبران کند تا ما هم بتوانیم مشتریانمان را راضی نگه داریم. در هر حال همه اپراتورها در تلاش هستیم تا این قطعی‌ها به حداقل برسد و مشتریانمان را راضی نگه داریم و برای رسیدن به این مهم در انتظار تصمیم قطعی و نهایی زیرساخت هستیم.

 صنوف نسبت به حقوق مشتریان خود تکلیف دارند
یک حقوقدان و وکیل پایه‌یک دادگستری در رابطه با احقاق حقوق کاربران اینترنت در گفت‌وگو با آرمان می‌گوید: در قوانین کلی کشور که همان قانون مدنی است درباره نحوه عقود قراردادها قوانینی مبنی بر تعهدات افراد نسبت به هم داریم. در رابطه با استفاده از اینترنت اپراتورها اگر در این مدت، شبکه قطع باشد و یا در زمینه فروش حجم اینترنت کم‌فروشی صورت گیرد، از مصادیق بارز خیارات عقد قرارداد بوده و در مورد آن جرم‌انگاری شده است. بنابراین صنوف نسبت به حقوق مشتریان خود تکلیف دارند. مصطفی ترک‌همدانی در ادامه تصریح می‌کند: در رابطه با سیستم مخابراتی کشور هم مطابق قانون تعزیرات پیش‌بینی‌هایی صورت‌گرفته و در صورتی که کاربران احساس کنند حقشان ضایع شده می‌توانند، به سازمان تنظیم مقررات مراجعه کرده و از طریق نهاد دولتی موضوع مورد نظر خود را پیگیری کنند. اما یک راه بهتر این است که از طریق مراجعه به سازمان تعزیرات و با تامین دلیل و مدرک حقوق  خود را احقاق کنند که البته این تامین دلیل در رابطه با این موضوع خاص باید از سوی سازمان تنظیم مقررات تایید شود.

 اخباراجتماعی - آرمان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------