وزیر کشاورزی: روغن پالم غیرخوراکی نیست



اخبار,اخباراجتماعی, روغن پالم

 

 اخباراجتماعی - وزیر کشاورزی: روغن پالم غیرخوراکی نیست/ اسامی کارخانه‌های متخلف در اختیار این وزارتخانه نیست

وزیر جهاد کشاورزی از کاهش واردات روغن پالم در سال جاری خبر داد و گفت: اسامی کارخانه‌های لبنی متخلف در استفاده از روغن پالم در اختیار وزارت جهاد کشاورزی نیست که بخواهیم آن‌ها را اعلام کنیم.

محمود حجتی در حاشیه ششمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری کنیا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا کارخانه‌های لبنی متخلفی که روغن پالم را در تولید لبنیات استفاده کرده‌اند به مردم معرفی نمی‌شوند؟ اظهار کرد: روغن پالم در جیره غذایی روغن نباتی وجود دارد و در کشور مصرف می‌شود اما تخلف مدنظر این بوده که برخی از واحدها بدون اخذ مجوز بهره‌برداری از وزارت بهداشت در تولید برخی از فرآورده‌هایشان از روغن پالم استفاده کرده‌اند اما اسامی این کارخانه‌ها در اختیار وزارت جهاد کشاورزی نیست که بخواهیم آن‌ها را اعلام کنیم.

وی افزود: مسلما با متخلفان برخورد می‌شود اما اصل موضوع این است که روغن پالم روغن غیر خوراکی نیست اما چون نسبت به سایر روغن‌ها از کیفیت پایین‌تری برخوردار است در تلاش هستیم در تجارت بین‌المللی، سهم روغن پالم را با توجه به توسعه بهداشتی موجود در مصرف خانوار کاهش دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: کاهش واردات روغن پالم از سال جاری و سال آینده در دستور کار قرار گرفته است و درصدد هستیم تا انواع روغن نباتی را که از کیفیت بهداشتی بالاتری برخوردارند جایگزین روغن پالم کنیم.

کشت فراسرزمینی در روسیه، قزاقستان و کشورهای آفریقا
حجتی درباره برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای کشت فراسرزمینی در کشورهای مختلف اظهار کرد:‌ در حال حاضر در کشورهایی مانند روسیه، قزاقستان و دیگر کشورها که پتانسیل زیرساخت‌های مناسب مانند اراضی حاصلخیز را دارند، برنامه کشت فراسرزمینی در آن کشورها در دستور کار قرار دارد.

وی افزود:‌ در کشورهای آفریقایی نیز از جمله آفریقای مرکزی و جنوبی و همچنین برخی کشورهای آمریکای لاتین زمینه کشت فراسرزمینی وجود دارد که در این زمینه برنامه‌ریزی و سیاست گذاری ایران برای کشت فراسرزمینی در این کشورها در حال پیگیری است اما هنوز آیین نامه داخلی کشت فراسرزمینی مصوب نشده تا در اختیار متقاضیانی که می‌خواهند از این امتیاز استفاده کنند، قرار دهیم.

قرارداد جدی برای کشت فراسرزمینی منعقد نشده است
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد:‌ افراد حقوقی و حقیقی می‌توانند از امتیاز کشت فراسرزمینی در کشورهای هدف استفاده کنند اما تاکنون قرارداد جدی در این زمینه با هیچ کشوری منعقد نکرده‌ایم.

حجتی اعلام کرد: محصولاتی در برنامه کشت فراسرزمینی قرار دارند که در بلند مدت به عنوان نیاز کشور مطرح هستند که دانه‌های روغنی و ذرت یکی از عمده‌ترین محصولاتی هستند که ایران در این مدت با توجه به میزان مصرف در داخل به آن نیاز داریم.

 اخبار اجتماعی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------