روزهای سخت خانواده‌های 2 دانش‌آموز اراکی(+عکس)




 اخبار اجتماعی - روزهای سخت خانواده‌های 2 دانش‌آموز اراکی

غرق شدن دو دانش آموز اراکی در بندر انزلی این روزها سرخط خبرهای مردم استان قرار دارد. دانش آموزانی که در مسابقات المپیاد هلال احمر منتخب طرح دادرس (تربیت دانش آموزان در روزهای سخت) شرکت کردند اما دریا در سایه غفلت مسئولان؛ برای خانواده های آنها روزهای سختی را رقم زد. تا آنجا که وحید قبادی دانا رئیس سازمان جمعیت هلال احمر کشور را، برای دلجویی از خانواده های داغدار به این شهر کشاند.

به گزارش مهر، روزهای پایانی تابستان 93 را در حالی پشت سر می گذاریم که از شوق بهنام شاملو و ابوالفضل روشنایی برای آغاز سال تحصیلی جدید و تجربه دوره تحصیلی دبیرستان خبری نیست. دانش آموزان نوعدوست و فعالی که برای شرکت در طرح دادرس هلال احمر به اردوگاه مهر بندر انزلی رفتند تا ناجی انسانهای دیگر شوند اما خود قربانی حادثه شدند.

اخبار,اخباراجتماعی,دانش آموزان غرق شده


رئیس سازمان جمعیت هلال احمر کشور روز گذشته با حضور در منزل دو دانش آموز غرق شده در حاشیه برگزاری المپیاد دادرس با اولیای آنها همدردی کرد و گفت: برای احقاق حقوق خانواده‌های عزادار تا آخرین مرحله پیگیر بوده و با افراد خاطی برخورد قاطعانه ای خواهیم داشت.

رئیس سازمان جمعیت هلال احمر کشور در سفر غیر رسمی خود به استان مرکزی و شهر اراک که به همراه رئیس حراست سازمان هلال احمر، مشاور جوانان سازمان، معاون پیش دبستانی و دانش آموزی سازمان، رئیس اداره ورزش و جوانان سازمان و کارشناسان سازمان صورت گرفت با حضور در منزل دو خانواده عزادار دانش آموزان غرق شده در بندر انزلی ضمن اعلام همدردی خود با خانواده ها از آنها بابت قصوری که اتفاق افتاده دلجویی کرد.

قبادی ظهر چهارشنبه ابتدا در منزل خانواده دانش آموز ابوالفضل روشنایی حاضر شد و خود را شرعا و قانونا مکلف به پیگیری حقوق معنوی و مادی این خانواده معرفی کرد. وی که دیدارش با این خانواده بیش از یک ساعت به طول انجامید سپس در جمع خانواده بهنام شاملو حاضر شد و پای درد دل پدر و مادر این دانش آموز نشست.

رئیس سازمان هلال احمر کشور در حاشیه این دیدار در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مهر گفت: جمعیت هلال احمر از این حادثه بسیار ناراحت است و سعی کرده از اولین لحظات وقوع آن در کنار خانواده های داغدار باشد.

قبادی با بیان این که از انجام هر اقدامی برای تسکین خانواده های عزادار کوتاهی نکرده ایم گفت: پیگیری پرونده تا اعلام نظر رسمی دستگاه قضایی و شناخت مقصر حادثه خواسته به جا و به حق خانواده های عزدار است و به عنوان رئیس سازمان جمعیت هلال احمر کشور در راستای تحقق این مهم کوتاهی نخواهم کرد.

وی افزود: هرکاری که تاکنون از سوی جمعیت هلال احمر در راستای همراهی با خانواده های قربانیان صورت گرفته وظیفه ذاتی این سازمان بوده و به عنوان رئیس سازمان جمعیت هلال احمر قول می دهم برخورد قاطعی با خاطیان این حادثه داشته باشم.

تحقیقات برای بررسی علت وقوع این حادثه دلخراش در المپیاد دادرس در حال انجام است
رئیس سازمان جمعیت هلال احمر با بیان این که تحقیقات لازم در خصوص بررسی علت وقوع این حادثه دلخراش در المپیاد دادرس در حال انجام است گفت: قبل از برگزاری این المپیاد با توجه به حضور دانش آموزان تمامی تمهیدات جهت برگزاری برنامه ای علمی، آموزشی و فرهنگی در بین دانش آموزان اندیشیده شده بود تا شاهد چنین وقایع تلخی نباشیم اما متاسفانه این حادثه بوقوع پیوست.

قبادی با اشاره به حضور بیش از 450 دانش آموز شرکت کننده درالمپیاد پسران دادرس گفت: برای مراقبت از این دانش اموزان 100 مراقب و شش هزار و 400 سرپرست استانی بکار گرفته شده بودند به طوریکه هر تیم 14 نفره توسط یک مربی آموزش و پرورش و سرپرست هلال احمر مراقبت و هدایت می شدند.

وی سرانه مربیان به ازای هر 4.5 دانش آموز حاضر در المپیاد دادرس را یک مربی برشمرد و گفت: در حالیکه المپیاد در رشته های پناه گیری و تخلیه اضطراری در حوادث، ارزیابی و کنترل علائم حیاتی، تریاژمقدماتی ، حمل مصدوم، حمایت حیاتی پایه، پانسمان، بانداژ و آتل بندی، اطفاء حریق و اسکان اضطراری برگزار می شد بخش قابل توجهی از بهترین غریق نجاتان کشور در المپیاد حاضر بودند.

رئیس جمعیت هلال احمر یادآور شد: به هنگام وقوع حادثه برای دانش آموزان غرق شده، المپیاد در رشته پناهگیری در حال برگزاری بود و چرا باید در این ساعت دانش آموزان خارج از برنامه المپیاد به منطقه شنا بروند جای سوال است؟

قبادی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر این که کدامیک از مربیان آموزش و پروش یا هلال احمر دانش آموزان را به هنگام وقوع حادثه همراهی کرده اند، گفت: برای ما فرق نمی کند کدام مربی بوده و دوست نداریم با پرداختن به این موضوع برای اصل موضوع حاشیه سازی کنیم.

وی با بیان این که به هنگام وقوع حادثه اردوگاه به لحاظ حضور نیرو های امدادی جمعیت از امکانات لازم برخوردار بوده است گفت: پاسخ اولیه یکی از دانش آموزان غرق شده به احیا قلبی در کنار ساحل بیانگر این امر است.

المپیاد دختران دادرس در وقت دیگری برگزار می شود
رئیس جمعیت هلال احمر کشور در ادامه شایعه مبنی بر عدم برگزاری المپیاد دختران دادرس تکذیب کرد و گفت: این المپیاد فقط زمانش تغییر کرده و در زمان دیگری برگزار خواهد شد.

قبادی با اشاره به ضرورت برگزاری دوره های آموزشی طرح دادرس در بین دانش آموزان گفت: اگر چه حادثه غرق شدن این دو دانش اموز برای همه بسیار سخت و گران بود اما نباید اجازه دهیم وقوع حوادث ما از ادامه اهداف خود بازدارد.

وی با بیان این که آموزش های فوق به یک میلیون نفر از دانش آموزان صورت گرفته است گفت: در نتیجه این آموزشها یک دانش آموز خراسانی توانست جان یک عضو خانواده اش را نجات دهد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی نیز در حاشیه این دیدار گفت: تلاش در جهت آرامش روحی و روانی خانواده های فوق هدف اصلی جمعیت هلال احمر و آموزش وپروش است.

دکتر سلیمی با اظهار تاسف از وقوع این حادثه گفت: مسئولین جمعیت هلال احمر با درک عمق این فاجعه برای خانواده ها و همدردی با آنها از هیچ تلاشی فروگذار نبوده و شرعا خود را موظف به انجام امور مربوط به آنها میداند.

مرگ دانش آموزان اراکی حادثه ای جبران ناپذیر است
خبر فوت این دو دانش آموز و داغدار شدن خانواده های آنها تاسف استاندار مرکزی را نیز در برداشت و باعث شد تا مقیمی در نشست خود با مسئولان آموزش و پرورش اظهار گلایه کند و خواستار رسیدگی به این مسئله شود.

وی در نشست شورای نهضت سواد آموزی استان مرکزی بر برخورد جدی با عاملین و خاطیان این حادثه تاکید کرد و گفت: این حادثه دلخراش جبران ناپذیر است وغم سنگینی را برای مردم این استان رقم زده است.

این گلایه باعث شد تا مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی نیز در حاشیه این نشست به خبرنگاران بگوید: این اتفاق خسارتی جبران ناپذیر است و پیگیری برای قصور احتمالی این حادثه در دست بررسی است.

اگر چه شهریار فولادوند سعی کرد در صحبت های خویش تاکید کند که اردوی دانش آموزان این استان به انزلی در راستای تفاهم نامه هلال احمر جمهوری اسلامی با وزارت آموزش و پرورش و به منظور ارتقاء مهارت های امدادی دانش آموزان صورته اما نتوانست منکر حضور یک مربی از آموزش و پرورش همراه تیم استان در این المپیاد شود.

اردوی هلال احمر بوده و مسئولیت حقوقی و قانونی متوجه آموزش پرورش نیست
مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر در اراک گفت: طرح دادرس طرحی بود که جمعیت هلال احمر استان مرکزی طی توافق نامه ای با آموزش و پرورش آنرا در استان به اجرا در آورد و بعد از انتخاب تیم منتخب برای شرکت در المپیاد کشوری حاضر شد.

علی صفایی افزود: تیم 12 نفره استان مرکزی در این المپیاد با مسئولیت هلال احمر با یک مربی بهداشت، یک سرپرست برای شرکت در رقابت ها به بندر انزلی اعزام شدند.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش به لحاظ در اختیار داشتن جامعه دانش آموزی همواره برای اجرای طرح های آموزشی توسط دستگاههای دیگر دعوت به همکاری می شود افوزد: در این طرح نیز آموزش و پرورش صرفا طرف دوم تفاهم نامه هلال احمر بود و هیچگونه مسئلیتی در قبال اعزام دانش آموزان نداشته است.

صفایی یادآور شد: سالانه اردوهای دانش آموزی بسیاری از سوی آموزش و پرورش اجرا می شود و هرگز به لحاظ در نظرگرفتن اصول ایمنی و چارچوب تعریف شده کار مشکلی برای دانش آموزان پیش نیامده است.

وی ادامه داد: اردوی شمال به هیچ وجه در لیست اردوهای دانش آموزی آموزش و پرورش قرار ندارد.

روابط عمومی آموزش و پرورش استان مرکزی یادآور شد: المپیاد دادرس برنامه خاص هلال احمر بوده و هیچ مسئولیت حقوقی و قانونی از بابت حوادث فوق در آن متوجه آموزش و پرورش نیست.

طرح شنا یکی از برنامه های المپیاد  کشوری دانش آموزان در این اردو بود که در این برنامه، مربی استان مرکزی به همراه 15 دانش آموز به سال حل رفته و برای شنا به دریا می رود، دانش آموزان نیز با اقدام مربی شان، اقدام به شنا می کنند. مربی با مشاهده این وضعیت و شنای بدون برنامه دانش آموزان، آنان را از شنا منع و دانش آموزان را به بیرون دریا هدایت می کند.

مربی تنها توانست 13 نفر از دانش آموزان را از دریا بیرون آورد و ساعتی پس از این ماجرا، در شمارشی که از دانش آموزان انجام می گیرد؛ متوجه می شوند دو دانش آموز حضور ندارند. پس از انجام جستجوهای لازم، جسد یکی از دانش آموزان غرق شده را از دریا بیرون می کشند و دانش آموز دیگر نیز به بیمارستان شهید بهشتی انزلی انتقال می یابد.

المپیادی که برای خانواده های اراکی دانش آموزان شرکت کننده در آن بسیار گرانتر از هزینه یک میلیارد و سیصد میلیون تومانی برگزاری اش به گفته رئیس سازمان جوانان هلال احمر کشور در مراسم اختتامیه تمام شد خانواده های شاملو و روشنایی که سرمایه 16 ساله زندگی اشان را ازدست دادند آنقدر در غم ازدست دادن فرزندان عزیزشان غرق بودند که وقت نکردند در مراسم اختتامیه این المپیاد کنار مسئولان برگزاری حاضر و گزارشی از سرمایه های ارزشمند از دست رفته زندگی اشان بدهند.

 

 اخباراجتماعی - مهر

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------