۲۲ مهر آخرین فرصت ریحانه است



اخبار,اخباراجتماعی,ریحانه جباری


 اخباراجتماعی -  ۲۲ مهر آخرین فرصت ریحانه است

ریحانه جباری، دختری که به اتهام قتل یک پزشک جراح به قصاص محکوم شده است، درصورتی که نتواند ۲۲ مهر در جلسه صلح و سازش رضایت خانواده مقتول را جلب کند، به‌زودی قصاص خواهد شد.

به گزارش همشهری، آخرين جلسه صلح و سازش در اين پرونده جنجالي در حالي قرار است روز 22 مهر برگزار شود كه ريحانه پيش از اين 10روز از اولياي دم مهلت گرفته بود و حالا با پايان مهلت 10روزه، اين جلسه آخرين فرصت ريحانه براي نجات از قصاص است.

 آغاز يك پرونده جنجالي

اولين برگ از اين پرونده جنجالي روز 16تيرماه سال 86 توسط محمد حسين‌شاملو، بازپرس وقت جنايي تهران تكميل شد. به او گزارش شده بود مردي به نام مرتضي در آپارتماني در مركز تهران با ضربه چاقو به قتل رسيده است. با آغاز تجسس‌ها توسط تيم تحقيق معلوم شد دختري 19ساله به نام ريحانه كه طراح دكوراسيون بود، در قتل مرتضي دست دارد. درحالي‌كه چند ساعت از وقوع اين جنايت گذشته بود، ريحانه در خانه پدري‌اش بازداشت شد و در همان مراحل مقدماتي بازجويي اتهام قتل را پذيرفت. او گفت: مدتي قبل با مرتضي كه يك پزشك جراح بود، آشنا شدم و قرار شد دفتر تازه كارش را برايش طراحي كنم.

روز حادثه من براي ديدن محل كارش به آنجا رفتم اما در آنجا با يكديگر درگير شديم و براي دفاع از خودم با چاقو ضربه‌اي به وي زدم و فرار كردم. به‌دنبال اعترافات ريحانه پرونده اتهامي او به شعبه74 دادگاه كيفري استان تهران فرستاده شد. هرچند در دور اول دادرسي قضات دادگاه به نتيجه روشني نرسيدند و محاكمه چند جلسه ادامه يافت اما در نهايت 5قاضي اين شعبه ريحانه را گناهكار تشخيص دادند و او را به قصاص محكوم كردند. اين رأي در ديوان عالي كشور نيز تأييد و براي اجرا به واحد اجراي احكام دادسراي امور جنايي فرستاده شد.

 تلاش‌ها براي بخشش
با قطعي‌شدن حكم قصاص ريحانه، تنها راه براي نجات او جلب رضايت اولياي دم بود. اواخر فروردين‌ماه امسال مسئولان وقت واحد اجراي احكام دادسراي امور جنايي جلسه‌اي را با حضور خانواده مقتول، پدر و مادر متهم و تعداد زيادي از هنرمندان برگزار كردند تا شايد اولياي دم از مجازات ريحانه صرف‌ نظر كنند. در اين جلسه، پسر ارشد مقتول گفت كه ريحانه براي بخشيده شدن بايد واقعيت‌هاي اين حادثه را بازگو كند اما ريحانه كه اشك مي‌ريخت گفت همه‌‌چيز را گفته و ناگفته‌اي باقي نمانده است.

با وجود اين، ريحانه كه اشك مي‌ريخت از فرزندان و مادر مرتضي خواست او را به‌خاطر جواني‌اش ببخشند. او گفت آن زمان سن كمي داشتم و هيجان‌ها بر من غلبه كرد و چنين اتفاقي افتاد. من قصد نداشتم مرتضي را به قتل برسانم و اين ماجرا فقط يك اتفاق است.

با وجود اين تلاش‌ها اولياي دم همچنان بر اجراي حكم اصرار داشتند تا اينكه اوايل مهرماه ريحانه از زندان زنان شهر ري براي اجراي حكم به زندان رجايي شهر منتقل شد تا حكم صادر شده اجرا شود. با اين حال بار ديگر تلاش‌ها براي جلب رضايت اولياي دم آغاز شد تا اينكه حجت‌الاسلام والمسلمين مصطفي پورمحمدي، وزير دادگستري از مهلت 10روزه به ريحانه براي جلب رضايت خانواده مقتول خبر داد و گفت: قوه قضاييه اجراي حكم را به تعويق انداخته و تنها كاري كه مي‌شود براي ريحانه جباري كرد، كسب رضايت ولي دم است.

 آخرين فرصت
با پايان مهلت 10روزه شمارش معكوس براي اجراي حكم قصاص آغاز و اخبار ضد‌ونقيض درخصوص اين پرونده جنجالي بار ديگر بر سر زبان‌ها افتاد. با وجود اين شهرياري، سرپرست دادسراي امور جنايي تهران درباره آخرين وضعيت اين پرونده به همشهري گفت: پرونده همه مراحل قانوني را طي كرده و براي اجراي حكم آماده است.

با اين حال قرار است روز سه‌شنبه (22 مهر ) براي آخرين مرتبه جلسه‌اي با حضور اولياي دم و خانواده متهم برگزار شود تا شايد آنها براي بخشش ريحانه راضي شوند. قصاص حق آنهاست و درصورتي كه آنها از اين حق‌شان گذشت نكنند، به‌زودي حكم اجرا خواهد شد. وي ادامه داد: اين آخرين فرصت ريحانه براي نجات از قصاص است و اميدوارم با ابراز ندامت او، خانواده مقتول نيز با بزرگواري وي را ببخشند.

 

 اخبار اجتماعی - همشهری

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------