نکو: خواستم با مادر ستار بهشتی دیدار کنم، نشد



اخبار,اخباراجتماعی, ستار بهشتی

 

 اخبار اجتماعی - نکو: خواستم با مادر ستار دیدار کنم، نشد

خانواده ستار بهشتی از حکم نهایی صادرشده رضایت ندارند. آنها از همان ابتدا نه کیفرخواست صادرشده را قبول کردند و نه در دادگاه حاضر شدند. وکیل پرونده ستار بهشتی بارها تاکید کرد که تا اصل ماجرا و دلایل مرگ مورد بررسی قرار نگیرد، به دادگاه نخواهد آمد. سرانجام حکم نهایی پرونده صادر شد و حالا متهم پرونده برای قتل غیرعمد «ستار» به سه‌سال حبس محکوم شده است.

 ابراهیم نکو، نماینده مجلس نهم تا به اینجای کار با خانواده ستار بهشتی دیداری نداشته هرچند مادر ستار بهشتی یک‌بار روانه دفتر او می‌شود و نمی‌تواند با او دیدار کند با این حال او عنوان می‌کند که با‌واسطه، چندبار خواهان ملاقات با مادر ستار بهشتی بوده اما این امر تا به امروز محقق نشده است.

‌شما نماینده رباط‌کریم هستید و پرونده ستار بهشتی نیز مرتبط با حوزه انتخابیه شماست، آیا دیداری با خانواده ایشان داشتید؟
به‌شخصه چون مادر ستار بهشتی در حوزه انتخابیه ماست بارهاوبارها مسوولان دفاتر خودمان را فرستادیم که با آنها دیدار داشته باشیم و مشکلاتشان را از نزدیک بشنویم. مادر ستار بهشتی یک روز به دفتر ما آمده بود که خارج از روز کاری من بود و من آن روز نبودم. مسوولان دفتر روز دیگری را پیشنهاد کردند و ایشان هم پذیرفتند اما این دیدار امکان‌پذیر نشد.  مادر ایشان تنها زندگی می‌کند، چندبار مسوولان دفتر به خانه ایشان سر زدند و ایشان در منزل نبودند.

 پیغام‌های ما بی‌جواب ماند. دلیل درخواست ملاقات وضعیت این خانواده است، اینکه از وضعیت خانواده مطلع شویم و بتوانیم به هر شکل به آنها کمک کنیم. خارج از بحث مسایل‌قضایی این اتفاق افتاده و موظف هستیم حرف شهروندان را بشنویم و از حقوق آنها دفاع کنیم. به همین دلیل اعلام آمادگی کردیم حرف خانواده ستار بهشتی را بشنویم و اگر نیازی به اقدام قانونی بود، در این زمینه اقدام کنیم.

دوسال گذشته و فکر نمی‌کنید خیلی دیر است؟ البته بخشی از دلایلی که برای عدم دیدار با خانواده ستار بهشتی می‌آورید هم کمی شبیه توجیه است، این همه افراد عادی این مدت به خانه ستار بهشتی رفته‌اند، فقط برای شما امکان‌پذیر نبود؟
زمانی‌که این اتفاق افتاده بود، من در منطقه نبودم. چون مسافرت خارجی بودم، خبرنگار خارجی تماس گرفتند و من هم گفتم که موضوع را پیگیری خواهم کرد. تلفنی هم موضوع را پیگیری کردم و خبر تایید شد. اما اینکه بنده بتوانم مدام بروم و باشم، این‌طور نبود. وقت نماینده خیلی مهم است. منطقه بزرگ است و یک‌میلیون‌نفر جمعیت دارد، از مشاوران خبری خواستم تا در حد امکان ارتباط با خانواده بهشتی را پیگیری کنند.

البته احتمال می‌دادم حضور برخی از نمایندگان مجلس از جمله آقای مطهری و توکلی خانواده بهشتی را بی‌نیاز از دیدار با نماینده خودشان کرده؛ شاید احساس کردند که این دو برادر موضوع را پیگیری می‌کنند و درد دلشان را هم به همین دو برادر بزرگوار گفتند اما ما حالا به‌عنوان اینکه خانواده شاید نیازهایی داشته باشند با اینها دیدار خواهیم کرد.  البته پیش از اینکه خانواده مشکلات اقتصادی داشته باشد یا مشکلات دیگر، در حال حاضر به حکم معترضند و پیش از اینها انتظار داشتند نماینده منطقه‌شان با آنها به گفت‌وگو بنشیند.

 البته دو، سه‌بار در مجلس واکنش نشان دادم اما یکی از خبرنگاران قسمتی از یک مصاحبه را بزرگ‌نمایی کرده بودند که مضمون مصاحبه این بود که نیازی به عذرخواهی دستگاه‌قضایی از خانواده بهشتی نیست. این را غلط جلوه داده بودند، منظور من این بود که چون مرحله رسیدگی به پرونده طی می‌شد به‌طور واضح حکم مشخص نبود.

‌حالا آیا واقعا عذرخواهی لازم نبود؟
ببینید ما بنا داریم در دیدار با خانواده مواضع خانواده را بفهمیم و پای حرفشان بنشینیم.

البته این خواسته کمی دیر به نظر می‌رسد؟
نه چرا دیر باشد تا وقتی خانواده مواضع و راهبردشان را داشته باشند، من حاضرم پای حرف آنها بنشینم.

نظرتان درباره حکم‌نهایی ارایه‌شده چیست؟
حکم را کامل ندیدم.  سه‌سال حبس برای نفر ردیف اول پرونده که به قتل شبه‌عمد متهم شده.  باید دید که مدارکی که نزد دستگاه قضا بوده آیا این را ثابت می‌کند، اگر ثابت کند که این حکم کفایت می‌کند. دستگاه قضا، مستقل است ولی اگر واقعیت به غیر از این باشد با ارایه مستندات می‌تواند تجدیدنظر صورت بگیرد.

البته همان موقع هم در مجلس خیلی‌ها از حذف پاراگراف مرگ در پرونده ستار بهشتی گله داشتند، پاراگرافی که گویا به برخی جزییات مهم درباره نحوه مرگ او اشاره داشت؟
در کمیسیون امنیت دنبال این موضوع هستند.

خب به هر شکل وظیفه نمایندگی شما و ماجرای گلایه‌های خانواده ستار به کجا خواهد رسید؟
من برای دیدار با خانواده ستار بهشتی مشکلی ندارم و مشتاقم. من نماینده مردم هستم هرکس در هر موقعیتی باشد امکان دیدارش با من میسر است. البته این دیدارها به معنای تاثیرپذیری و تاثیرگذاری بر افراد نیست و صرفا شنیدن سخنان خانواده است. حق افراد، حق نظام است، اگر حقی از افراد ضایع شود گویا حق نظام ضایع شده و به همین دلیل است که کماکان دیدار با خانواده ستار بهشتی را در دستور کار دارم.


 اخباراجتماعی - شرق

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------