واکنش های دوگانه به حادثه اسیدپاشی اصفهان



اخبار,اخباراجتماعی,اسیدپاشی اصفهان

      
 اخبار اجتماعی  - واکنش های دوگانه به حادثه اسیدپاشی اصفهان

چشم ها را باید شست

 اسیدپاشی‌های اصفهان واکنش‌های مختلفی  در بین شخصیت‌ها و برخی رسانه‌ها داشته است.

هنوز عامل یا عاملان اسیدپاشی به چهار زن جوان در اصفهان دستگیر نشد‌ه‌اند و پلیس به دور از هیاهو و بدون اظهارنظرهای کلی به تحقیقات خود ادامه می‌دهد.


از سوی دیگر خانواده‌های این چهار زن قربانی اسیدپاشی مصاحبه‌هایی انجام می‌دهند که در آنها بیشتر نگران مداوای قربانیان هستند.تنها نقاط مشترک تنها بودن آنها پشت فرمان خودروهایشان، شیشه‌های باز و جنسیت زن بودن قربانیان است.از این زنان هیچ سرقتی رخ نداده بود و پلیس نیز به هیچ خصومت شخصی‌ای برنخورده و در همه آنها مشاهدات چهار زن و رهگذران مبنی بر این بود که عاملان اسیدپاشی با موتورسیکلت به زنان جوان محله اسید پاشیده‌اند.


برنامه ریزی شدن اسیدپاشی‌های اصفهان یک واقعیت است که نمی‌توان روی آن خط بطلان کشیده و تصور کرد که هیچ تأثیر منفی‌ای در کاهش امنیت بویژه در اصفهان نداشته است.بدون لحاظ شایعه‌ها که در همان ساعات نخست کمرنگ می‌شوند، باید به این باور احترام گذاشت که اسیدپاشی و هر جنایتی دو جنبه اجتماعی و شخصی دارد و هر دو به یک اندازه دارای ارزش هستند.

 

در روزهای گذشته شاهد یک رفتار عجیب رسانه‌ای از سوی برخی روزنامه‌ها یا خبرگزاری‌ها بودیم که برخلاف رویه اصلی در دنیای رسانه که بازتاب خبری، پیگیری و انتشار جزئیات حوادث برای آگاه‌سازی است، سعی داشته‌اند بازتاب این اسیدپاشی‌ها را زیر سؤال ببرند و به‌گونه‌ای القا کنند که باید در برابر چنین حوادثی سکوت کرد.

 

مشخص نیست وقتی یک رسانه ابتدا عنوان می‌کند که چهار زن بیگناه قربانی اسیدپاشی شده‌اند و در ادامه سعی دارد با عنوان اینکه تنها دو زن بستری شده و دو قربانی دیگر سرپایی مداوا شده‌اند طوری وانمود کند که اسیدپاشی‌ها آنچنان نیز خسارت‌بار نبوده است، غافل از اینکه بعد اجتماعی را نادیده گرفته و خسارت فاجعه‌بار بر احساس امنیت در جامعه را نادیده بگیرد و این واقعیت که سال‌ها با تلاش دولتمردان، مقامات پلیسی و قضایی امنیت و احساس امنیت در جای جای کشورمان رشد بسیار خوبی داشته است با همین اقدامات خودسرانه آسیب می‌بینند، باید مدنظر قرار گیرد.


در اظهارنظرهای عجیب و غیرکارشناسانه دیگری که از سوی یک رسانه صورت گرفته، مسئولان آن که انگار در دنیای رسانه تخصصی ندارند حتی خواستار مجازات رسانه‌هایی شده‌اند که به بازتاب اخبار اسیدپاشی‌های اصفهان پرداخته‌اند و جای تعجب زیادی دارد! آیا نباید از خود بپرسند که وظیفه رسانه چیست؟!  و این قلم‌هایی که در دست دارند چرا از حرمت بسیاری برخوردارند! رسانه زبان گویای مردم است و باید شانه‌هایمان زیر این وظیفه همیشه احساس سنگینی کند.اما اگر به حرف ها و درددل های قربانیان این اقدام نگاه کنیم ماجرا به گونه ای دیگر است.


«مرضیه» 25 ساله درباره این حادثه هولناک گفت: روز چهارشنبه 23 مهرماه سال جاری ساعت 6 نوبت دکتر داشتم و به سمت راستم نگاه می‌کردم، شیشه را پایین کشیده بودم و یک باره در حال رانندگی دیدم یه چیزی پاشیده شد توی صورتم، یک لحظه دیدم دارم می‌سوزم از ماشین پیاده شدم آب مقطر گرفتم همون موقع خداروشکر اورژانس زود رسید.این حادثه سمت چپ صورت و دو دست مرضیه قربانی سوخته و بینایی یک چشمش را تا حد زیادی از دست داده است.برادر مرضیه نیز گفت: این دردی است که ما هر لحظه حسش می‌کنیم و چند روز می‌شود خواب و خوراک را از خانواده و فامیل گرفته است.


مادر مرضیه گفت: مرضیه آزارش به هیچ کس نمی‌رسید، همیشه می‌خواست در حق همه خوبی کند.


برادر مرضیه  بعد از مادرش ادامه داد: متأسفانه بدون هیچ دلیلی این اتفاق برایش افتاده است. خانواده‌ ما مذهبی هستند از پدرمان گرفته که سابقه بیش از 40 ماه حضور در جبهه و جنگ دارد و من 18 ماه و جانباز نیز هستم.پدر مرضیه گفت: امیدواریم سهل‌انگاری در پیدا کردن این افراد نشود ما از مسئولان و افرادی که دست اندرکار هستند و واقعاً‌ زحمت می‌کشند و شب و روز زحمت می‌کشند تا آنها را پیدا کنند ممنون هستیم که ریشه اینها پیدا شود تا دیگر اتفاق نیفتد و اما سخن‌ آخر مرضیه این بود که فقط می‌خواهم از آنها بپرسم چرا؟! و هیچ وقت آنها را نمی‌بخشم هیچ وقت، چون زندگی من و خانواده‌ام را مختل کرده‌اند.


اسیدپاشی اقدامی تروریستی است
وزیر دادگستری با بیان اینکه پلیس و دستگاه‌های ذی‌ربط به دنبال شناسایی عاملان اسیدپاشی در اصفهان هستند، گفت: متأسفانه این عمل اقدامی خرابکارانه و تروریستی است.حجت‌الاسلام و المسلمین «مصطفی پورمحمدی» وزیر دادگستری با بیان این مطلب افزود: این اقدامات بی‌قاعده‌ای است که با هزینه کم، غافلگیرانه و راحت می‌توان آن را انجام داد.

 

وزیر دادگستری خاطرنشان کرد: ما خیلی نگران این موضوع هستیم و امیدواریم عاملان آن شناسایی شده و به مجازات برسند.پورمحمدی تصریح کرد: همه مسئولان و دست‌اندرکاران با تمام قدرت و انگیزه در تلاش هستند این افراد را شناسایی کنند و همچنین امیدوارم دیگر اجازه بروز چنین حوادثی را ندهیم.


حکم قاطع برای عاملان اسیدپاشی
رئیس کل دادگستری استان اصفهان گفت: حکم قاطعی برای متهمان اسیدپاشی صادر می شود تا برای مجرمان درس عبرت شود.صبح دیروز جمعی از بانوان فعال در نهادها و دستگاه‌های اجرایی استان به نمایندگی از بانوان در نشستی با رئیس کل دادگستری استان اصفهان خواستار رسیدگی هرچه سریع تر به پرونده اسیدپاشی و اشد مجازات برای مجرمان شدند.

 

رئیس کل دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه اسیدپاشی اقدامی غیراخلاقی و غیرانسانی است، گفت: با قربانیان این حوادث ابراز همدردی می‌کنیم و بشدت پیگیر این مسأله هستیم.«خسروی‌وفا» افزود: دادگستری اصفهان به محض اطلاع از وقوع این جرم کارگروهی را تشکیل داد که در آن نیروهای اطلاعاتی و انتظامی حضور جدی پیدا کردند و تا شناسایی همه متهمان و رسیدن به نتیجه نهایی به کار ادامه می‌دهند.وی ادامه داد: این کارگروه هر روز در ساعت معینی تشکیل جلسه می دهد و اقدامات نیروهای انتظامی و اطلاعاتی توسط دادستان بــررسی می شود.

 

هر روز نیز دستور لازم از طرف دادستان به افسران پرونده ارائه می‌شود و امیدواریم با اقدامات بسیار خوبی که در این کارگروه شکل گرفته بسرعت شاهد به نتیجه رسیدن پرونده باشیم.رئیس کل دادگستری استان اصفهان با اشاره به جدیت موضوع اسیدپاشی، گفت: با توجه به اهمیت این موضوع، دادستان کل کشور ابلاغ ویژهای به دادستان اصفهان داده و ایشان نیز با جدیت کامل همه وقت خود را مصروف این پرونده می‌کند.

 

خسروی‌وفا با بیان اینکه متأسفانه برخی افراد در حال دامن زدن به شایعات هستند، اضافه کرد: برخی عنوان می کنند که افراد قربانی دارای پوشش و حجاب مناسب نبودند، اما اصلاً این گفته‌ها مورد تأیید نیست. اتفاقاً یکی از قربانیان این حوادث از خانوادهای کاملاً مذهبی بوده که پدرش سابقه حضور در جبهه را نیز دارد.


وی با رد اخبار و شایعاتی که در فضای مجازی منتشر شده، اضافه کرد: متأسفانه بسیاری از رسانه های غربی به دنبال این هستند که فضای جامعه را ملتهب و احساسات زنان  را تحریک کنند، اما هیچ کدام از اخباری که از سوی این شبکه ها و رسانه‌های بیگانه منتشر می‌شود، مورد تأیید دادگستری استان اصفهان نیست.


رئیس کل دادگستری استان اصفهان ادامه داد: من به عنوان رئیس دادگستری و با همکاری نیروهای امنیتی و انتظامی به وظیفه خود عمل می کنیم و ابداً احساس نگرانی و ناامنی وجود ندارد.خسروی‌وفا با اشاره به وضعیت امنیتی کشور گفت: به لطف الهی و به کمک نیروهای امنیتی و اطلاعاتی، وضعیت امنیتی کشور از بسیاری از کشورهای غربی بهتر است. روزانه بسیاری جرم خشن در کشورهای اروپایی اتفاق می افتد و هزار بار حق و حقوق انسانها در کشورهایی که مدعی حقوق بشر هستند زیرپا گذاشته می‌شود.


وی با تأکید بر اینکه اسیدپاشی اقدام تلخی است، تصریح کرد: یک فضای سنگین تبلیغاتی علیه نیروهای امنیتی و دادگستری توسط رسانه های بیگانه به وجود آمد که ناجوانمردانه است.رئیس کل دادگستری استان اصفهان خاطرنشان کرد: قول می دهم که با جدیت کامل و با تلاشهای شبانه‌روزی موضوع اسیدپاشی را دنبال کنیم و به محض دستگیری متهم یا متهمان و با توجه به اینکه از هم اکنون بهترین قضات خود را مأمور رسیدگی به این پرونده کرده ایم، در کوتاه‌ترین زمان حکم قاطعی در این مورد صادر کنیم.


خسروی‌وفا اضافه کرد: حکم قاطعی برای متهمان صادر می شود تا هم برای  آنها و هم برای مجرمان دیگر درس عبرت شود. قول می دهم دادگستری با برنامه‌ریزی دقیقی که دارد به محض شناسایی متهمان برخوردی بشدت قاطع و بدون سر سوزنی اغماض صورت گیرد.وی تصریح کرد: بسرعت به این پرونده رسیدگی و متهمان را به اشد مجازات محکوم می‌کنیم و آن را به اطلاع مردم خواهیم رساند.


ارتباط نداشتن بدحجابی  با اسیدپاشی‌ها
نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به ماجرای اسیدپاشی به زنان و تلاش برخی جریان‌ها برای تخریب وجهه حجاب و امر به معروف و نهی از منکر در جامعه گفت: قوه قضائیه باید با مسببان این حادثه شدیدترین برخورد را داشته باشد.

 

«نیره اخوان» درخصوص ماجرای اسیدپاشی به زنان در اصفهان و تلاش برخی افراد و رسانه‌ها برای ارتباط دادن این موضوع به مقوله بدحجابی اظهار داشت: میان ماجرای اسیدپاشی و مقوله بدحجابی زنان هیچ ارتباطی وجود ندارد و این ماجرا کذب محض است.وی افزود:‌ طبق اطلاعاتی که نیروی انتظامی و دستگاه‌های اطلاعاتی کشور اعلام کرده‌اند هیچ ارتباطی میان ماجرای اسیدپاشی و بدحجابی وجود ندارد و موضـــوعاتی که در جامعه در این خصوص مطرح شده تلاشی سازمان یافته برای تخریب وجهه حجاب و امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است.


  اخبار اجتماعی  - ایران

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------