رانش آزادراه تهران ـ شمال عامل بروز سیل نوشهر



اخبار,اخباراجتماعی,مشکلات  آزادراه تهران و شمال


 اخباراجتماعی  - رانش آزادراه تهران ـ شمال عامل بروز سیل نوشهر

متاسفانه این آزادراه در حوالی چالوس و نوشهر در منطقه رانشی احداث شده که سقوط دامنه های رانشی به سمت پایین و مسدود کردن پل های موجود بر روی آزادراه سبب بروز سیلاب اخیر در این منطقه شده است.

معاون سازمان جنگل ها اعلام کرد: رانش دو بخش از آزاد راه تهران - شمال و سقوط دامنه های لغزشی عامل بروز سیلاب اخیر در نوشهر و چالوس است.

دکتر پرویز گرشاسبی در گفت‌وگو با مهر با بیان این مطلب افزود: براساس بررسی های که طی روزهای اخیر در مسیر آزادراه تهران ـ شمال انجام شده مشخص شد متاسفانه این آزادراه در حوالی چالوس و نوشهر در منطقه رانشی احداث شده که سقوط دامنه های رانشی به سمت پایین و مسدود کردن پل های موجود بر روی آزادراه سبب بروز سیلاب اخیر در این منطقه شده است.

به گفته وی، پیمانکار آزادراه تهران ـ شمال در این منطقه تمهیدات لازم را برای مهار دامنه های لغزشی که بر اثر جاده کشی در آن ناحیه ایجاد شده انجام نداده اند به همین دلیل بارندگی های اخیر موجب لغزش و رانش آن شده است.

معاون سازمان جنگل ها با انتقاد از طراحی و اجرای غیر مهندسی آزادراه تهران ـ شمال در این ناحیه تصریح کرد: پیمانکار حتما باید تمهیدات لازم را برای جلوگیری از این اتفاق انجام می داد که این حادثه نشان می دهد هیچیک از اقدامات کنترلی برای مهار رانش انجام نشده است.

وی با انتقاد از اینکه در کشور مشاوران و پیمانکاران راهسازی و ابنیه هنوز به تکنیک کنترل ترانشه های ناپایدار مجهز نیستند اظهار داشت: هم در مرحله طراحی و هم در مرحله اجرا با این ضعف مهندسی در اکثر راه‌های کشور مواجه هستیم.

وی در پاسخ به اینکه چگونه این آزادراه در مسیری که دامنه رانشی است احداث شده و از ارزیابی زیست محیطی گرفته اظهار داشت: اولا که ارزیابی زیست محیطی را سازمان محیط زیست انجام می دهد و نه سازمان جنگل ها. گذشته از آن این دامنه بر اثر احداث آزادراه دچار لغزش و رانش شده و در حقیقت مشکل فنی و مهندسی است و نه زیست محیطی.

وی در پاسخ به اینکه بروز چنین مشکلاتی در این آزادراه در آینده که تردد خودروها در آن بیشتر می شود نه تنها از نظر زیست محیطی بلکه از نظر ایمنی بسیار خطرناک است تاکید کرد: به همین دلیل لازم است که ناظرانی به طور مداوم و پیوسته بر اجرا و طراحی این آزادراه نظارت کنند اگرچه مشاوران و ناظران ما نیز تخصص چندانی در این خصوص ندارند و تنها عده ای معدود در کشور بر این موضوع تسلط دارند.

وی افزود: سازمان جنگل ها و محیط زیست اعتبار  و  نیروی کافی برای نظارت تمام وقت بر اجرای این پروژه را ندارد اما لازم است که مسئولان ارشد کشور با توجه به اینکه این پروژه ملی و بسیار بزرگ است در این خصوص به طور جدی برای نظارت و کنترل برنامه ریزی کند.

گرشاسبی یادآور شد: ناظران سازمان جنگل ها در بخش هایی از این آزادراه که در محدوده تهران قرار دارد نظارت کامل دارند و پیمانکار در این ناحیه هزینه های هنگفتی را متقبل شده تا پایداری کامل دامنه ها را با گابیون بندی و دیگر تجهیزات تامین کنند.

معاون سازمان جنگل ها گفت: به عنوان مثال در تونل لانیز شهرستانک به کن که این آزادراه از آنجا عبور می کند به طول 9 کیلومتر تمام رسوبات خارج شده و تمام دیواره ها حائل بندی شده تا هم از رانش دامنه ها و هم از رها کردن رسوبات به آبراهه ها جلوگیری شود.

به گفته وی لازم است که این تمهیدات در بخش های شمال کشور که آزادراه از آن مسیرها عبور می کند نیز اعمال شود تا شاهد چنین حوادثی که البته برای نخستین بار پیش آمده دیگر نباشیم.


 اخباراجتماعی  - مهر

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------