وجود 6 نوع قرص برنج مرگ‌آور در بازار



اخبار,اخباراجتماعی,قرص برنج

 

 اخباراجتماعی  - معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران مطرح کرد
وجود 6 نوع قرص برنج مرگ‌آور در بازار

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به وجود 6 نوع قرص برنج در بازار کشور اشاره کرد و گفت: همه ارقام موجود قرص برنج در بازار کشور کشنده است.

محمد آزادبخت در گفت‌وگو با فارس در ساری، با اشاره به مسمومیت بیش از 235 مازندرانی ناشی از مصرف قرص برنج در سال گذشته اظهار داشت: 6 نوع قرص برنج در بازار کشور وجود دارد که خرید و فروش همه این قرص‌ها ممنوع است.

وی به تولید قرص برنج توسط چند شرکت ایرانی اشاره کرد و گفت: این قرص‌ها با ماده موثر فسفید آلومینیوم که بسیار خطرناک است، تولید می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: یک شرکت ایرانی اقدام به تولید پودر حاوی فسفید آلومینیوم نیز اشاره کرد.

این مسئول دانشگاه علوم پزشکی مازندران خواستار ورود جدی دستگاه‌های اجرایی برای جلوگیری از عرضه قرص برنج در بازار کشور شد.

آزادبخت با اعلام اینکه خودکشی در کشور هندوستان نیز زیاد است، بیان داشت: مصرف قرص برنج در این کشور به دلیل تولید برنج نیز زیاد است.

این مسئول با اعلام اینکه مصرف و نیز استنشاق این قرص به محض رسیدن به آب فرد را دچار مسمومیت شدید می‌کند، بیان کرد: پلت سه دهم گرمی قرص برنج که در یکی از شرکت‌های همسایه مازندران تولید می‌شود، سبب کشته شدن دو نفر می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره اثرگذاری قرص برنج پس از مصرف، بیان داشت: ماده موثره قرص برنج 10 دقیقه پس از مصرف، زمینه مسمومیت شدید فرد را فراهم می‌کند و تقریبا راهکاری برای نجات پس از مصرف قرص وجود ندارد.

این مسئول درباره استفاده کشاورزان از قرص برنج و دلیل تولید این محصول توسط کارخانجات کشور، ادامه داد: برای جایگزین کردن این محصول در مصارف خانگی چندین نمونه گیاهی در حال تهیه و آزمایش است، محصولات قرص برنج برای سیلوهای بزرگ استفاده می‌شود ولی اینکه این محصولات با توجه به ممنوعیت فروش چرا در بازار در دسترس است نیاز به بررسی بیشتر دارد.

آزادبخت تاکید کرد: فروش و تولید قرص برنج غیرمجاز و ممنوع است و به عنوان کالای قاچاق محسوب می‌شود و در سه ماه اخیر نیز 100 بازرسی در این ارتباط انجام شد.

وی اضافه کرد: در بازرسی‌های انجام شده مشخص شده که قرص برنج در داروخانه‌ها و نیز عطاری‌ها در دسترس قرار ندارد ولی وجود این قرص در مراکز عرضه سم نیاز به بررسی بیشتر دارد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به مسمومیت ناشی از گاز منواکسید کربن نیز اشاره کرد و گفت: مسئولان باید حساسیت بیشتری ایجاد کرده تا شاهد مرگ خاموش هم‌وطنان نباشیم.

این مسئول با بیان اینکه میزان بازدیدها از مراکز عرضه غذا و دارو نیاز به بازنگری جدی در استان دارد، افزود: در این بخش با کمبود نیرو مواجه هستیم.

وی گفت: میزان کارکنان دانشگاه با تعداد جمعیت و مراکز عرضه غذا و دارو مطابقت ندارد، تعداد کل کارکنان غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تنها 50 نفر است که پاسخگوی نیاز استان نیست.


 اخباراجتماعی  - فارس

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------