دشت تهران رکوردار فرونشست زمین در دنیا



اخبار,اخباراجتماعی,رکوردار فرونشست زمین در دنیا

 

اخباراجتماعی  -  دشت تهران رکوردار فرونشست زمین در دنیا

مدیرکل دفتر حفاظت و بهره برداری شرکت مدیریت آب ایران گفت: پایتخت ایران رکوردار فرونشست زمین در دنیا شد.

مصطفوی در شورای ادارای استان سمنان که هم اکنون در استانداری سمنان در حال برگزاری است اظهار کرد: میزان فرونشست زمین طی سال 87 در سطح جهان 17سانتیمتر بوده که این رقم در سال جاری به 36 سانتیمتر رسیده و دشت تهران از این منظر رکوردار فرونشست زمین در جهان بوده است.

پمپاز غیرمجاز حجمی معادل 5 برابر دریاچه ارومیه از آب های زیرزمینی خاورمیانه
وی ادامه داد: براساس اعلام "ناسا" در سال‌های 2003 تا 2009 به میزان 144 میلیارد مترمکعب آب از ذخایر شرین در بخش‌هایی از خاورمیانه از بین رفته که‌ 60 تا 70 درصد آن مربوط به برداشت‌های غیرمجاز و پمپاژ از آب‌های زیرزمینی بوده که حجمعی معادل 5 برابر دریاچه ارومیه بوده است. همچنین 15 درصد از این 144میلیارد مترمکعب آب تبخیر و 15 درصد آن مربوط به ذوب یخچال‌های طبیعی بوده است.

مدیرکل دفتر حفاظت و بهره برداری شرکت مدیریت آب ایران اظهار کرد: متوسط افت سطح آب‌ها در بخش های از کشور ما و از جمله در فلات مرکزی ایران بیش از نیم متر بوده است. همچنین 3 میلیارد متر مکعب از سطح آبخوان‌های کشور برداشت شده است.

مصطفوی با اشاره به وضعیت منابع آبی در سمنان به افت 70 سانتیمتری سطح آب های زیرزمینی در این استان اشاره و تصریح کرد: این افت معادل 150 میلیون مترمکعب بوده است.

وجود 307 دشت ممنوعه در کشور
وی از مطالعه 609 محدوده مطالعاتی و آبخوان که منابع تامین آب مورد نیاز کشورمان هستند، در طول یک دوره آماری 47 ساله خبر داد و افزود: تا شهریور 93 بیش از 50درصد این آبخوان‌ها ممنوعه اعلام شده‌اند. بطوری که در حال حاضر 307 دشت از این 609 آبخوان ممنوعه و تنها 302 دشت آن آزاد هستند.

مدیرکل دفتر حفاظت و بهره برداری شرکت مدیریت آب ایران افزود: متاسفانه 110میلیارد مترمکعب آب از آبخوان‌های ایران از بین رفته است.

مدیرکل دفتر حفاظت و بهره برداری شرکت مدیریت آب ایران با بیان اینکه در سال 1950 سرانه آب از میزان آبی که در دنیا قابل استحصال بوده، برای هر نفر بیش از 15 هزار مترمکعب بوده است، افزود: پیش بینی می‌شود که این سرانه در سال 2025 به 1000 مترمکعب برسد که این مهم حکایت از شرایط بحرانی آب در جهان دارد.

وی با بیان اینکه 85 درصد از مساحت کشور در شرایط خشک و نیمه خشک و فرابیابانی است، گفت: تنها 15 درصد از مساحت کشور در شرایط مرطوب قرار دارد.

مصطفوی‌ ادامه داد: سرانه آب در ایران از سال 1300 تا 1393 از 15هزار مترمکعب به 1700مترمکعب کاهش یافته است.


 اخبار اجتماعی  -  ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------