خطر پيوند پايتخت به البرز



اخبار,اخباراجتماعی,ساخت‌وساز در تهران

 

 اخباراجتماعی  - خطر پيوند پايتخت به البرز

رئيس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور ديروز در جريان افتتاح كانون سردفتران استان البرز، نسبت به حذف تدريجي «فاصله ‌فيزيكي» بين تهران و كرج تحت‌تاثير افزايش ساخت‌وساز در حدفاصل دو استان، هشدار داد

معاون قوه قضائيه و رئيس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور، صبح ديروز با حضور در جلسه شوراي قضايي استان البرز، درباره «وسعت ساخت‌وسازها در حدفاصل تهران-كرج» هشدار داد و از مسوولان دستگاه‌هاي نظارتي و اجرايي هر دو استان خواست، در قالب ادبيات مشترك، اقدامات مناسب براي «جلوگيري از پيوند استان‌‌هاي تهران و البرز» را در دستور كار قرار دهند.

 

به گزارش «دنياي‌اقتصاد»، تغييرات قابل ملاحظه در زمين‌هاي شمال و جنوب اتوبان تهران-كرج را نه‌تنها مقامات قضايي و مسوولان دولتي، كه مردم عادي نيز مي‌توانند به راحتي تشخيص دهند.

حجم ساختمان‌هاي در حال احداث در منطقه22 به‌عنوان غربي‌ترين نقطه در خط محدوده رسمي شهر تهران، به حدي طي سال‌هاي اخير افزايش پيدا كرده كه «دنباله پايتخت» هم‌اكنون به نيمه‌هاي اتوبان كرج كشيده شده است.

در سمت مقابل نيز، تبديل «گرمدره» از موقعيت روستايي به حالت شهري، نرخ ساختمان‌سازي در بخش شرقي كرج را بيشتر كرده و هم‌اكنون، «پيشروي فيزيكي» از سمت استان البرز کاملا مشهود است. گرايش مشترك دو استان به گسترش افقي شهرهاي تهران و كرج در جهت نزديك شدن به يكديگر، باعث محو تدريجي «منظر جاده و شكل بيرون شهر» از ساختار اتوبان تهران-كرج شده است. در حال حاضر، مسافران بين استاني در اين اتوبان، به سختي قادر به رويت بدون مانع مناظر طبيعي كوه‌هاي البرز هستند، اما به جاي كوه، اسكلت‌هاي ساختماني راحت‌تر قابل ديدن است!

ادامه اين وضعيت ممكن است جدايي تهران از كرج و همچنين حسن اجراي مصوبه 7/4/89 هيات‌دولت– اعلام تشكيل استان البرز و استقلال كرج از تهران- را تحت‌تاثير قرار دهد.


 كارشناسان شهري، درباره وقايعي كه طي سال‌هاي اخير منجر به حذف تدريجي فاصله بين تهران و كرج شده است، مي‌گويند: بارگذاري‌هاي سريع جمعيتي در منطقه22 تهران و همچنين احداث فاز دوم اتوبان همت و امتداد آن در دل‌ كو‌ه‌هاي البرز به سمت كرج، دو عاملي هستند كه جذابيت سرمايه‌گذاري‌هاي ساختماني در حدفاصل دو استان را براي سازنده‌ها افزايش داده است.

درباره اين وضعيت، روز گذشته احمد تويسركاني، رئيس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور در جمع اعضاي شوراي قضايي استان البرز اعلام كرد: «شهر تهران با سرعت در حال توسعه به سمت البرز است و شايد اين اشتياق، از طرف البرز به تهران، زيادتر است. اگر مراقبت نشود شايد در زمان نه‌چندان طولاني، اين دو منطقه شهري به هم متصل شوند كه در اين صورت تمام بخش‌هاي حياتي و منابع طبيعي و تنفس‌گاهي اين مناطق، زير بار آهن و برج و تاسيسات خواهد رفت.» معاون قوه قضائيه با اشاره به لزوم سياست‌گذاري درست و اجراي سياست‌ها از طرف دستگاه‌هاي اجرايي و نظارتي براي كنترل روند گسترش اين دو شهر، تصريح كرد: پيامد اتصال تهران و البرز به هم، مي‌تواند به سخت‌تر شدن عرصه زندگي براي مردم اين مناطق بينجامد.

 مصلحت بزرگ در حفظ باغات
تويسركاني در ادامه، با بيان اينكه دستگاه‌هاي دولتي و اجرايي بايد اهتمام ويژه در مراقبت  و محافظت از اراضي دولتي و منابع طبيعي داشته باشند، گفت: ارزش‌افزوده زمين باعث شده زمين‌هاي متعلق به دولت همواره مورد تعدي قرار بگيرد. به عنوان نمونه زمين‌هاي واقع در حريم رودخانه و سد كرج كه تحت كنترل وزارت نيرو بايد باشد، در صورتي كه حراست نشوند، سلامت آب شرب را تهديد خواهد كرد.

 

معاون قوه قضائيه همچنين با اشاره به اينكه شهرداري‌ها به‌خصوص در شهرهاي خوش‌ آب‌وهوا، معمولا به دنبال تغيير كاربري باغات و زمين‌هاي كشاورزي هستند تا از اين طريق منابع مالي اداره شهر را براي خود تامين كنند، تصريح كرد: ممكن است در يك شهري، شهرداري خيلي علاقه‌مند باشد كاربري يك باغ مناسب را تغيير دهد و منافع ميلياردي ايجاد كند اما به لحاظ مصالح عمومي، نبايد اين اجازه از طرف دستگا‌ه‌هاي نظارتي صادر شود. تويسركاني افزود: در قوانين حوزه حفظ كاربري اراضي و مقرراتي كه بر عدم اجازه تغييركاربري زمين‌هاي كشاورزي و باغات دلالت مي‌كند، يك مصلحت بزرگ نهفته است و در تغييركاربري‌ها بايد همواره مصلحت ملي مبني‌بر صيانت از ثروت طبيعي شهرها، مدنظر قرار گيرد.

 نجنبيد، مي‌سازند!
در جلسه شوراي قضايي استان البرز، محمد صادق مهدوي‌راد، رئيس كل دادگستري استان البرز نيز خطاب به دستگاه‌هاي دولتي استان، از مسوولان خواست: نظارت، حفاظت و مراقبت از زمين‌هاي تحت مالكيت دولت را به‌خصوص در بخش‌هاي ييلاقي و حريم اطراف جاده چالوس و رودخانه، افزايش دهند.

 

وي افزود: ويژگي آب و هوايي شهر كرج در سال‌هاي گذشته، باعث هجوم تهراني‌ها به اين منطقه به عنوان منطقه تفريحي شد و الان متاسفانه برخي افراد قسمت‌هايي از حريم جاده چالوس را تملك كرده‌‌اند. بعضي‌ها زمين‌هايي را در اين منطقه خريداري كرده‌اند و منتظر ويلاسازي هستند و  اگر نجنبيد، شروع به ساخت‌وساز مي‌كنند. البته سازمان ثبت اسناد اقدامات مناسبي را انجام داده است اما بايد هر چه سريع‌تر، اداره منابع طبيعي و ساير دستگاه‌ها زمين‌هاي باقي‌مانده را شناسايي و براي اخذ سند آن اقدام كنند.

 

 اخباراجتماعی  - دنياي‌اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------