سنجش امواج الکترومغناطیسی تهران و کرج



اخبار,اخباراجتماعی, امواج الکترومغناطیسی


 اخبار  اجتماعی  - امواج الکترومغناطیسی تهران و کرج پایش می‌شوند

آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان وابسته به سازمان بهداشت جهانی در‌ سال ٢٠١١ چکیده‌ای از گزارش خطرات بهداشتی میدان‌های الکترومغناطیسی را منتشر کرد که در آن، امواج الکترومغناطیسی در دسته امواج احتمالا سرطان‌زا (possibly carcinogenic) طبقه‌بندی شدند.

سال‌هاست که تأثیر امواج الکترومغناطیسی در جهان، نگرانی‌های عمومی را با خود همراه کرده است، مخصوصا از زمانی که بررسی‌ها و تحقیقات از خطرناک بودن این امواج و احتمال سرطان‌زا بودن آنها حکایت کرد. 

به گزارش شهروند، آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان وابسته به سازمان بهداشت جهانی در‌ سال ٢٠١١ چکیده‌ای از گزارش خطرات بهداشتی میدان‌های الکترومغناطیسی را منتشر کرد که در آن، امواج الکترومغناطیسی در دسته امواج احتمالا سرطان‌زا (possibly carcinogenic) طبقه‌بندی شدند.  آژانس در گزارش خود اشاره کرد که امواج الکترومغناطیسی می‌توانند به افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های گلیوما و نوروم آکوستیک (تومورهای سرطانی اعصاب و مغز) منجر شوند.

به گفته دانشمندان هیچ شاهدی مبنی بر اثرات خطرناک امواج رادیویی با طول موج پایین بر سلامت انسان وجود ندارد. اما برخی مطالعات سلولی، اثرات نامطلوب این امواج را بر دی‌ان‌ای (DNA) نشان می‌دهد.

حالا پس از سال‌ها نگرانی‌های عمومی از تأثیر امواج الکترومغناطیسی بر سلامت انسان، قرار است طرح پایش امواج الکترومغناطیسی کشور به اجرا درآید و این طرح به صورت پایلوت از تهران و کرج آغاز خواهد شد.

خبر پایش این امواج را مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط‌زیست می‌دهد و با اشاره به این‌که پایش امواج الکترومغناطیس از مواردی است که در یک‌سال اخیر در دستور کار سازمان محیط‌زیست قرار گرفته، به ایسنا می‌گوید: «برای این منظور دستگاه اندازه‌گیری از نوع دستگاه پرتابل سنجش امواج با پراب‌های مخصوص سنجش میدان‌های الکترومغناطیسی (١٠ هرتز تا ٣ کیلوهرتز) و امواج رادیویی (١٠٠ کیلو هرتز تا ٨ گیگاهرتز ) و پراب مخصوص باند فرکانس موبایل (٩٠٠ مگاهرتز – ١٨٠٠ مگاهرتز – ٢١٠٠ مگاهرتز) تهیه شده است و به صورت پایلوت در نقاط مختلف جغرافیایی شهرهای تهران و کرج پایش صورت گرفته است.» 

شینا انصاری ادامه می‌دهد: «امروزه استفاده گسترده از فناوری‌های نوین مانند تلفن همراه، سیستم‌های وایمکس، آنتن‌های BTS، امواج رادار و غیره، قرارگیری عموم مردم در معرض امواج الکترومغناطیس را اجتناب‌ناپذیر کرده است. باید توجه کرد که بهره‌برداری از این امکانات و تجهیزات همراه با حفظ محیط‌زیست و تأمین ایمنی و بهداشت و سلامتی مردم باشد، به‌ویژه آن‌که گستره برخی امواج الکترومغناطیس با سیستم ارتباط بین سلولی انسان همپوشانی دارد و امکان اختلال در عملکرد بدن را به‌خصوص در آنهایی که در محدوده فرکانس بدن هستند افزایش می‌دهند.» 

او با اشاره به پایش‌های انجام‌شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست، افزود: «تاکنون توسط دفتر پایش فراگیر پایش‌هایی در بوستان‌ها، ایستگاه مترو، مناطق مسکونی و مراکز مجاور مراکز حساس نظیر بیمارستان‌ها و مدارس و در جهات مختلف جغرافیایی غرب، شرق و جنوب در شهرستان ری انجام شده است که تمامی موارد به جز دو مورد در مجاورت دکل‌های فشار برق قوی که در آن حریم ساخت‌وساز رعایت نشده است، همگی در حد استاندارد بوده است.» 

انصاری، رعایت فواصل ایمنی جهت مکان‌یابی نصب اینگونه آنتن‌ها و حتی‌الامکان دور از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، مدارس و آسایشگاه‌ها و توجه ویژه به گروه‌های آسیب‌پذیر ازجمله کودکان، سالمندان و زنان باردار و رعایت حریم ساخت‌وساز در اطراف دکل‌های فشار برق قوی را راهکارهای اجرایی کاهش مواجهه با امواج الکترومغناطیس و آثار زیانبار زیست‌محیطی ناشی از آن می‌داند. 

پایش امواج الکترومغناطیسی کشور درحالی قرار است به صورت پایلوت در تهران و کرج اجرا شود که مدت‌هاست بحث تأثیر پارازیت‌ها بر سلامت انسان‌ها در کشور بالا گرفته. این موضوع اظهارنظرهای متفاوت و حتی می‌توان گفت کشمکش‌هایی را با خود همراه کرده و برخی با اصرار بسیار از تأثیر آن بر سلامت افراد حکایت می‌کنند، اما هنوز برای بررسی و پایش آن اقدامی صورت نگرفته است.


 اخباراجتماعی  - شهروند

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------