باران چقدر از آب مصرفی تهرانی را تامین می کند؟



اخبار,اخباراجتماعی,بحران آب در  تهران

 

 اخباراجتماعی -  معاون سازمان محیط زیست: باران یک چهارم مصرف آب تهرانی را تامین می کند

معاون توسعه، مدیریت و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که به طور متوسط 38 بارندگی قابل احساس در سال صورت می‌گیرد، گفت: بارندگی‌های تهران قابلیت تامین یک چهارم آب مصرفی شهروندان را دارد.

دکتر محمد مجابی با بیان این‌که بالاترین میزان مصرف آب بالغ بر 90 درصد در بخش کشاورزی صرف می‌شود، گفت: بهره وری در کشاورزی هنوز قابل قبول نیست چراکه نحوه کشت ما هم متناسب با وضعیت آبی کشور نیست، به طورمثال بسیاری از محصولاتی که ما تولید می‌کنیم آب زیادی می‌طلبند و همه این مسائل باعث می‌شود فشار آب بیشتر تر می‌شود.

او با بیان این که در این موقعیت باید تمامی مسیرهایی که منجربه اتلاف آب می‌شود را اصلاح کنیم، گفت: حتی در این میان آب شرب هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

معاون توسعه، مدیریت و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وضعیت نابسامان انتقال آب در شهرها گفت: در شهری مثل تهران به علت فرسودگی لوله‌های انتقال آب، میزانی از آب را از دست می‌دهیم، چراکه برنامه‌های خوبی برای استفاده بهینه آب در دست نداریم.

او ادامه داد: در تهران با وسعت 700 کیلومتر مربع به طور متوسط 38 بارندگی قابل احساس در سال صورت می‌گیرد و 250 تا 300 میلیون متر مکعب ریزش باران داریم که چون کل سطح شهر بتونی و آسفالتی است در جایی تسکین نمی‌یابد، درحالیکه این آب روان است و می‌تواند معادل یک چهارم کل مصرف آب مردم تهران باشد.

مجابی با اشاره به اهمیت آب در ایران گفت: اگر تا سقف 25 درصد آب برداشت شود، بهترین حالت است، اما برداشت آب 25 تا 50 درصد در شرایط بحرانی است و اگر بیش تر از 50 درصد باشد در مرحله خطریم و ما در کشورمان بیش از 75 درصد از آب استحصالی استفاده می‌کنیم و در این صورت به منابع آب زیر زمینی فشار می‌آید و حق آبه دریاچه‌ها و رودخانه‌ها و تالاب‌ها داده نمی‌شود و باعث می‌شود آسیب‌های بعدی را ببیند.

معاون توسعه، مدیریت و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه با عدم مدیریت، سبب خشکی در تالاب‌ها می‌شویم گفت: در این شرایط توقع داریم بحران گرد و غبار حل شود، اما باید اول یک تغییر اصولی و نگرش در تولید و مصرف کشور اتفاق بیفتد و بحث‌های محیط زیست را در سیاست گذاری‌های کلان وارد کنیم، درغیراین صورت این اصلاحات صورت نمی‌گیرد.

مجابی با اشاره به تشکیل کمیته خاص محیط زیست در مجمع تشخیص مصحلت نظام گفت: اواخر سال گذشته شاهد بودیم با دستور ریاست مجمع و حکم دبیرآن، کمیته شکل گرفت و طی همین مدت کوتاه پیش نویس سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست را نوشتیم و مراحل را طی کردیم و در اسناد بالادستی باید بحث محیط زیست را جدی بگیریم.

او با بیان اینکه تغییر الگوی تولید و مصرف باید در همه حوزه‌ها باشد، گفت: وقتی در همه کشور با بحران آب مواجه هستیم محصول کشاورزی را تولید و صادر می‌کنیم که معادل میلیون‌ها تن آب است و آب ارزش بیشتری از محصول دارد و این‌ها نکات اساسی است که باید در حوزه محیط زیست اتفاق بیفتد و به نتیجه مثبت برسد.

معاون توسعه، مدیریت و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اساس و پایه محیط زیست و هر موضوع در دنیای امروز با خواست و اراده مردم معنا پیدا می‌کند، گفت: زیربنای همه چیز باید محیط زیست باشد؛ چرا که اگر بخواهیم زندگی سالم داشته باشیم باید محیط زیست سالم داشته باشیم وگرنه با این همه تلاش بدون دید محیط زیستی نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد. افزایش رشد اقتصادی زمانی‌که مجبور باشیم برای هزینه درمان پرداخت کنیم فایده‌ای ندارد.

مجابی در خاتمه گفت: یکی از مهم ترین شاخصی که در زیربنای امروز به آن توجه می‌شود کیفیت زندگی است و محیط زیست یکی از اصلی ترین شاخصه‌های کیفیت است.


اخباراجتماعی  - ایسنا
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------