وقتي ايراني ها سرطان مي خورند!



اخبار,اخباراجتماعی ,سرطان


  اخباراجتماعی  -  نگاهي به حضور خوراکي هاي خطرناک در سبد غذايي مردم؛
 وقتي ايراني ها سرطان مي خورند!

 سرطان معده شايع ترين سرطان در ايران است و به گفته رئيس مركز تحقيقات سرطان دانشگاه علوم پزشكي تهران سرطان معده عامل اصلي مرگ و مير بيماران سرطاني است. بنا به تحقيقات مرکز گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکي تهران در کنار مصرف کم ميوه و سبزي تازه، مصرف دخانيات و نمک، بالا بودن ميزان نيترات در رژيم غذايي از عوامل مهم خطر ابتلا به سرطان معده است. سالانه بيش از سي هزار نفر در ايران به خاطر سرطان معده جان خود را از دست مي‌دهند.

سوسيس و کالباس در ايران يک پروتئين ارزان قيمت محسوب مي‌شود و سرانه مصرف انواع نامرغوب آن بين دانشجويان، کارگرها و به طور کلي افرادي که نياز به غذاي آماده و ارزان دارند بالاست. انواع مرغوب سوسيس و کالباس قيمتي نزديک به گوشت گرم گوساله دارند و انواع ارزان قيمت آن جزو کم هزينه ترين وعده هاي غذايي محسوب مي‌شوند. با توجه به مواد اوليه مصرفي در توليد سوسيس و کالباس، اين فرآورده از ارزش غذايي بالايي برخوردار است.

 

ميتوان سوسيس و کالباس مرغوب را غذايي کامل دانست زيرا تقريبا تمامي گروههاي غذايي ضروري شامل پروتئين، چربي، کربوهيدرات، ويتامين و املاح معدني در آن موجود ميباشد.گوشت که قسمت اعظم اين فرآورده را تشکيل ميدهد به عنوان غني ترين منبع تامين پروتئين ميباشد ارزش غذايي گوشت به مراتب بالاتر از پروتئين گياهي ميباشد، زيرا حاوي اسيدهاي آمينه ضروري، مواد معدني مانند آهن و روي، انواع ويتامين مانند D، B، A و تامين کننده انرژي ميباشد.مواد گوشتي قابليت فساد پذيري بالايي دارند و بيرون از يخچال در مدت کمتر از چند ساعت شروع به فاسد شدن مي‌کنند.

 

مواد گوشتي داخل يخچال هم ماندگاري بالايي ندارند. اما در ايران از گوشت محصولاتي توليد مي‌شود که بيرون يخچال هم مي‌تواند تا روزها فاسد نشود. تقريبا در بيشتر کشورهاي دنيا فرمول اصلي توليد سوسيس و کالباس يکسان است: گوشت چرخ شده به همراه افزودني ها درون پوست روده و سلولز پيچيده مي‌شود.توزيع گوشت دامهاي بيمار و پير در قصابي ها غير قانوني است اما استفاده از اين گوشت ها براي توليد سوسيس و کالباس مجاز است. گوشت استفاده شده در فرمول سوسيس و کالباس هاي ارزان و خوش طعم ايراني عبارت است از: گوشت ماده گاوهاي ‏پير، گوشت سر گاوها، احشاء شامل کبد، کليه، شش و گوشت هاي خرد شده و نيز گوشت گاوهاي معدومي.توليدي ها ‏با کمک ادويه جات طعم خوبي هم به محصول خود مي‌بخشند.

 

اما اين بزرگترين مشکل سوسيس ها و کالباس ها نيست. براي ماندگاري هر چه بيشتر شرکت هاي توليدي از مواد نگه دارنده استفاده مي‌کنند: نگهدارنده هاي معدني مثل نمک طعام، نيترات و نيتريت مي‌باشند. نمک طعام باعث خوش طعمي و نگهداري غذا ‏مي شود. نيترات و نيتريت مواد نگهدارنده اي هستند که باعث ايجاد رنگ صورتي خوش رنگ (کوکتل) مي‌شوند. در ‏نتيجه فعاليت نيتريت با ميو گلوبين، ماده اي به نام نيتروزوگلوبين ايجاد مي‌شود که موجب سرطان معده مي‌شود.

 

‏ مواد نگهدارنده آلي شامل بنزوات، سوربات و پروپيونات مي‌باشند. ‏ نيترات و نيتريت سديم به عنوان نگهدارنده به سوسيس و کالباس اضافه مي‌شوند تا مانع رشد باکتري هاي خطرناکي مانند کلستريديوم بوتولينوم گردند. همچنين اين مواد با ترکيب شدن با ميوگلوبولين و هموگلوبولين گوشت، باعث ايجاد رنگ مطلوب صورتي رنگ در گوشت شده که به آن حالتي جذاب و تازه مي‌بخشد. اگر چه به طور طبيعي گوشتي بااين مدت نگهداري نمي‌تواند چنين رنگي داشته باشد.به علاوه شروع فساد را در گوشت به تاخير مي‌اندازد و باعث حفظ عطر و طعم ادويه هاي آن مي‌شود.نيترات و نيتريت مواد سرطان زايي هستند که وجود آنها در مواد غذايي تهديد کننده سلامت انسانها است.

 

همچنين کودکاني که در ماه بيش از 10 ساندويچ کالباس مصرف مي‌کردند 9 برابر بيشتر در معرض خطر سرطان خون قرار داشتند. در طي مطالعه اي اين ترکيبات مسوول 67 درصد سرطان هاي پانکراس معرفي شدند.به مرور با مشخص شدن اثرات جانبي خطرناک اين نگهدارنده سازمان غذا و داروي آمريکا در مصرف اين نگهدارنده تجديد نظر کرده است،

 

قوانين را تغيير داده و ميزان مصرف مجاز را کاهش داد.مساله نيترات و نيتريت يکي از جنجال برانگيزترين موضوعات است واکثر توليدکنندگان سوسيس و کالباس و متخصصان امر بهداشت و تغذيه را روي در روي هم قرار داده است. در عمل به علت اينکه نگهدارنده مناسب تري به جاي نيتريت معرفي نشده است نمي‌توان افزودن آن را به محصولات گوشتي منع کرد و از سوي ديگر نمي‌توان با قاطعيت عنوان کرد مقدار مورد مصرف امن است و اثر سرطان زايي ندارد حتي اگر فرض را بر اين بگذاريم که تمامي کارخانه هاي توليدکننده از استانداردهاي موجود تبعيت مي‌کنند و فقط در دوز مجاز از اين ماده استفاده مي‌کنند باز هم ريسک خطرزايي اين ماده به جاي خود باقيست و هرگز اين خطر به صفر نخواهد رسيد.

 

چندي پيش خبري مبني بر استفاده توليد کنندگان سوسيس کالباس از خمير مرغ منتشر شد اين ماده به خاطر ماندگاري بالا به سوسيس و کالباس افزوده مي‌شود. رئيس آزمايشگاه مرجع سازمان غذا و دارو با بيان اينکه در مورد مواد غذايي دو موضوع ارزش تغذيه‌اي و سلامت مطرح است مي‌گويد: وظيفه ما در سازمان غذا و دارو کنترل سلامت مواد غذايي است.در خصوص سوسيس و کالباس از جنبه ارزش غذايي بحث مي‌کنيم به طوري که ارزش غذايي گوشت بالا‌تر از سوسيس و کالباس است اما اگر سوسيس و کالباس از کارخانجات معتبر تامين شود و از لحاظ سلامت مورد تاييد سازمان غذا و دارو باشد مشکلي در مصرف آن نيست.

 

طبق بررسي‌هاي جديد مشخص شد؛ برخي از خميرمرغ‌ها طبق شرايط استاندارد توليد نمي‌شوند و از لحاظ تغذيه‌اي کيفيت محصول را کاهش مي‌دهد.به گفته وي سازمان غذا و دارو اعلام کرده از خميرمرغ براي تهيه سوسيس و کالباس استفاده نشود همچنين مجوز جديدي براي اين موضوع نداريم ومجوز‌هاي قبلي نيز بايد اصلاح شود.

 

وي در ادامه با اشاره به اينکه سازمان غذا و دارو متولي نظارت بر سلامت آبهاي بسته بندي است گفت: آبهاي بسته بندي به دو نوع معدني و آشاميدني تقسيم مي‌شود که با بررسي‌هاي صورت گرفته هيچ مشکلي در ميزان نيترات ويا آلودگي اين آب‌ها وجود نداشت.رئيس آزمايشگاه مرجع سازمان غذا و دارو با اشاره به نگهداري مواد غذايي در جلوي درب برخي از سوپر مارکت‌ها گفت: هنگامي آبهاي معدني و يا تنقلاتي مانند چيپس وپفک در معرض اشعه مستقيم نور خورشيد قرار مي‌گيرند باعث آزاد شدن مواد مضر مانند پليمر موجود در بطري‌هاي آب معدني ويا روغن موجود در چيپس وپفک مي‌شود.

 

همچنين قرار دادن آبهاي معدني در فريزر نيز باعث آزاد شدن مواد مضر در آب مي‌شود. حسين رستگار رئيس آزمايشگاه مرجع سازمان غذا و دارو با اشاره به ارائه طرح شناسايي و کنترل آلاينده‌ها و تقلبات مواد غذايي گفت: اين موضوع در طرح تحول نظام سلامت مطرح شده است تا بتوانيم کنترل دقيق‌تري بر تقلبات مواد غذايي داشته باشيم.

 

وي افزود: تقلبات در حوزه مواد غذايي روز به روز پيچيده‌تر و تشخيص نيز سخت‌تر مي‌شود، درحالي که بسياري از مواد غذايي استانداردهاي مورد نظر را لحاظ مي‌کنند و از لحاظ تست مشکلي وجود ندارد، اما شاهد بروز تخلفاتي در اين حوزه هستيم که به وسيله دستگاههاي بسيار مجهز شناسايي مي‌شود.به گفته وي يکي از تخلفات، اضافه کردن گلرنگ به زعفران و يا قرار دادن محتويات قندي در دسترس کندو‌ها به جاي گل در توليد عسل است. همچنين آلاينده‌هاي مواد غذايي از فلزات سنگين و آفت کش‌ها نيز نياز به کنترل با دستگاههاي پيچيده دارد که در طرح تحول نظام سلامت به دنبال اين موضوع هستيم.


 اخبار اجتماعی  - شهر وند

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------