وقتي تنفس مردم هم سياسي مي‌شود!



اخبار,اخباراجتماعی,آلودگي بنزين‌


 اخباراجتماعی  - نگاهي به ماجراي چهار ساله بنزين آلوده؛
 وقتي تنفس مردم هم سياسي مي‌شود!

توقف توليد و توزيع بنزين‌هاي آلوده - پتروشيمي- را به جرأت مي‌توان يکي از پر بحث‌ ترين تصميمات زيست محيطي دولت يازدهم دانست. اما گروهي به آلوده بودن بنزين پتروشيمي‌ها اعتقادي ندارند و طبيعتا اين تصميم دولت را بيشتر اقدامي سياسي ارزيابي مي‌کنند.

به گزارش ايسنا، موضوع آلودگي بنزين‌هاي توزيعي توليد داخل -پتروشيمي- اولين بار در تيرماه سال 1389 توسط معصومه ابتکار در شوراي شهر تهران به عنوان رييس کميته محيط زيست اين شورا مطرح شد که او طي آن به آلاينده‌هاي بنزن، تولوئين و ديزايلين ناشي از بخارات بنزين در هواي تهران اعتراض کرد.

 

يوسف رشيدي، مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران نيز کمتر از دو ماه بعد در شهريور ماه همان سال در اظهاراتي نگراني‌هاي مشابه‌اي را مطرح کرده و گفته بود که آلودگي هواي تهران بر روي ازون و هيدروکربن‌هاي ناشي از تبخير بنزين متمرکز شده است. بنزن براي افزايش عدد اکتان و بهسوزي بنزين اضافه مي‌شود که علت اصلي افزايش ميزان اين آلاينده بخارات بنزين و ترافيک است.

 

نگراني‌ها از آثار زيان بار و تبعات جبران ناپذير بنزين‌هاي پتروشيمي در حالي مطرح شد که فريد عامري، مديرعامل وقت شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران اولين کسي بود که به دفاع از بنزين و گازوييل توليدي در مجتمع‌هاي پتروشيمي پرداخت و با تاکيد بر استاندارد بودن آن، اعتقاد داشت استفاده از آنها هيچ مشکلي براي خودروها ايجاد نمي‌کند. سيدمسعود ميرکاظمي، وزير وقت نفت نيز در دفاع از بنزين‌هاي توليد پتروشيمي گفت که بنزين توليد داخل با اکتان بالاي 95 توليد مي‌شود و کيفيت آن بالاتر از بنزين وارداتي است.

 

سيد اميرحسين قاضي زاده، عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس نيز کيفيت بنزين توليد داخل و بنزين وارداتي از خارج کشور را يکسان دانست. در آذرماه همان سال، در حالي که تهراني به دليل آلودگي هوا با تعطيلي اجباري و محدوديت هاي تردد مواجه مي‌شدند؛ سيدمسعود ميرکاظمي، وزير نفت باز هم طرح موضوع آلودگي هواي تهران به دليل کيفيت پايين بنزين توليد شده در مجتمع هاي پتروشيمي در ايران را با کاهش قيمت اين فرآورده در منطقه خليج فارس به دليل خريد نکردن ايران مرتبط دانست و اعلام کرد که ميزان بنزيني که در پتروشيمي ها توليد مي‌شود با اکتان بسيار بالا و بين 98 تا 100 و بسيار مطلوب تر از بنزين خارجي وارداتي است.

 

در ادامه هم عليرضا ضيغمي، معاون وي درامور پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران با بيان‌ اينکه بنزين سوپر توليد شده در اين مجتمع ها از نظر کيفيت فراتر از بنزين وارداتي است، اخبار توليد و توزيع بنزين غيراستاندارد و بي کيفيت را فرافکني و دروغ بزرگ رسانه‌هاي بيگانه عنوان کرد. پس از آن مجلس شوراي اسلامي بود که سکوت خود را در قبال اين موضوع شکست؛ زماني که عسگر جلاليان عضو کميسيون انرژي مجلس خطر نارضايتي عمومي براي کمبود بنزين را کمتر از سرطان و مرگ مردم عنوان کرد.

 

حتي در آن زمان محسن نريمان، غلامعلي ميگلي‌نژاد و محمدرضا رضايي هم از ديگر نمايندگاني بودند که نسبت به غيراستاندارد بودن بنزين هشدار دادند. ولي در همان ايام، عبدالحسين بيات، معاون زير نفت و معاونش در برابر موضوع بنزين آلوده بدون ارائه مستندات علمي، منتقدان را عامل دشمن شکست خورده معرفي کردند.


در آذرماه 89، احمدي نژاد، رييس جمهور وقت ايران نيز در کنفرانسي مطبوعاتي، يکي از دلايل آلودگي هواي تهران را تنفس 8 ميليون تهراني دانست. در همين راستا حتي نظام‌الدين برزگري، رييس سازمان استاندارد به عنوان موسسه‌ اي که وظيفه آزمايش و تطبيق نمونه کالا با استانداردهاي مربوط را بر عهده دارد در گفت‌و‌گويي اعلام کرده بود که بنزين‌ هايي که در حال حاضر در داخل کشور عرضه مي‌شود با آن استانداردي که ما تدوين کرده‌ ايم بسيار فاصله دارد و بنزيني که هم‌ اکنون مورد استفاده قرار مي‌‌گيرد داراي استاندارد يورو 2 با اکتان 87 است،

 

اما بنزين يورو 4 اکتاني برابر 95 را دارد. او گفته بود که اين سازمان سال گذشته استاندارد يورو 4 را براي بنزين تدوين کرد، اما چون وزارت نفت آمادگي تهيه و توزيع چنين بنزيني را نداشت با وزارت صنايع و معادن توافق کرد تا از ابتداي سال 1391 اين بنزين را براي بازار داخلي تامين کند و کارشناسان سازمان استاندارد از اين نوع بنزين نمونه‌ برداري کرده‌اند و نتيجه آزمايش‌ هاي صورت‌ گرفته نشان مي‌دهد اين بنزين‌ها مطابق استاندارد يورو 2 به توليد مي‌رسد.

 

در آن زمان متصديان نظام سلامت در مقابل انکار يا سکوت، انکار را انتخاب کردند، چنان که در دي ماه سال 89 مرضيه وحيد دستجردي وزير بهداشت وقت در مقابل بنزين سرطان زا تنها وعده بررسي ميزان بنزن در بنزين‌هاي داخلي و آمار مرگ و مير ناشي از آلودگي هوا را داد و اعلام نتايج را به بعد از انجام تحقيق موکول کرد، تحقيقي که به گفته مسئولان فعلي سازمان محيط زيست محرمانه تلقي مي‌شد چرا که حتي تا يک سال بعد که برکنار شد خبري از نتايج اين تحقيقات نشد.


دکتر رشيدي هم که در آن زمان مدير عامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران بود با اشاره به اين که ميزان آلاينده بنزن در جايگاه‌هاي بنزين به 438 برابر حد استاندارد مي‌رسد اعلام کرد: آلاينده بنزن ترکيبي سرطان‌زاست و نه تنها جان کارکنان جايگاه هاي بنزين، بلکه سلامت شهروندان را به خطر مي‌اندازد.

 

تهران آلوده ترين روزهاي خود را در آذرماه سال 90 به خود مي‌ديد و معصومه ابتکار بار ديگر در نشست بررسي تاثير آلودگي هوا به جانبازان شيميايي با بيان اين که توليد بنزين قرار نبود سياست بلندمدت باشد گفته‌ بود که بر اساس اندازه گيري‌هاي شرکت کنترل کيفيت هواي تهران ميزان بنزن بنزين فعلي 35 برابرحد مجاز و سرطان زاست.


در بهمن ماه 92 وقتي که توزيع بنزين هاي يورو4 آغاز شد و انتقاداتي به همراه آورد، آيت الله هاشمي رفسنجاني در ديدار با اعضاي کميته خاص محيط زيست مجمع تشخيص مصلحت نظام از روند توليد بنزين پتروشيمي و تاثير آن بر سلامتي مردم انتقاد کرد.سيد حسن هاشمي، وزير بهداشت نيز آلوده بودن بنزين را به عنوان يک بحث علمي عنوان کرد و گفت: مشخص است که ميزان بنزن در بنزين‌هاي فعلي و قبلي چقدر است و در اينکه بنزن سرطان‌زاست و بيماري ايجاد مي‌کند، ترديدي وجود ندارد. 29 آبان سال جاري بيژن زنگنه، وزير نفت با اشاره به برخي نقد ها درباره استفاده نکردن از بنزين توليد پتروشيمي تصريح کرد: برخي مي‌گويند بنزين قبلي با بنزين يورو 4 فرقي ندارد.

 

اين که کسي معتقد است که بنزين يورو 4 با يورو 2 و غير استاندارد تفاوتي ندارد، قابل فهم نيست. وزير نفت اظهار کرد: اگر بنزين هاي استاندارد يورو 4 و يورو 2 و غير استاندارد تفاوتي با يکديگر ندارند، بايد مشکل داشته باشيم که در اين زمينه هزينه کنيم. وي صراحتا اعلام کرد که بنزين پتروشيمي ديگر توزيع نمي‌شود.


 اخباراجتماعی  - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------