تهران از نظر برنامه ریزی ترافیک، چندمین شهر دنیاست؟



اخبار,اخباراجتماعی,حمل‌ونقل شهري

 

 اخباراجتماعی  - تهران از نظر برنامه ریزی ترافیک، چندمین شهر دنیاست؟

مشهورترين موسسه تحقيقاتي جهان در زمينه حمل‌ونقل درون‌شهري و سيستم‌هاي ترافيكي عمومي، 84 شهر پرجمعيت و مطرح دنيا را براساس شاخص «توسعه، اصلاح و تجهيز سيستم‌ها و خدمات حمل‌ونقل شهري» رده‌بندي كرده و در جمع‌بندي‌هاي خود به اين نتيجه رسيده كه كلان‌شهرها در قاره‌هاي مختلف به دليل رشد تصاعدي جمعيت‌ شهرنشين و گسترش فيزيكي شهر، با نسل جديدي از مشكلات ترافيكي روبه‌رو شده‌اند.

اين موسسه آمريكايي كه آرتور دی.لیتل (Arthur D. Little) نام دارد و يافته‌هايش در زمينه حمل‌ونقل شهري همواره در قالب اطلاعات مرجع توسط كشورها مورد استفاده و بهره‌برداري قرار مي‌گيرد، همه‌ ساله گروهي منتخب از شهرهاي جهان را با شاخص «توسعه، اصلاح و تجهيز سيستم‌ها و خدمات حمل‌ونقل شهري» رتبه‌بندي مي‌كند.

 

  آخرين تحقيقاتي كه اين موسسه با ملاك‌ قراردادن اوضاع سال 2013 شهرها انجام داده است، نشان مي‌دهد: در 84 شهر مورد بررسي، عمده شهرها نمره‌اي كمتر از ميانگين امتياز پيش‌بيني شده به دست آورده‌اند. در اين رده‌بندي هنگ‌كنگ رتبه اول و كلان‌شهر تهران رتبه 81 را به دست آورده‌اند كه نشان مي‌دهد پايتخت ايران در بين ساير شهرهاي منتخب جهان به لحاظ وضعيت حمل‌ونقل شهري، از آخر مقام چهارم را در اختيار دارد.


هرچند رتبه ترافيكي تهران در مقايسه با رده‌بندي سال 2011 بهبود نسبي پيدا كرده است اما موسسه بين‌المللي تحقيقاتي آرتور دی. لیتل با تشريح دو ويژگي مثبت و دو شاخص منفي وضعيت حمل‌ونقل در تهران، معتقد است: در شهرهاي توسعه‌يافته بررسي دو دسته زيرشاخص شامل «بلوغ شهرها در زمينه حمل‌ونقل درون‌شهري» و همچنين «عملكرد سيستم‌هاي حمل‌ونقل و تاثير آنها بر محيط‌زيست و آسايش شهروندان» بيانگر آن است كه پايتخت ايران به دليل تراكم بيش‌از اندازه خودرو و آمار بالاي تصادف، يكي از ناامن‌ترين سيستم‌هاي حمل‌ونقل را در سراسر جهان دارا است، طوري كه تلفات ناشي از حوادث ترافيكي در اين كلان‌شهر 4/5 برابر متوسط جهاني است. با اين حال، سهم بالاي حمل‌ونقل عمومي از كل تردد‌ها در تهران و همچنين سيستم‌هاي هوشمند شهرداري، نقش مهمي در توسعه شبكه حمل‌ونقل اين كلان‌شهر طي سال‌هاي اخير داشته است.

تهران: رتبه 81 از 84 شهر جهان
شهر تهران حدود 8 میلیون و تهران بزرگ - پايتخت و شهرستان‌هاي اطراف- حدود 14 میلیون ساکن دارد. این ارقام تا سال 2030 به ترتیب به 9 و 19 میلیون نفر خواهد رسید. اکثر فعالیت‌های اقتصادی در تهران متمرکز شده است و درنتیجه جمعیت این شهر در روز به بیش از 13 میلیون نفر می‌رسد. طی یک دهه گذشته تراکم رو به وخامت ترافیک و درنتیجه آن کیفیت بد هوا به چالش اصلی مقامات تهران تبدیل شده است.

دو مشخصه مثبت حمل‌و‌نقل تهران
در نسخه سال 2011 شاخص حمل‌و‌نقل شهری، تهران از 66 شهر رتبه 65 را به دست آورد. در نسخه سال 2013 این شاخص ازمیان 84 شهر، تهران رتبه 81 را کسب کرده است. دو مشخصه قابل توجه تهران سهم بالای حمل‌و‌نقل عمومی (رسمی و غیررسمی) در کل حمل‌و‌نقل و نفوذ کارت‌های هوشمند است اما جنبه منفی سيستم حمل‌و‌نقل این شهر آمار 307 کشته در هر میلیون شهروند (در مقایسه با میانگین جهانی 56 مرگ و میر در هر میلیون شهروند) است كه به اين ترتيب ناامن‌ترین سیستم حمل‌و‌نقل را در سراسر جهان دارا است. این شهر از کیفیت هوای ضعیفی برخوردار است. تراکم خودروهای ثبت شده بالا است (541 خودرو در ازای هر 1000 شهروند، در مقایسه با میانگین جهانی 380 خودرو در ازای هزار شهروند). ضمن اينكه نوآوری در خدمات حمل‌و‌نقل توسعه نیافته است.


 اخباراجتماعی  - دنیای  اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------