ایران با تهدید جمعیتی روبرو است



اخبار,اخباراجتماعی,رشد جمعیت


 اخباراجتماعی  - مدیرکل دفتر سلامت وزارت بهداشت:
ایران با تهدید جمعیتی روبرو است

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران به دلیل روند رو به کاهش رشد جمعیت با تهدید جمعیتی روبرو است.

به گزارش ایرنا،'محمد اسماعیل مطلق' روز سه شنبه در نشست کشوری آموزش 'ازدواج مناسب در جوانان' با حضور کارشناسان سلامت جوانان از 57 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی کشور درقم افزود: در تمام جوامع زمانی که میزان باروری به زیر دو درصد می رسد، از این وضعیت به تهدید جمعیتی تعبیر می کنند و تمام اقدامات لازم جهت خروج از این بحران را انجام می دهند.

وی با اشاره به اشاره به چالش ها و عوامل تاثیرگذار در بعد جمعیتی و ازدواج، گفت: درسال 1362، نرخ باروری درجامعه ما، 6.8 درصد بوده که با کاهش در سال 1380 به 2.1 درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه درحال حاضر میزان باروری کلی در کشور 1.8 درصد است و سالانه 440 هزار فرصت فرزندآوری را در کشور از دست می دهیم، گفت: 410 هزار مورد در زنان ازدواج نکرده، 10 هزار مورد بر اثر فوت همسر و 20 هزار بر اثر طلاق فرصت فرزندآوری را از دست می دهند.

اسماعیلی مطلق ادامه داد: شش میلیون و 660 هزار زن در سنین 15 تا 49 سال در کشور ازدواج نکرده اند.

وی افزایش سن ازدواج را یکی از عوامل کاهش نرخ باروری عنوان و بیان کرد: 11 میلیون جوان در آستانه ازدواج در کشور وجود دارد که بخش قابل توجهی از آن ها در حال پشت سرگذاشتن سن مناسب ازدواج و باروری هستند.

وی با بیان اینکه از سال 85 تا 92 شاهد کاهش ازدواج در کشور بوده ایم، گفت: به عنوان مثال آمار ازدواج در سال 92 نسبت به سال قبل از آن، 62 هزار مورد کاهش یافته است.

وی افزود: متاسفانه شاهد رشد آمار طلاق هستیم، به طوریکه در سال گذشته، 155 هزار و 369 مورد طلاق در کشور ثبت شده است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: سال 1392، در هر ساعت، 18 مورد طلاق و در سال 1391 در هر ساعت 16 مورد طلاق در کشور ثبت شده است.

وی با بیان اینکه 80 درصد مطلقه ها زیر 30 سال سن دارند، گفت: 14.2 درصد طلاق ها مربوط به سال اول زندگی و 50 درصد مربوط به پنج سال اول زندگی است.

وی گفت: استان قم در سال 92 نسبت به سال ماقبل آن، 18.6 درصد کاهش ازدواج و در مقابل، 22.3 درصد کاهش طلاق داشته است.

اسماعیلی مطلق به آمار دیگری نیز در این رابطه اشاره کرد و گفت: نیم درصد از جامعه به هپاتیت C، دو درصد به هپاتیت B و بیش از 27 هزار نفر مبتلا به ویروس ایدز هستند.

وی افزود: 11 درصد از معتادان در سنین بین 15 تا 19 سال و 58 درصد معتادان در سن کمتر از 35 سال هستند.

وی افزایش طول عمر را از مزیتهای ازدواج عنوان و بیان کرد: سلامت روان، شادابی، ارتباطات اجتماعی مناسب، احساس امنیت و دوری از رفتارهای مخاطره آمیز از دیگر فواید ازدواج است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواستار اهتمام و هماهنگی دستگاه های مرتبط با موضوع ازدواج جوانان شد و افزود: این باور اشتباهی است که مسائل مرتبط با جوانان را بر عهده تنها یک دستگاه بدانیم.

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فرمایشات رهبر معظم انقلاب را به عنوان مبنای اساسی کار خود در زمینه سلامت و بهداشت خانواده و مسائل مرتبط با افزایش جمعیت و ازدواج قرار داده است.

دراین نشست ، کارشناسان به ارائه راهکارهای گسترش ازدواج درمیان جوانان و افزایش جمعیت در کشور پرداختند.
 
ا خباراجتماعی  - ایرنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------