چراغ سبز به «برج‌باغ»‌ در پایتخت



اخبار,اخباراجتماعی,برج‌باغ


اخبار اجتماعی  -  چراغ سبز به «برج‌باغ»‌ در پایتخت

منظور از این طرح این است که در برج باغ‌ها، 70 درصد باقی مانده تنها صرف کاشت درخت شود و در غیر این‌صورت شهرداری اجازه ساخت ندهد.

پارلمان محلی روز گذشته با لحاظ دو فوریت که یکی از آنها تاکیدات مقام معظم رهبری را پوشش می‌دهد؛ ضوابط ساخت وساز در اراضی باغات شهر تهران را تغییر داد.

به گزارش دنیای اقتصاد، در حالی که انتظار می‌رفت به دنبال انتقادات مکرر مسوولان نسبت به تخریب باغات طی چند سال گذشته، مدیریت شهری تهران روند موجود را کنترل کند اما ضوابط جدید نوعی چراغ سبز البته متفاوت از مجوزهای قدیمی را در اختیار برج سازان قرار می‌دهد.  طرح دو فوریتی که اعضای شورا روزگذشته به تصویب رساندند که به موجب آن شهرداری را ملزم کردند تنها بعد از کاشت درخت در حداقل مساحت 70 درصد عرصه املاکی که باغ شناخته می‌شوند، پایان کار صادر کند.

در ماده واحده این طرح آمده است: «در راستای حفظ و گسترش فضای سبز و اجرای قانون «اصلاح لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها مصوب سال 1359 شورای انقلاب» مصوب 13 /5/ 1388 مجمع تشخیص مصلحت نظام، شهرداری تهران موظف است، در املاکی که مطابق ضوابط استفاده از اراضی و ساخت و ساز در باغات که مشمول ضابطه حداکثر سطح اشغال مجاز معادل 30 درصد است، پس از اتمام عملیات ساختمانی و در صورت کمبود درختان وفق ضوابط (16) متر مربع برای هر درخت و کاشت درخت در حداقل مساحت 70 درصد عرصه توسط مالک و سپس رویت و تایید آن توسط شهرداری، نسبت به صدور پایان کار ساختمانی مبادرت کند.

بنا بر این گزارش، مصوبه 30 به 70 باغات که براساس آن مالکان باغات اجازه پیدا می‌کردند حداکثر تا 30 درصد مساحت باغ سطح اشغال ایجاد کنند و مساحت باقی مانده باید به کاشت درخت و ایجاد فضای سبز اختصاص پیدا می‌کرد اما در چند سال گذشته این مصوبه در عمل اتفاق نیفتاده است، به طوری که زمین‌های باقی مانده از باغات تهران عمدتا مساحت بالای هزار مترمربع دارند و در همه آنها قابلیت احداث برج وجود دارد و در سال‌های گذشته مجوز این باغات به صورت برج باغ صادر شده است.

رئیس شورای شهر تهران نیز روز گذشته با تایید این موضوع گفت: منظور از این طرح این است که در برج باغ‌ها، 70 درصد باقی مانده تنها صرف کاشت درخت شود و در غیر این‌صورت شهرداری اجازه ساخت ندهد. مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران اظهار کرد: در سال‌های قبل شهرداری برای سطح اشغال طبقات منفی یک تا 45 درصد هم مجوز می‌داد، اما همه این موارد را منتفی کردیم و شهرداری را ملزم کردیم که در طبقه منفی یک نیز تنها تا 30 درصد مجوز سطح اشغال دهد.

 

در حال حاضر هر کسی که مجوز برج باغ دریافت می‌کند، ساختمان را با سطح اشغال 30 درصد می‌سازد و 70 درصد باقیمانده را صرف ساخت استخر، پارکینگ، آلاچیق و ... می‌کند. او افزود: ما مالکان را ملزم می‌کنیم که در 70 درصد باقیمانده زمین، اگر درخت وجود دارد، آن را حفظ کند و اگر درخت نیست، با در نظر گرفتن نقشه مصوب،  درخت بکارند.

 اجرای اشتباه مصوبه در گذشته
محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری نیز در خصوص دوفوریت این طرح گفت: مصوبه قبلی شورای شهر در خصوص ساخت‌و‌ساز در باغات، این بود که باغات 30 درصد سطح اشغال داشته و 70 درصد باقی، فضای سبز باقی بماند. اما در عمل به دلیل جامع نبودن مصوبه و بی‌دقتی شهرداری‌ها در اجرای آن، شاهد بودیم به طبقات زیرزمین تا 80- 70 درصد هم مجوز سطح اشغال داده می‌شد.

 مصوبه امکان اجرا ندارد
با این حال رئیس کمیسیون عمران شورای شهر معتقد بود این مصوبه در عمل نمی تواند ضمانت حفظ درختان باشد. احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران تاکید کرد: امکان ندارد به برج باغ‌ها 30 درصد سطح اشغال دهید و انتظار داشته باشید 70 درصد باقیمانده درخت باقی بماند. اما می‌توانیم الزام کنیم در روف گاردن‌ها (باغ‌های پشت بام) حتما باید به ازای هر درختی که قطع می‌شود، پنج درخت کاشته شود. در ضمن این مصوبه نباید عطف به ماسبق شود. او اضافه کرد: اگر سطح اشغال طبقات پایین‌تر از منفی یک را هم به 30 درصد محدود نکنیم، باز هم شاهد قطع درختان خواهیم بود.


اخباراجتماعی  - دنیای اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------