تا کسی مورد توجه جوانان قرار می‌گیرد، تخریب می‌شود



اخبار,اخبار اجتماعی,مرتضی پاشایی

 

 اخباراجتماعی  - اجازه الگودار شدن به جوانان داده نمی‌شود
معاون پژوهشی خانه هنرمندان: تا کسی مورد توجه جوانان قرار می‌گیرد، تخریب می‌شود

 معاون پژوهشی خانه هنرمندان ایران درباره بحث بر سر اسطوره شدن یا نشدن مرتضی پاشایی و اتفاق‌‌هایی که پیرامون فوت او رخ داده است، اظهار کرد: این اتفاق یک اتفاق جدی در جامعه بوده است و نحوه برخورد با این حادثه باید علمی و آکادمیک باشد.

این استاد دانشگاه بدون نام بردن از يك استاد دانشگاه، (یوسف اباذری)، که اخیرا در سخنانی مردم را به‌دلیل واکنش به درگذشت مرتضی پاشایی «ابله» و شايسته ناسزا ! خوانده بود، افزود: جوانی فوت کرده و عده زیادی با او همذات‌پنداری کرده‌اند و این موضوع از شکل عادی خود خارج‌ شده و همه از این حادثه شگفت‌زده شده‌اند. این حادثه که همه را به شگفتی واداشته، قابل‌بررسی است و با ناسزا گفتن به مردم و تحقیر مردم، مسئله قابل‌ حل و ترمیم نخواهد بود. باید استادان دانشگاه‌ها در آرامش و با آگاهی و عمق علمی این مسئله را بررسی کنند.

نامور مطلق اضافه کرد: در این اتفاق‌ها پاشایی وجه اسطوره‌ای پیدا کرد و به همان نسبت این مردم بودند که به اسطوره تبدیل شدند که اسطوره ساختند. به بخش مردمی قضیه باید توجه بیشتری شود؛ چراکه همین مردم باعث شدند تا از پاشایی، اسطوره ساخته شود. وی با اشاره به اینکه چه شرایطی باعث شد که مردم حول فردی، این‌چنین همسرایی، همخوانی و همدردی کنند، با بیان اینکه جامعه ما به خلأ اسطوره‌ای دچار شده است، تصریح کرد: جامعه به‌دلیل اینکه از نظر اسطوره‌ای تغذیه سالمی ندارد، زمانی که اتفاقی مانند اتفاق‌های مربوط به فوت پاشایی می‌افتد، انفجار اسطوره‌ای را در پی خواهد داشت.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این‌که یکی از دلایلی که باعث شد با فوت پاشایی این حوادث پیش بیاید، خلأ اسطوره‌ای بوده است، خاطرنشان کرد: افراد جامعه، بخصوص جوانان، به اسطوره نیاز دارند اما در جامعه اجازه داده نمی‌شود که اسطوره‌ها به‌طور روان شکل بگیرند. وی ادامه داد: تا کسی مورد توجه جوانان قرار می‌گیرد، تخریب می‌شود.

 

متأسفانه اجازه اسطوره‌دار شدن جامعه جوانان از آن‌ها سلب می‌شود. نویسنده‌ی کتاب «درآمدی بر اسطوره‌شناسی» اضافه کرد: کنش مردم نسبت به اتفاق‌های پس از فوت پاشایی، یک کنش اسطوره‌ای بوده که باعث ساخت یک اسطوره شدند و اگر مردم مقداری از حد خود خارج شدند، به‌دلیل خلأ اسطوره‌ای بوده است.

وی تأکید کرد: متأسفانه اجازه الگودار شدن به جوانان داده نمی‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا جوانان الگوهای خود را از خارج از کشور انتخاب یا آن خلأ الگویی و اسطوره‌ای خود را در این‌چنین مواردی یک‌باره به انفجار تبدیل کنند. نامور مطلق با تأکید بر این‌که در حال حاضر هیچ الگویی برای جوانان در سینما، موسیقی، علم و... وجود ندارد، گفت: به‌دلیل اینکه رسانه‌ها و صداوسیما برای جوانان الگوهای اسطوره‌ای مناسب را ایجاد نمی‌کنند، خلأ و درنهایت انفجار اسطوره‌ای به وجود می‌آید.

این نشانه‌شناس خاطرنشان کرد: مدیران از اسطوره‌ها وحشت دارند، درصورتی‌که اسطوره‌ها می‌توانند به مدیریت و کنترل جامعه کمک کنند.

 

اسطوره‌ها می‌توانند جامعه را هدایت کنند و به جامعه سمت‌وسو دهند. به‌دلیل این‌که مدیران نسبت به کارکرد اسطوره‌ها آگاه نیستند، از آن‌ها وحشت دارند و به همین دلیل اسطوره‌ها را سرکوب می‌کنند و در نتیجه انفجار اسطوره‌ای مانند مرتضی پاشایی به‌وجود می‌آید. معاون هنرهای سنتی و صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: مردم از پاشایی به شکل وسیعی تجلیل کردند، اما این موضوع نباید باعث شود که یک سری افراد مردم را به نادانی متهم و آن‌ها را تحقیر کنند.


 اخباراجتماعی  - بهار نیوز

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------