۱۴درصد خانواده‌های ایرانی میل به فرزندآوری ندارند



اخبار,اخباراجتماعی,افزایش جمعیت

 

اخبار اجتماعی -  رییس سازمان ثبت احوال کشور:
۱۴درصد خانواده‌های ایرانی میل به فرزندآوری ندارند

رییس سازمان ثبت احوال کشور در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران به نکاتی از جمله اینکه ۱۴درصد خانواده‌های ایرانی فاقد فرزند هستند و میلی به فرزندآوری ندارند، کاهش ولادت‌ها و ازدواج‌ها در دهه کنونی و افزایش میزان طلاق و فوتی‌ها اشاره کرد.

محمد ناظمی‌اردکانی در سخنان پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران با تبریک فرارسیدن ماه ربیع‌الاول و روز ملی ثبت‌احوال گفت: سه‌ماموریت حاکمیتی ثبت وقایع حیاتی چهارگانه، صدور اسناد هویتی و تولید نشر اطلاعات جمعیتی از وظایف سازمان ثبت احوال به شمار می‌رود. وی با بیان اینکه سازمان ثبت احوال در حال مقیم‌سازی خود و فاصله‌گرفتن از شیوه‌های سنتی است، گفت: به همین منظور پنج راهبرد اساسی در نظر گرفته شده که می‌توان ثبت وقایع حیاتی در مهلت قانونی را از جمله این راهبردها دانست که هم‌اکنون ٨/٥درصد، ولادت‌ها و ٧/٥درصد فوتی‌ها در مهلت قانونی به ثبت می‌رسد.

 

ناظمی‌اردکانی با بیان اینکه جمعیت هرکشور باید جوان، بانشاط و پویا باشد، گفت: همه ادیان در مورد افزایش جمعیت سفارش کرده‌اند به طوری که پیامبر اسلام تاکید می‌کنند جوانان ازدواج کنند تا امت اسلامی افزایش پیدا کند و امام راحل نیز معتقد بود وسعت کشور ایران قابلیت جای‌دادن ٢٠٠میلیون‌نفر را در خود دارد. وی به ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از سوی مقام‌معظم‌رهبری اشاره کرد و گفت: اکنون جمعیت ایران به ٧٨میلیون‌نفر رسیده است و دومیلیون ایرانی در خارج از کشور زندگی می‌کنند.

 

ناظمی‌اردکانی ادامه داد: ایران هجدهمین‌کشور پرجمعیت دنیا، دهمین کشور در آسیا و سومین کشور در منطقه است که یک‌درصد جمعیت دنیا را در خود جای داده است. وی افزود: در هرکیلومتر مربع ایران ٤٦نفر ساکن هستند، در حالی که در کشورهای پرجمعیت در هرکیلومترمربع ٣٦٠نفر سکونت دارند. رییس سازمان ثبت احوال کشور یادآور شد: ٣٠درصد جمعیت ایران در روستاها ساکن هستند، ٤٩درصد را زنان تشکیل می‌دهند، ٢٤درصد این جمعیت زیر ١٥سال سن دارند، ٣١درصد بین ١٥ تا ٣٠سال هستند، ٣٩درصد بین ٣٠تا ٦٤سال سن دارند و شش‌درصد جمعیت نیز بالای ٦٤سال هستند.


وی با استناد به آمار فوق افزود: این وضعیت بیان‌کننده این است که جمعیت ما جوان است و در اصطلاح «پنجره‌طلایی» نام‌گذاری می‌شود، اما این آمار بیانگر این است که دیر یا زود جمعیت جوان ما میانسال و پیر می‌شود و قابلیت جوانی و پویایی خود را از دست می‌دهد. ناظمی‌اردکانی تاکید کرد: در حال حاضر ولادت در کشور سالانه یک‌میلیون و ٤٠٠نفر به ثبت می‌رسد، در حالی که فوتی‌ها ٤٠٠هزارنفر هستند؛ ٨٠٠هزار ازدواج سالانه رخ می‌دهد، اما متاسفانه ١٦٠هزار مورد به طلاق می‌انجامد.

 

  وی با بیان اینکه در دهه حاضر ولادت و ازدواج کاهش و فوتی‌ها و طلاق‌ها افزایش پیدا کرده‌اند، گفت: خانواده ایرانی کوچک شده و در حالی که در دهه٦٠ هرخانواده شش‌نفر عضو داشت، هم‌اکنون این تعداد به سه‌نفر کاهش پیدا کرده است. رییس سازمان ثبت احوال کشور ١٤درصد خانواده‌های ایرانی را فاقد فرزند دانست و تاکید کرد: این خانواده‌ها تمایلی به فرزنددارشدن ندارند و متاسفانه ١٩درصد خانواده‌ها نیز تک‌فرزند هستند به طوری‌که ٣٣درصد خانواده‌های ایرانی یا فرزند ندارند یا تک‌فرزند هستند.

 

وی با بیان اینکه نرخ باروری در کشور به ١/٧درصد کاهش پیدا کرده است، گفت: این نرخ با توجه به دودهه افزایش جمعیت، بیانگر سقوط جمعیت است و شیب فعلی نشان می‌دهد که جمعیت در حال کاهش است، به همین دلیل مقام‌معظم‌رهبری همواره هشدار دادند که در مورد جمعیت تحلیل درستی داشته باشیم. ناظمی‌اردکانی با تاکید بر این نکته که سیاست کلی جمعیت می‌تواند راهگشای افزایش جمعیت باشد، گفت: این سیاست‌ها ١٤بند دارد که اولین بند آن ناظر بر این است که جمعیت همچنان جوان بماند و نرخ باروری از ١/٧درصد به ٢/١درصد برسد و بند آخر آن نیز در رصد وضعیت جمعیت تاکید دارد.

 

  وی یادآور شد: ١٢بند دیگر سیاست‌های کلی بر کیفیت جمعیت تاکید دارد و مواردی چون حذف موانع ازدواج آسان، پایدارشدن خانواده‌ها، توسعه سبک زندگی ایرانی-اسلامی، جاری‌شدن امید به زندگی، تکریم سالمندان، توانمندسازی جمعیت در حال کار، برقراری توازن جغرافیایی جمعیت، مدیریت مهاجرت، تقویت هویت ملی و تشویق خارج‌نشینان به بازگشت به کشور را شامل می‌شود. رییس سازمان ثبت احوال کشور اظهار امیدواری کرد: با اجرای دقیق سیاست‌های کلی جمعیت از سوی دستگاه‌ها، شاهد دستیابی به جامعه‌ای جوان و خانواده‌هایی مستحکم و نسلی سالم و صالح باشیم.

 

 اخباراجتماعی  -  فارس

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------