گردش مالی کلاسهای کنکور چقدر است؟



اخبار,اخباراجتماعی,کلاسهای کنکور

 

 950آموزشگاه غیر مجاز در تهران/ گردش مالی کلاسهای کنکور چقدر است؟

اسفندیار چهاربند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در نشست خبری که امروز در اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد به حماسه 9 دی ماه اشاره کرد و گفت: 9 دی روز تجلی ولایت‌مداری و ولایت‌پذیری است و این روز را به ملت ایران، فرهنگیان و دانش‌آموزان تبریک می‌گویم و امیدوارم بتوانیم در حوزه تعلیم و تربیت نسلی ولایت‌مدار را تربیت کنیم.

وی با اشاره به اینکه موضوع این نشست آموزشگاه‌های آزاد است، گفت: یکی از مقوله‌هایی که دغدغه مردم در سنین مختلف و در عین حال یکی از نیازهای توسعه منابع انسانی است، بحث آموزش‌های آزاد است و هرچقدر به تاریخ تحول علم و فناوری نگاه می‌کنیم این واقعیت را بهتر درک می‌کنیم که نقش آموزش‌های آزاد در ارتقای شایستگی‌های انسانی نسبت به گذشته افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های آموزش‌های آزاد این است که افراد داوطلبانه و منطبق با نیازشان انتخاب می‌کنند در حالیکه آموزش‌های رسمی ممکن است بنا به دلایلی منطبق با نیازها نباشد، بر این اساس انتظار می‌رود که بازدهی آموزش‌های آزاد بیشتر از آموزش‌های رسمی باشد.

چهاربند با بیان اینکه همه ساله مردم مبالغ زیادی را برای آموزش‌های آزاد هزینه می‌کنند، گفت: آموزشگاه‌های زیادی از آموزشگاه‌های مهارتی تا آموزش‌هایی در علوم پایه و فرهنگی و هنری فعال هستند و در کنار آن دغدغه‌هایی مبنی بر اینکه بازدهی این آموزش‌ها چقدر است و نظارت بر آن چه میزان است، وجود دارد.

وی با بیان اینکه امروز یکی از مهارت‌های اساسی و شایستگی‌های اساسی یک شهروند موفق این است که بتواند خارج از آموزش‌های رسمی یادگیرِی خود را مدیریت کند، افزود: در تهران 602 آموزشگاه آزاد زبان انگلیسی و 243 آموزشگاه علمی آزاد فعالیت می‌کنند که آموزشگاه‌های زبان انگلیسی در قالب دوره‌های ترمی از مقدماتی تا پیشرفته و آموزشگاه‌های علمی آزاد در قالب آموزش دروس جبرانی و تکمیلی و آمادگی کنکور فعال هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به این نکته که 845 آموزشگاه در تهران در حال فعالیت هستند، افزود: تعداد 950 موسسه آموزشی غیرمجاز در سطح تهران فعال هستند که یکی از فعالیتهای ما معرفی این مراکز به مراجع ذیصلاح است.

وی با اشاره به این نکته که اساس مجوز آموزشگاه‌ها متناسب با جنسیت دانش‌آموزان است و اصل بر این است که آموزشگاه‌های پسرانه فقط دانش‌آموز پسر و آموزشگاه‌های دخترانه فقط دانش‌آموزان دختر را جذب کنند تصریح کرد: در آموزشگاه‌های زبان یک استثناء وجود دارد و آن اینکه اگر تعداد دانش‌آموزان به حد 200 نفر نرسد می‌توانند به تفکیک روزهای زوج یا فرد را به خشرط استفاده از کادر متناسب با جنسیت به دانش‌آموزان دختر و پسر اختصاص دهند که در حال حاضر 42 آموزشگاه زبان به این شکل فعالیت می‌کنند.

چهاربند با بیان اینکه در طول یکسال گذشته 80 پرونده آموزشگاه‌های غیرمجاز را در مراجع ذیصلاح قضایی پیگیری کردیم گفت: تا امروز حدود 32 آموزشگاه غیر مجاز پلمپ شدند و حدود 17 آموزشگاه نیز مراحل اخذ پروانه فعالیت را طی کرده‌اند.

وی خطاب به مردم گفت: هنگامیکه برای ثبت نام فرزندان خود به آموزشگاه‌های آزاد مراجعه می‌کنند حتماً از داشتن مجوز و پروانه تأسیس آموزشگاه با مجوز آموزش و پرورش اطمینان یابند ضمن اینکه آموزشگاه باید تابلو باشد که در سر در آموزشگاه نصب شود؛ البته اطلاعات آموزشگاه‌های غیر مجاز در مناطق 19 گانه آموزش و پرورش شهر تهران موجود است ضمن اینکه سامانه مدیریت مشارکت‌های مردمی شهر تهران نیز به زودی راه‌اندازی می‌شود و آدرس این موسسات در این سایت قابل مشاهده خواهد بود.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در پاسخ به این پرسش که مراحل پلمپ آموزشگاه‌های غیر مجاز چقدر خواهد بود، افزود: پروسه پلمپ آموزشگاه‌های آزاد غیر مجاز طولانی است و 7 ماه طول می‌کشد البته به شرط اینکه مستمراً یک کارشناس این موضوع را پیگیری کند؛ این در حالی است که افراد به راحتی طی 24 ساعت شرکتی را ثبت می‌کنند و بعد بدون آنکه مجوز آموزش و پرورش را دریافت کنند اقدام به تشکیل کلاسهای آموزشی می‌کنند.

وی در خصوص نظارت بر آموزشگاه‌های آزاد گفت: در طول 7 ماه گذشته سازماندهی انجام شد و به ازای هر 20 آموزشگاه یک کارشناس به خدمت گرفتیم که این کارشناسان فعالیت آموزشگاه‌ها و آموزش‌ها را نظارت می‌کنند و در صورت مشاهده تخلف از تذکر شفاهی تا تذکر کتبی و انحلال موسسه نیز انجام می‌شود.

چهاربند با تاکید بر اینکه تمام پرسنل آموزشگاه‌های آزاد باید دارای صلاحیت عمومی و صلاحیت تخصصی باشند بیان داشت: تائید صلاحیت موسس، مدیر و مدرس آموزشگاه‌های آزاد توسط گزینش آموزش و پرورش شهر تهران انجام می‌شود.

وی به گردش مالی فعالیت آموزشگاه‌های آزاد شهر تهران اشاره کرد و گفت: برآورد ما در تهران این است که یک میلیون نفر ساعت در سال از این آموزش‌ها استفاده می‌کنند و گردش مالی این تعداد که شامل کلاس‌های آزاد و فوق‌برنامه‌های خارج از مدارس دولتی و غیر دولتی است چیزی حدود 2300 میلیارد تومان است که با احتساب گردش مالی موسسات آموزشی غیر مجاز این عدد به 4500 میلیارد تومان می‌رسد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص شهریه آموزشگاه‌های آزاد گفت: شهریه و ساعت فعالیت آموزشگاه‌های آزاد در شورای نظارت تصویب و ابلاغ می‌شود و تعرفه مصوب نیز در سایت اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران موجود است و اگر تخلفی از سوی موسسات صورت گیرد و هزینه بیشتری دریافت کنند موظف به استرداد شهریه اضافه و جریمه آن هستند.

وی با بیان اینکه موسسات آزاد باید 5 درصد از مبالغ دریافتی را به حساب خزانه واریز کنند، افزود: آموزشگاه‌های آزاد غیر مچجاز برای فرار از نظارت، داشتن اختلاط دختر و پسر، استفاده از نیروی انسانی فاقد صلاحیت و عدم پرداخت 5 درصد عوارض و مالیات حاضر به ثبت موسسه نیستند و این در حالی است که برای ثبت یک آموزشگاه آزاد هر فردی که 30 سال تمام، متأهل، گواهی عدم سوء پیشینه و تمکن مالی دارد می‌تواند برای ثبت موسسه اقدام کند و برای وی ظرف یک ماه موافقت اصولی صادر می‌شود.

چهاربند با بیان اینکه آموزشگاه‌های آزاد اجازه اردو بردن ندارند، افزود: امسال شهریه آموزشگاه‌های آزاد 25 درصد افزایش یافت و هر سال متناسب با نرخ تورم، شهریه در شورای نظارت تصویب می‌شود.

وی در خصوص فعالیت آموزشگاه‌های آزاد گفت: 65 درصد از فعالیتها درباره کنکور و 35 درصد نیز به المپیادها و کلاسهای جبرانی اختصاص دارد.

  اخباراجتماعی  - فارس

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------