سهم هر ایرانی در آلودگی هوا چقدر است؟



اخبار,اخباراجتماعی ,سهم هر ایرانی در آلودگی هوا

  

آمار خسارت سالانه آلودگی هوا در ایران 8 میلیارد دلار معادل حدود 36000 میلیارد تومان در سال است و سهم هر ایرانی حدود 340000 تومان بطور متوسط برآورد می‌شود.

براساس برآورد بانک جهانی که درقالب گزارش سال 92 مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شد. آمار خسارت سالانه آلودگی هوا در ایران 8 میلیارد دلار معادل حدود 36000 میلیارد تومان در سال است وسهم هر ایرانی حدود 340000 تومان بطور متوسط برآورد می‌شود. البته در شهری مانند تهران باید این عدد را چند برابر دانست زیرا آلودگی مستمر هوای تهران به هیچ عنوان قابل مقایسه با نقاط روستایی و خوش آب و هوای شمالی و جنوبی نیست. آلودگی هوا جسم و روح را بیمار می‌سازد و هر ماه هزاران نفر تهرانی را راهی بیمارستان و بهشت زهرا می‌کند. آرامش را روح بهم می‌ریزد, هزینه‌ها را افزایش می‌دهد و راندمان کارها پایین می‌آید. به اختلافات و نارسایی‌ها بین افراد جامعه شدت می‌بخشد و غم و اندوه و رخوت جای شادی و تحرک را می‌گیرد.

حسین شیرانی اصفهانی محقق محیط زیست در این باره گفت : طبق نظر کارشناسان حدوداً 70 درصد آلایندگی را وسایل نقلیه و 30 درصد باقیمانده را صنایع ثابت در کارخانه‌ها و ساختمان‌ها تولید می‌کنند.وطبق آمار سازمان بهره‌وری انرژی ایران هر سال 550 میلیون تن دی اکسید کربن در ایران تولید می‌شود. نهادهای بین المللی میزان تولید دی‌اکسید کربن در ایران را 611 میلیون تن برآورد کرده اند.

ایران رتبه نهم کشور آلاینده جهان را به خود اختصاص داده است
سهم معاینه فنی خودروها در کاهش آلودگی هوا حدود 23 درصد تخمین زده شده و تأخیر در معاینه فنی حدود 5700000 دستگاه خودرو و موتور سیکلت در تهران موجب شده روزانه نزدیک به 2 میلیون لیتر بنزین اضافه مصرف شود.

او با بیان اینکه معاینه فنی صحیح 13 درصد از مصرف سوخت وسائل نقلیه می‌کاهد,افزود: انجام صحیح معاینه فنی موتورخانه‌ها در ساختمان‌های گوناگون و رعایت استانداردهای آلایندگی و اصول فنی در طراحی، نصب، راه‌اندازی، بهره‌برداری و حفظ و نگهداری می‌تواند موجب کاهش 21 درصدی مصرف سوخت و کاهش حتی 95 درصدی تولید گاز منواکسیدکربن در ساختمان شود. به کارگیری انرژی‌های نو و غیر آلاینده در ساختمان‌ها در روند کاهش آلاینده‌ها نقش تعیین کننده دارد. حدود 40 درصد مصرف انرژی و حدود 30 درصد آلایندگی شهر تهران مربوط به منابع ثابت است.

او ادامه داد: رشد جمعیت و تمرکز آن در کلان‌شهرها، برای جابجایی و مدیریت سفر میلیونها نفر نیاز به تعداد زیادی وسیله نقلیه و مقدار قابل توجهی سوخت دارد.موقعیت جغرافیایی شهرها مانند سرزمین خشک و نیمه خشک که روزهای گرم آن سبب فرسایش و شوری اراضی منطقه شده و به تولید ذرات معلق دامن می‌زند. همچنین سردی هوا و سرمای زمین باعث وارونگی دما در اواخر پاییز که آلودگی ایجاد می‌کند.

شیرانی تصریح کرد: ساکنان تهران سالهاست که اکثر مواقع حسرت تنفس هوایی پاک و تمیز و مطبوع را می‌خورند. اولین نیاز هر موجود زنده‌ای هواست و معضل آلودگی هوا مهمترین چالش کلان شهر تهران است. واقعاً چه چیزی از جان مردم مهمتر است. نقش اساسی مشارکت افراد جامعه در کاهش آلودگی هوا و مطالبه از مسئولان برای اجرای مسئولانه محورهای برنامه کاهش آلودگی هوای تهران هزار ساله هستند را نمی توان نادیده گرفت. اما آیا آلودگی هوا و آثار مخرب آن زیبنده مردم ایران زمین است؟

او گفت :زمان عزم ملی برای کاهش آلودگی هوا فرا رسیده، نگذاریم از آلودگی آسیب بیشتری نصیب ما شود. دولت در بخش اجرا و بودجه، مجلس در زمینه تخصص بودجه‌های مرتبط و قوه قضائیه در زمینه برخورد با متخلفان در ایجاد آلودگی باید قاطعیت به خرج دهند. مردم باید با صدای بلند و با تمام وجود و بدون هیچگونه هراسی هوای پاک را مطالبه کنند و بعنوان یک شهروند وظیفه شناس با فرهنگ حفظ محیط زیست همدل و همسو شده و با دیگر شهروندان به سوی شهری سالم با هوای پاک قدم بردارند.

این محقق محیط زیست اظهار داشت :در آینده نزدیک مجامع بین‌المللی در اجلاس‌های جهانی از جلمه اجلاس پاریس در دسامبر 2015 میلادی،‌هم از کشورهای توسعه یافته و هم از کشورهای در حال توسعه برای کاهش گازهای گلخانه‌ای انتظار خواهند داشت که به تعهدات بین المللی خود پایبند باشند و درصورت رتبه بالای آایندگی ملزم به پرداخت جرائم سنگینی به نام اقتصاد کربن خواهند شد.

او با اشاره به اینکه ایجاد هر نوع آلودگی در افزایش آلودگی هوا تأثیر دارد,گفت: با افزایش تولید زباله، طبیعت را آلوده می‌کنیم و مصرف آب را افزایش می‌دهیم. برای رعایت الگوی مصرف اهمیتی قائل نمی‌شویم، به الگوهایی که بسیاری از کشورهای جهان رعایت می‌کنند از قبیل تفکیک زباله از مبداء، بازیافت مواد و دفن بهداشتی زباله‌هایی که قابلیت بازیافت ندارند، توجهی نداریم.حذف ماشین‌های فرسوده از چرخه حمل و نقل، استفاده از انرژی‌های پاک در حمل نقل مانند موتور سیکلت‌های برقی و خودروهای هیبریدی، ارتقاء کیفیت سوخت پالایشگاه‌ها، نصب مبدل کاتالیست و کنیستر، ارتقاء فرهنگ عبور و مرور، معاینه فنی خودروها و معاینه فنی ساختمان‌ها همه این موارد باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت و وقت شده, هزینه ها کمتر وآلاینده ها نیز کاهش می یابد.

او افزود:عدم همکاری و هماهنگی بین مسئولین دولتی و شهرداری تهران در یک دهه گذشته باعث شده سهم 50 درصدی دولت برای رونق ساخت و ساز مترو (در مقابل 50 درصد هزینه توسط شهرداری در مترو) لحاظ نشود و گسترش مترو به کندی صورت گیرد و با توجه به ساخت و سازهای شهری, زیرساخت‌ها, تسهیلات و خدمات فنی زیرزمین که در مسیر احداث مترو واقع می‌شود, هزینه ساخت و ساز مترو بصورت سرسام آوری افزایش یابد.نبود اعتبار و بودجه کافی در زمینه کیفیت سوخت مانند کیفیت بنزین پالایشگاه‌ها نیز به آلودگی هوا دامن زده است.نبود رقابت خودرو سازان با یکدیگر در ساخت خودرو، اجازه ترخیص خودروهای غیر استاندارد، دریافت مهلت و مجوز تولید خودرو از محیط زیست کشور با استاندارد‌های یورو 2 در صورتیکه طبق مصوبه سازمان حفاظت محیط زیست کشور از سال 90 خودروهای داخلی باید با استاندارد یورو 4 تولید شود, به وجود هوای پاک لطمه می زنند.

شیرانی ادامه داد: با پیشنهاد پلیس راهور و تصویب مجلس در اسفند 89، قانون افزایش زمان عدم مراجعه خودروها از 2 سال به 5 سال، اتفاقی بسیار تلخ و نابخشودنی بود. و در واقع تیر خلاص بر روند کاهش آلودگی هوای تهران زده شد. اهمیت دریافت برگه معاینه فنی خوردو هر روز کمرنگ‌تر شد تا جائیکه در سال جاری از 2700000 خودرو مشمول معاینه تنها 12 درصد یعنی فقط 350000 خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه داشتند . روزهای ناسالم و آلودگی هوا افزایش یافت و انتقاد نهادها و شورای شهر تهران به این اقدام عجیب تأثیری نداشت.

40 درصد تصادفات در کشور ناشی از نقص فنی خودروهاست
طبق نظر کارشناسان عامل 40 درصد تصادفات در کشور نقص فنی خودروهاست که با معاینه فنی خودرو می‌تواند بر طرف شود. سلامت خودرو باعث افزایش ایمنی و کاهش آلودگی هوا می‌شود. بطور مثال نقص کار کرد چراغ‌های ترمز یک خوردو در بزرگراه به دلیل هشدار ندادن به موقع به راننده خودروی پشتی موجب تصادف می‌شود.

شیرانی گفت : مکزیکوسیتی مشکل آلودگی هوای خود را به کمک مردم حل کرده این شهر در سال 1992 میلادی از طرف سازمان‌ ملل به عنوان آلوده‌ترین شهر جهان معرفی شد. 330 روز در سال شاخص آلاینده‌ها در این شهر بالاتر از حد استاندارد بود. همانند سایر شهرهای آلوده جهان کیفیت نامطلوب سوخت و خوردوهای فرسوده از مهم‌ترین دلایل آلودگی هوای مکزیوسیتی بود. دولت مکزیک با سرمایه 9/3 میلیارد دلار پالایشگاه‌ها را به سمت سوخت مناسب هدایت کرد.

با همکاری مردم استفاده از خودروهای شخصی کاهش و همزمان گسترش سیستم نقلیه عمومی و بهبود کیفیت خودروها در دستور کار دولت مکزیک قرار گرفت و نتیجه اینکه میزان آلاینده‌های هوا به کمتر از نصف رسید. مردم این شهر حالا راحت نفس می‌کشند. او افزود: در لندن و نیویورک هم مردم به دلیل آلودگی هوا حال و روز وحشتناکی داشتند. بیماریهای ناشی از تنفس هوای آلوده، بسیاری از افراد را از پا در آورد. در لوس‌آنجلس در دهه 1970 میلادی، شهردار این شهر با هشدارهای متوالی در مورد آلودگی شدید هوا و عواقب آن شهروندان را آگاه کرد و در مقابل مردم به نقش بارز خود در این مبارزه به خوبی پی برده و همکاری صمیمانه‌ای با مسئولین کردند. جرائم سنگین توسط پلیس شکل گرفت بطور مثال اگر راننده‌ای بیش از یک دقیقه در نزدیکی مدارس، خودروی خود را بدون حرکت روشن نگه می‌داشت، به علت نقض قانون متحمل جریمه سنگین می‌شد.

اوادامه تصریح کرد:اگر مسئولین دولتی تصمیم بگیرند آلودگی هوا در کلان شهرهای ایران تا سال آینده حذف شود و به وضعیت سالم هوا در اکثر روزهای سال برسیم واقعاً امکان‌پذیر است، کافی است قاطعیت نشان دهند و چند میلیارد دلار برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، جایگزینی میلیونها خودروی هیبریدی و موتور سیکلت برقی به جای بنزینی، ارتقاء کیفیت خودروها و نصب مبدل کاتالیست واقعی اختصاص داده شود وشرایط مساعدی برای استفاده حداکثری از مراکز معاینه فنی برای خودروها و موتورسیکلت‌ها، از رده خارج ساختن ماشین‌های دیزلی با عمر 20 سال و خودروهای فرسوده و معاینه فنی تجهیزات موتورخانه ساختمان‌های مختلف در سطح کلان فراهم شود. وقتی مردم شاهد تغییرات گسترده در زیر ساخت‌های مربوطه باشند تحت تأثیر قرار می‌گیرند و با مسئولیت ‌پذیری, همکاری صممیانه‌ای خواهند داشت. مکزیکوسیتی، لندن، نیویورک و بسیاری از شهرهای آلوده توانستند آلودگی‌هوا را شکست دهند. مطمئناً ایرانی‌های متمدن هم می‌توانند.

 اخبار اجتماعی - ايسکانيوز
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------