آلودگي هوا در اهواز و آبادان چندبرابر حدمجاز است ؟



اخبار,اخباراجتماعی ,آلودگي در اهواز

سال گذشته در پي بروز بيماري‌هاي قلبي و تنفسي همزمان با بارندگي‌ها در اهواز، سازمان حفاظت محيط زيست ايستگاه‌هاي سنجش آلودگي هوا را در اين شهر تکميل و علاوه بر آلاينده‌هاي متداول، هيدروکربن‌هاي خاص نيز پايش شده است.

آلودگي هواي اهواز در يک کلام زندگي را به کام اهوازي ها تلخ کرده است.

مدير روابط عمومي ادره کل محيط زيست خوزستان گفت: ميزان گرد و غبار در شهرستان اهواز تا ساعت 12 ظهر روز سه شنبه به بيش از دو هزار و 335 ميکروگرم بر متر مکعب يعني 15 برابر حد مجاز رسيد.

به گزارش ايرنا، شهريار عسکري با اشاره به اينکه ميزان استاندارد آلودگي هوا 150 ميکروگرم بر متر مکعب است افزود:بيشترين ميزان گردو غبار استان خوزستان در روز جاري مربوط به اهواز گزارش شده است اما شهرستان هاي آبادان، دزفول، دشت آزادگان نيز وضعيت جوي غبار آلود است.مديرکل هواشناسي خوزستان نيز گفت: وقوع پديده گرد و غبار در ظهر سه شنبه، موجب شد شعاع ديد در شهرستان اهواز به کمتر از 600متر برسد.

کوروش بهادري افزود: استقرار سامانه کم فشار جنوبي در سطح منطقه و وزش باد قابل ملاحظه، موجب وقوع پديده گردو غبار، بويژه در شهرستان هاي آبادان و اهواز شده است.وي گفت: شعاع ديد در شهرستان آبادان در ظهر سه شنبه، به 800متر و در اهواز به 600متر رسيده که پيش بيني مي‌شود تا عصر امروز از شدت اين گردو غبار کاسته شود.وي اظهارکرد: اين سامانه کم فشار تا پايان هفته جاري در خوزستان مستقر است و انتظار مي‌رود در اين مدت در برخي از شهرهاي جنوبي اين استان بار ديگر شاهد بروز پديده گرد و غبار و براي شهرهاي شمالي وشرق استان نيز شاهد رگبار پراکنده باشيم.

مديرکل هواشناسي خوزستان گفت: به دليل بادهاي شديد، شمال خليج فارس نيز مواج خواهد بود.بهادري افزود: کانون اصلي گرد وغبار امروز در برخي از شهرهاي خوزستان خاک هاي برخاسته از کشور عراق است.ريزگردها و گرد و غبار طي سالهاي اخير به يک ميهمان ناخواسته مداوم براي مردم خوزستان تبديل شده بطوريکه با ورود آن به استان بسياري از افراد روانه بيمارستانها و مراکز بهداشتي و درماني مي‌شوند.

تشکيل کارگروه ويژه
در جلسه مشترک سازمان حفاظت محيط زيست با نمايندگان وزارتخانه هاي نفت و بهداشت و مديران استاني خوزستان مقرر شد کارگروه ويژه بررسي و پايش مستمر وضعيت هواي اهواز با محوريت سازمان حفاظت محيط زيست تشکيل شود.

پيرو مشکلات تنفسي پيش آمده براي تعدادي از هموطنان اهوازي در هفته اخير و جلسات استاني و هماهنگي‌هاي ستادي در اين مورد، شب گذشته جلسه فوق العاده‌اي به دعوت معصومه ابتکار رئيس سازمان حفاظت محيط زيست براي بحث در مورد آخرين نتايج بررسي‌ها و اقدامات صورت گرفته با حضور معاونين وزارتخانه هاي نفت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و مديران استاني خوزستان در محل سازمان حفاظت محيط زيست برگزار شد.

در اين جلسه ضمن بررسي علل متعدد احتمالي اين حادثه همچون پديده گرد و غبار، آلاينده‌هاي ناشي از فلزهاي نفتي و عوامل حساسيت زاي گياهي صحبت و بر اساس سنجش‌ها و مطالعات صورت گرفته تصميماتي اتخاذ شد.

تشکيل کارگروه ويژه بررسي و پايش مستمر وضعيت هواي اهواز با محوريت سازمان حفاظت محيط زيست

در اين جلسه علاوه بر اتخاذ تصميم در خصوص ضرورت اطلاع رساني به موقع به مردم، مقرر شد کارگروه ويژه‌اي جهت بررسي و پايش مستمر وضعيت با محوريت سازمان حفاظت محيط زيست تشکيل و هماهنگي‌هاي لازم بين دستگاهي صورت گيرد.

بنا بر اين گزارش، همچنين مقرر شد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي گزارش دقيق وضعيت مراجعه کنندگان به مراکز درماني را از جهت تشخيصي، نوع علايم و عوامل دخيل به منظور شناسايي منشأ اصلي بيماري ارائه دهد.وزارت نفت نيز مکلف شد اقدامات لازم براي تکميل طرح آمار، جمع آوري گازهاي همراه نفت را انجام و براي تسريع آن تلاش کند، همچنين موضوع تثبيت خاک و مالچ پاشي 200 هزار هکتار اراضي منطقه با هماهنگي سازمان حفاظت محيط زيست توسط وزارت نفت دنبال شود.

توقف فراوري نفت ترش در اهواز
سال گذشته در پي بروز بيماري‌هاي قلبي و تنفسي همزمان با بارندگي‌ها در اهواز، سازمان حفاظت محيط زيست ايستگاه‌هاي سنجش آلودگي هوا را در اين شهر تکميل و علاوه بر آلاينده‌هاي متداول، هيدروکربن‌هاي خاص نيز پايش شده است.

به گفته يوسف رشيدي مديرکل مرکز ملي هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط زيست، علت سنجش هيدروکربن‌ها در شهر اهواز بررسي اثرات آنها بر سلامت مردم بود، اما در اين پايش مشخص شد که ميزان هيدروکربن‌ها چندان بالاتر از استاندارد نبوده است و به نظر نمي‌رسد مشکلات قلبي و تنفسي مردم اين شهر از آلاينده‌هاي هيدروکربني باشد.

رشيدي يادآور شد: لازم است بخش‌هاي درمان و بيمارستان‌هاي علوم پزشکي به علاوه متخصصان سم شناسي تا مشخص شدن علت اصلي بروز اين مشکلات در اهواز با سازمان حفاظت محيط زيست همکاري کنند.به گفته وي سازمان حفاظت محيط زيست امسال هم تعدادي ايستگاه پايش و سنجش جهت اندازه گيري ترکيباتي از جمله گازهاي متداول هيدروکربن‌ها، بنزن و تولوئن خريداري و راه اندازي کرده است.

آلودگي هواي اهواز موضوع پيچيده اي است
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، آلودگي هواي اهواز را موضوعي پيچيده و جدي توصيف کرد و خواستار اقدام عملي سازمان محيط زيست براي رفع اين معضل شد.

به گزارش ايرنا دکتر «سيدحسن قاضي زاده هاشمي» روز دوشنبه در حاشيه نشست امضاي تفاهمنامه مشترک بين وزارت بهداشت و سازمان اوقاف و امور خيريه، با بيان اينکه آلودگي هواي اهواز موضوع پيچيده اي است، افزود: تاکنون يکهزار نفر به دليل اين آلودگي راهي بيمارستان شده اند، بنابراين براي حل اين معضل بايد محيط زيست وارد عمل شود.

 

وي درمورد آخرين وضعيت آلودگي هوا در اهواز گفت: آلودگي در اهواز جدي است، بدون ترديد آلاينده اي در آسمان وجود دارد که با بارش باران اين آلاينده با هواي تنفسي مردم مخلوط شده و با استنشاق آن دچار تنگي نفس مي‌شوند.هاشمي خاطرنشان کرد: اين موضوع از سال گذشته ايجاد شده که اطلاع رساني هاي صحيحي سال گذشته انجام شد و بارش اين نوع باران ها قطع شد ولي امسال نيز با شروع بارندگي، آلودگي هوا تشديد شد و تا به حال هزار نفر را راهي بيمارستان ها کرده است.وزير بهداشت با بيان اينکه اين آلاينده ها از محيط هاي اطراف به داخل شهر مي‌آيند، عنوان کرد: محيط زيست بايد وارد اين موضوع شود و تمهيداتي را براي پيشگيري از وقوع دوباره بيانديشد.


 اخبار اجتماعی  - ایرنا
 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------