سندرم بچه‌های کلید به دست



اخبار,اخباراجتماعی ,فیزیولوژیکی

در کل، خانم‌ها ‌از لحاظ فیزیولوژیکی و روانشناختی به گونه‌ای هستند که اگر تحت استرس‌های مداوم بیرون از خانه قرار گیرند، لطافت‌های زنانگی خود را از دست می‌دهند.

اگر این استرس زیاد باشد و شغل زنان از انواع شغل‌هایی باشد که با شرایط روانشناختی آنها هماهنگ نیست، روحیه حساس آنها تحت فشار روحی و استرس، خیلی زود آسیب می‌بیند.

یکی از ویژگی‌های روانشناختی دیگر که در خانم‌ها بروز بیشتری دارد، این است که آنها مکررا خود را با دیگران مقایسه می‌کنند. بسیاری از بانوان، خود را با بانوان شاغل دیگر مقایسه می‌کنند و همین رفتار باعث می‌شود تحت فشار روانی زیادی قرار گیرند.

یک زن در مرحله اول، سه مدیریت مهم دارد که باید انجام دهد؛ اول مدیریت مالی و تغذیه خانواده که در سلامت جسم و فکر خانواده تأثیر قابل ملاحظه‌ای دارد.

دومین وظیفه‌ او مدیریت همسر و فرزند در محیط خانه است و سومین وظیفه او مدیریت تربیت اعضای خانواده به جز همسر بوده که بیشتر بیرون از خانه است.

هر زمان زن تحت فشار کاری قرار گیرد این سه مدیریت را از دست می‌دهد و نپرداختن به این امور مهم اتفاقات ناگواری در خانواده در پی خواهد داشت.

تأثیرات مخرب کار کردن بانوان در ساعات طولانی مدت در ایجاد پدیده‌ای به نام «سندرم بچه‌های کلید به دست» بروز می‌کند. در این شرایط بچه‌های ٦ الی ٧ ساله وقتی از مدرسه به خانه بازمی‌گردند، باید خودشان در را با کلید باز کنند، چهارپایه بگذارند و خودشان غذایشان را روی اجاق گاز گرم کنند.

این بچه‌ها در اکثر مواقع از طریق تلفن با مادرشان صحبت می‌کنند و نبود مادر در خانه به مدت طولانی، محیط خانه را سرد می‌کند.

از آنجاکه خانم‌ها فرصت نمی‌کنند کارهای خانه و بیرون از خانه را همزمان انجام دهند و این توقع هم در بیشتر مردها وجود دارد که باید کارهای خانه را زن‌ها انجام دهند، پس درنهایت در خانه تشنج و اختلاف ایجاد می‌شود.

مردها باید برای کاهش این استرس‌ها به زنان کمک کنند. زن، برای ٧-٦ روز فعالیت بیرون از خانه ساخته نشده و کار کردن در چنین شرایطی، امنیت وی را به هم می‌ریزد.

از طرفی، جامعه شکلی پیدا کرده که اگر زن در خانه هم بماند با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود که زاییده‌ جامعه مدرن است؛ پس درنهایت از این سو نیز آسیب‌هایی متوجه اوست و از آنجاکه تربیت نسل آینده به عهده زن است، وقتی او دچار آسیب شود، جامعه قطعا دچار آسیب خواهد شد.


دلیل کشیده شدن مشکلات کاری به درون خانه توسط برخی زنان در ویژگی‌های روانشناختی آنان است. خانم‌ها به دلیل داشتن ویژگی‌های روانشناختیِ خاص خود، همه اطلاعات را جذب و همه را باهم تجزیه و تحلیل می‌کنند.

زنان، جزییات را زیاد می‌بینند و نیاز دارند درباره‌ هر موضوعی که دیدند با کسی حرف بزنند؛‌ اگر کسی را پیدا نکنند که با او حرف‌هایشان را در میان بگذارند، آن را در ذهن‌شان تسلسل‌وار می‌چرخانند و این قضیه معمولا باعث ایجاد فشارهای روحی و استرس‌های شدید در آنها می‌شود.

یکی از راهکارهای کاهش فشار روحی در زنان این است که آقایان، هم در معاش خانواده و هم در مدیریت خانه به خانم‌ها کمک کنند. همچنین بچه‌ها باید طوری مسئولیت‌پذیر و متعهد بار بیایند که هر کس وظایف خودش را بتواند به تنهایی انجام دهد و کارهای شخصی، مثل جابه‌جایی وسایل شخصی، شستن لباس‌ها و... به عهده مادر نباشد.


  اخباراجتماعی  - شهروند

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------