ماجراي پرونده 2هزار و 600ميليارد توماني پولشويي و قاچاق ارز



اخبار,اخباراجتماعی ,قاچاق ارز

 

با تلاش گسترده و شبانه روزي سربازان گمنام امام زمان (عج) در اداره کل اطلاعات خراسان رضوي، باند 7نفره قاچاق ارز و پولشويي درحالي متلاشي شد که اعضاي باند تاکنون به قاچاق 2هزار و 559 ميليارد و 401 ميليون و 995 هزار تومان ارز به يکي از کشورهاي عربي اعتراف کرده اند.

دادستان عمومي و انقلاب مشهد با بيان اين مطلب و در گفت وگوي اختصاصي با خراسان افزود:اواخر مرداد گذشته سربازان گمنام امام زمان (عج) به مدارکي دست يافتند که بيانگر فعاليت اعضاي يک باند حرفه اي در امر قاچاق ارز از طريق مرزهاي هوايي کشور بود.

قاضي "غلامعلي صادقي" اضافه کرد: با گزارش موضوع به دستگاه قضايي و با توجه به اهميت و حساسيت ماجرا بلافاصله دستورات ويژه اي براي پي گيري و شناسايي عاملان پولشويي و قاچاق ارز صادر شد و پرونده مذکور در شعبه 904 دادسراي انقلاب اسلامي مشهد مورد رسيدگي قرار گرفت.

 

وي با اشاره به اين که بررسي هاي غيرمحسوس، از نقش اساسي 2 کارمند بانک در اين ماجرا حکايت داشت، تصريح کرد: تحقيقات قضايي با همکاري حراست و بازرسي سرپرستي يکي از بانک هاي استان سيستان و بلوچستان و ديگر مسئولان ذي ربط ادامه يافت تا اين که مشخص شد اعضاي اين باند با اظهارنامه هاي ارزي غيرواقعي "به خاطر درج و تاييد مبالغ ارزي" ، به فعاليت هاي مجرمانه و خلاف قانون خود ادامه مي دهند و مبالغ ارزي از طريق مرزهاي هوايي در تهران ، زاهدان و زابل منتقل مي شود.

 

مقام ارشد قضايي مشهد خاطرنشان کرد: پس از جمع آوري اسناد و مدارک محکمه پسند با صدور دستور قضايي عمليات دستگيري اعضاي اين باند در نقاط مختلف کشور در حالي آغاز شد که سربازان گمنام امام زمان (عج) اعضاي اصلي باند را به طور کامل زيرنظر داشتند و همه اقدامات مجرمانه آنان در محاصره اطلاعاتي قرارداشت تا اين که عمليات گسترده به طور همزمان در فرودگاه هاي تهران، زاهدان و زابل ادامه يافت و برخي اعضاي باند هنگام خارج کردن ارز از کشور در فرودگاه بين المللي امام خميني (ره) تهران به دام افتادند و متهمان ديگر نيز در ادامه عمليات در مشهد و شهرهاي ديگر کشور دستگير شدند.

 

قاضي صادقي افزود: در بازرسي از منازل 2 کارمند بانک تصاوير مدارک افرادي به دست آمد که به شکل صوري براي آنها اظهارنامه ارزي صادر شده بود اين درحالي است که بررسي ها نشان مي داد اظهارنامه هاي ارزي غيرواقعي در زمان مرخصي متهم از محل کارش صادر شده است.

دادستان مشهد همچنين با اشاره به کشف مهرهاي بانکي، اظهارنامه هاي ارزي سفيد، دفترچه هاي ثبت معاملات ارزي و ... از متهمان اين پرونده تصريح کرد: برخي از متهمان پرونده، اعتراف کرده اند که در مواردي نيز مبالغ ارزي را با اجيرکردن برخي رانندگان ترانزيتي از افغانستان وارد ايران کرده اند و سپس اين مبالغ در يکي از بانک هاي شهر مرزي در شرق کشور به کارمندان بانک تحويل مي شد تا آنان اظهارنامه هاي غيرواقعي صادر کنند.

قاضي غلامعلي صادقي افزود: يکي از متهمان پرونده اعتراف کرده است همه مواردي را که قرار بود در صورت دستگيري احتمالي مطرح کنيم به ما آموزش داده بودند و در صورتي که استعلامي هم از بانک صادر کننده اظهارنامه ها انجام مي گرفت چون 2 کارمند مذکور توجيه بودند، مشکلي وجود نداشت، اما ما همه جوانب مخفي کاري و احتياط را رعايت مي کرديم .

اين مقام قضايي همچنين با اشاره به تفهيم اتهام متهمان اين پرونده گفت: در حال حاضر خريد و فروش و مشارکت در قاچاق ارز، تحصيل مال از طريق نامشروع و پولشويي به اعضاي اين باند تفهيم شده است، اما بررسي هاي قضايي براي روشن شدن زواياي پنهان ديگر اين پرونده از سوي بازپرس شعبه 904 دادسراي مشهد ادامه دارد و همه جرايم احتمالي ديگر متهمان و مرتبطان آن ها مانند دريافت رشوه و ... مورد بررسي هاي دقيق قضايي قرار مي گيرد.


 اخبار اجتماعی  -  خراسان
    

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------