گره کور پارازیت‌ها به‌دست حسن روحانی باز می‌شود؟



اخبار,اخباراجتماعی ,پارازیت ها

با دستور رئیس جمهور یک سال پیش، کمیته‌ای ویژه برای بررسی تشعشعات از جمله پارازیت‌ها متشکل از وزارت ارتباطات، وزارت دفاع، وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست تشکیل شده است. براساس اعلام مسئولان، نتیجه گزارش با تایید 7 سازمان، به ریاست جمهوری ارسال شده اما این نتیجه هنوز اعلام نشده است.

به گزارش تابناک ، براساس اعلام مسئولان نتیجه گزارش با تایید 7 سازمان، به ریاست جمهوری ارسال شده اما این نتیجه هنوز اعلام نشده است. تنها وزیر ارتباطات در دو نوبت از کاهش سطح تشعشعات نسبت به گذشته و بالا بودن سطح تشعشعات در برخی مناطق صحبت کرده است.

البته به تازگی رئیس مرکز تحقیقات سرطان اعلام کرده پارازیت سرطان نمی‌ آورد. او معتقد است: از آنجا که از نظر فنی پارازیت‌ها را به سطح گیرنده می‌زنیم نه به سطح ماهواره، این امواج زیانبار نیست. امواج تداخلگرا که به پارازیت موسوم هستند فقط گیرنده ها را مختل می کنند و سیگنال های تداخلی با یک حد تشعشع بیشتر از ماهواره، می توانند گیرنده های ماهواره ای را اشباع کرده و گیرنده را از دسترس خارج کنند.

این در حالی است که سال گذشته ماهواره‌های یوتل ست و اینتل ست 24 شبکه ماهواره ای ایران را به بهانه ارسال پارازیت از سوی ایران به این دو ماهواره‌ قطع کردند. یک سال بعد به گفته معاون وزیر ارتباطات با رد این ادعا پخش این شبکه های ایرانی از سرگرفته شد. پارازیت‌ها در دو نوع ارسال به فرستنده امواج ماهواره ای و ارسال به گیرنده تقسیم می‌ شوند.

ماجرای پارازیت‌ها
موضوع ارسال پارازیت‌ها روی امواج رادیویی از سال 80 آغاز شد و تقریبا تاکنون ادامه دارد. این ماجرا طی 13 سال گذشته فراز و نشیب‌های متعددی را پشت سرگذاشته است.

پارازیت موج الکترومغناطیسی از نوع مایکروویو است. این امواج معمولاً امواج کوتاه ‌برد هستند که با فرکانس ‌های مشابه امواجی به شبکه هدف ارسال می‌ شوند تا در امواج اصلی اختلال ایجاد کنند.

قدرت فرکانس‌ پارازیت‌ های ماهواره‌ ای بیشتر از فرکانس ‌های معمول مخابراتی است. شرکت‌ های مخابرات قادر به ارسال فرکانس ‌های کمتر از 1800مگاهرتز هستند اما فرکانس‌ پارازیت‌ های ماهواره ‌ای دارای طول موجی بیش از یک گیگا هرتز است.

همچنین آن طور که صابر فیضی مدیرعامل سابق شرکت مخابرات ایران می ‌گوید: ارسال پارازیت ‌های ماهواره ‌ای بسیار هزینه بر است.

علیرغم عمر چندین ساله پارازیت ها، در چند سال اخیر همزمان با یک برش سیاسی مهم در تاریخ کشور، جنجال بر سر زيان آور بودن پارازیت‌ ها در مرکز توجهات رسانه‌ها قرار گرفت و از آن زمان تاکنون این حساسیت ادامه دارد.

از سال گذشته نیز با روی کارآمدن دولت یازدهم و اعلام شعار تدبیر و امید دولت جدید، امیدها به تغییر در حوزه های مختلف کشور و به تبع آن تغییر رویه پارازیت ها نیز افزایش یافته است، این امید موضوع پارازیت‌ها را بار دیگر داغ کرده است.

نگرانی از امواج رادیویی و موبایل به پارازیت سرایت کرد
همواره شنیده‌ هایی از نصب دستگاه ‌های ارسال پارازیت در چند نقطه از شهر تهران از جمله لویزان، شهرك اكباتان، شهرك غرب، جام جم، ‌تهران‌پارس و مركز شهر، به دفعات منتشر می شوند، اما این شنیده ها هیچ گاه توسط هیچ مرجعی تایید نشده اند.

ترازوی مردم برای سنجش وضعیت پارازیت ها از طریق شبکه های قابل مشاهده ماهواره ای و وضعیت اختلال ها، همیشه در دسترس است و از این رو می توان گفت مردم در هر لحظه، به صورت عینی و واقعی در جریان آخرین تحولات پارازیت ها قرار دارند و بسته به میزان اختلال ها می توانند وضعیت را حدس بزنند.

با طولاني شدن موضوع ارسال پارازيت ‌هاي ماهوا‌ره ‌اي، نگرانی از بابت تاثیر پارازیت‌ ها بر سلامتی به نگرانی قدیمی تاثیر آنتن ‌های BTS موبایل و امواج رادیویی و تلویزیونی بر سلامتی اضافه شد. مردم از بابت اینکه این تشعشعات به صورت بيماري و اختلالات هورمونی در شهروندان بروز پیدا کند، نگران شدند، اما از آنجا که هیچ‌ گاه آثار پارازیت‌ ها بر سلامتی توسط مجامع معتبر علمی تایید نشد، دلیل قطعی نیز برای خاتمه یا تعیین تکلیف موضوع بدست نیامد.

گیجی و خستگی، ناشنوایی مزمن، التهابات و سرطان ‌های پوستی، خونی، نخاع و اختلالات هورمونی (عقیم شدن مردان) و مشکلات باروری (در خانم‌های باردار) از جمله حدس‌ و گمان های تاثیر پارازیت‌ ها بر سلامتی افراد است.

اعتراض های گاه و بی گاه برخی مسئولان یا اظهارات موردی برخی پزشکان درباره مواردی از بیماری ها که به تاثیر پارازیت ها نسبت داده می شد، بر نگرانی مردم دامن می‌زد.

تردید 13 ساله در مضر بودن یا نبودن پارازیت‌ها
در این میان در مقاطع زمانی مختلف نظرات موافق و مخالف نسبت به نصب ارسال پارازیت برای جلوگیری از دریافت شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی رسانه های خارجی روی به روی یکدیگر قرار گرفتند.

برخی از نمایندگان مجلس نسبت به نصب ارسال پارازیت اعتراض کردند و عموما این اعتراض ها نتیجه ای نداشت.

مسعود پزشكیان نماینده تبریز و عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یکی از نمایندگانی بود که خواهان بررسی جدی تاثیرات مخرب پارازیت‌های ماهواره‌ای در سلامت و روان انسان شد.

همچنین زهره الهیان نماینده تهران و متخصص زنان و زایمان درباره نگرانی از افزایش سقط جنین اظهار داشت: اگر آمار مستندی ارائه شود که در ماه‌های اخیر افزایش سقط جنین داشته‌ایم به کمیسیون بهداشت مجلس ارائه شود و مطمئناً قابل پیگیری است.

همچنان که انوشیروان محسنی نایب رئیس وقت کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشتم نسبت به تاثیر مخرب پارازیت‌ های ماهواره ‌ای و مخابراتی بر سلامت روان شهروندان تهرانی هشدار داد و گفت: بعد از انتخابات انواع پارازیت ‌های مخابراتی به شدت افزایش یافته که مطمئناً برای سلامت تهرانی ‌ها نگران کننده است، به ویژه که کلان شهر تهران با مشکلات دیگری از جمله آلودگی هم روبه رو است. همچنین تحقیقات نشان داده که امواج پارازیت تاثیرات مخربی بر اعصاب و روان انسان نیز بر جای می‌ گذارند که تداوم این اثر ممکن است ناشنوایی مزمن و التهابات پوستی را به دنبال داشته باشد.

این موضوع سال های بعد نیز پای وزیران ارتباطات وقت را برای پاسخ گویی و شفاف سازی موضوع به مجلس بازکرد، اما باز هم نتیجه ای حاصل نشد.

علیرغم اعتراض های مقطعی اما همواره نبود منابع علمی تایید کننده، امکان برخورد قاطع با موضوع را از بین می برد. همچنان که جواد محمدی یک متخصص ایمونولوژی با بیان اینکه در 50 سال اخیر هیچ‌گونه موردی مبنی بر تأثیر امواج ماهواره‌ ای و پارازیت بر بدن انسان نداشته‌ ایم، معتقد است: اظهار نظر درباره اینگونه مباحث بدون منبع علمی معتبر موجب ایجاد نگرانی در بین مردم می‌شود.

در مقابل، ایرج خسرونیا رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران معتقد به تاثیر امواج بر بدن انسان است و می گوید: یکی از عوامل ایجاد سرطان در آشپزخانه‌‌ها وجود دارد. استفاده از مایکروویو و آنتن‌ هایی که تلفن ‌های همراه روی پشت‌بام زده ‌اند می ‌توانند موجب ابتلا به سرطان شود. این نکته را نیز باید مدنظر قرار داد که تأثیر امواج برای یک نوزاد با یک ورزشکار فرق می ‌کند و به فاصله شخص با امواج نیز بستگی دارد، اما هنوز آمار دقیقی از سوی مراکز بهداشتی و درمانی و وزارت بهداشت مبنی بر تأثیر منفی امواج بر جسم منتشر نشده است.

خسرو نیا ادامه داد: اثر مخرب امواج به طول موج بستگی دارد و هر چه کوتاهتر باشد بدتر است. همچنین کسانی که نسبت به استفاده از اینترنت وایرلس در خانه نگران هستند باید بدانند که خطر استفاده از آن به دلیل طول موج بالا کمتر است.

دو روش ارسال پارازیت؛ ارسال به فرستنده و ارسال به گیرنده
موج‌ های پارازیت ها به دو شیوه تأثیرگذارند. نوع اول پارازیتی است که روی فرستنده ارسال می‌شود و تاثیری بر جامعه هدف ندارد. اما نوع دوم، پارازیت‌های محلی هستند که به آن پارازیت‌های افقی نیز گفته می‌شود. این امواج توسط دستگاه ‌های فرستنده مایکروویو که روی دکل‌ها و مناطق مرتفع و بلند نصب می ‌شوند، ارسال می ‌شود. این دستگاه ‌ها با فرکانس متغیری که با توجه به دامنه شبکه مورد نظر ایجاد می‌ کنند، روی گیرنده‌ های ماهواره اثر می‌ گذارند و مستقیما دریافت سیگنال توسط گیرنده ‌ها را مختل می‌ کنند.

به طور معمول برای ایجاد اختلال در دریافت یک فرکانس خاص یا یک محدوده، باید قدرت امواج ارسالی برابر یا بیشتر از دامنه اولیه باشد که همین علت متهم کردن پارازیت ها به سرطان‌زا بودن است.

تاثیر اثبات شده مضر بودن امواج با قدرت غیر مجاز
نتایج تحقیقات گذشته نشان می دهد، تشعشعات موبایل روی پروتئین‌هایی که در سلول‌های رشد یافته در آزمایشگاه که از خون شناور انسان گرفته شده است اثر می‌ گذارد و پیش‌ بیني می ‌شود میزان امواج ساطع شده از برخی آنتن ‌های BTS موبایل و ارسال کننده ‌های پارازیت ماهواره‌ ای بیشتر از حد استاندارد بین‌المللی است می ‌تواند باعث ایجاد عوارض و آثار سوء شود.

تحقیقات ثابت کرده که قدرت امواج پارازیت‌ های ماهواره‌ ای و مسافت ارسال و مدت توقف دربرابر آن در مضر بودن یا نبودن آن تأثیر دارد و افراد به خاطر قرار گرفتن طولانی در برابر این تشعشعات دچار سرگیجه‌ های طولانی می ‌شوند و قرارگرفتن در تشعشع پارازیت آنتن‌هایی با زاویه 90 درجه و مستقیم در مدت زیاد منجر به عقیمی می ‌شود که این احتیاط در شرایط کاری پرتوکاراتی که به صورت مستقیم با امواج سر و کار دارند، لحاظ می ‌شود.

پارازیت ها سرطان نمی‌ آورند
اما در تازه‌ ترین اظهار نظر محمد اسماعیل اکبری رئیس مرکز تحقیقات سرطان بر تمام حدسیات خط بطلان کشید و اعلام کرد: پارازیت ها سرطان نمی آورند. در تمام مقالات علمی یک مقاله وجود ندارد که این امواج در بروز سرطان دخالت دارند، یعنی اینکه هیچ مقاله علمی چنین موضوعی را اثبات نمی‌کند.

وی ادامه داد: البته مشخص است که اگر ما در معرض زیاد امواج قرار بگیریم خطرناک بوده و ممکن است تغییراتی را در سلول ایجاد کند اما در مورد امواج و پارازیت‌ها در ایران می توان گفت که از نظر فنی ما موج را به سطح گیرنده می‌زنیم نه به سطح ماهواره و این زیانبار نیست.

اکبری افزود: ما تولید کننده موج نیستیم و حتی در صدا و سیما هم تولید موج را نداریم بلکه موج را دریافت می‌کنیم در صورتی که خود ما تولید کننده موج شویم می‌تواند خطر آفرین باشد.

دلایل اثبات بی خطر بودن پارازیت ها
اما مدیرکل صدور پروانه سرویس های رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در یک بحث آموزشی، ‌بی خطر بودن پارازیت های ماهواره ای که به امواج تداخل گرا موسوم هستند را اثبات کرد.

عظیم فرد به تشریح انواع سیگنال ها و استفاده کننده های امواج رادیویی پرداخت و به ابهامات موجود در زمینه مضرات امواج رادیویی پاسخ گفت.

مدیرکل صدور پروانه سرویس های رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در تشریح ایمنی تشعشع امواج رادیویی، با بیان اینکه امواج و اشعه در دو نوع اشعه های یونیزه و غیریونیزه تقسیم می شوند گفت: اشعه های یونیزه مانند اشعه های آلفا، گاما و بتا دارای فوتون قوی بوده و از مواد رادیواکیتو ساطع می شوند که می توانند مولکول را به یون تبدیل کنند اما اشعه های غیریونساز که به امواج رادیویی معروفند قوی نبوده و یون تولید نمی کنند و فقط تولید گرما می‌کنند. بخشی که امواج رادیویی در آن قرار می گیرد بخش کوچکی از طیف فرکانس را تشکیل می دهد. انواع شبکه های موبایل، پخش صدا، تلویزیون و هوانوردی امواج رادیویی دارند که در دسته امواج غیریونساز قرار می گیرند.

وی خاطرنشان کرد: به هر میزان که فناوری بالاتر رود قدرت تشعشع آن پایین می آید و این امر به خاطر استفاده کمتر از باطری ها و توان پایین تر تکنولوژی در راستای حرکت به سمت فناوری سبز است.

فرد با اشاره به سیگنال یک گوشی موبایل، که حداکثر توان رادیویی آن 2 ولت در زمان برقراری ارتباط است خاطرنشان کرد: هرچه گوشی افراد جدیدتر و دارای تکنولوژی بالاتر مانند 3G و 4 G باشد توان مصرفی گوشی پایین تر می آید.

وی افزود: آنچه که مسلم است اینکه امواج رادیویی شبکه های موبایلی فقط گرما ایجاد می کنند و یونساز نیستند. به این معنی که این امواج در توان بسیار بالا نیز در سطح پوست گرما تولید می کنند و در این میان چشم انسان حساس تر از سایر اعضای بدن است که در این جریان القایی می تواند آسیب پذیرتر باشد.

این مقام مسئول با اشاره به تحقیقات صورت گرفته در این زمینه تاکید کرد: البته فرکانس های رادیویی براساس تحقیقات کمیسیون بین المللی حفاظت در مقابل تابش غیریونیزه، تبدیل به دمای جوش نشده و با توان بالا نیز فقط تولید گرما می‌کنند. در این میان چنانچه بدن در معرض این میدان الکترومغناطیسی قرار گیرد گرم شدن سر در زمانی که بیش از 15 دقیقه به صورت مداوم با تلفن همراه صحبت شود به اثبات رسیده است.

فرد با اشاره به ابهامات در زمینه اثرات بیولوژیکی میدان های مغناطیسی غیریونساز گفت: میدان الکتریکی باید 2 تا 10 کیلوولت قدرت داشته باشد تا اثرات بیولوژیکی آن ظاهر شود و این درحالی است که یک مولکول برای یونیزه شدن 10 تا 25 الکترود ولت انرژی لازم دارد که در این راستا امکان یونیزه کردن امواج رادیویی اصلا وجود ندارد.

وی با بیان اینکه حدود استانداردهای بین المللی امواج مخابراتی در حد دهم میلی ولت است گفت: براساس استاندارد ملی ایران حدود پرتوگیری شغلی، پرتوگیری مردم و پرتوکاران GSM بر اثر شدت میدان مغناطیسی اعلام شده و در همین حال تجهیزات به کار گرفته شده در شبکه هایی که فضای فرکانسی را اشغال می کنند براساس نرخ جذب انرژی امواج رادیویی – SAR – نظارت و مانیتور می شوند.

وی گفت یک بدن در مقابل چندین تجمع تشعشعی قرار می گیرد؛ علاوه بر اندازه گیری حد تشعشع در آزمایشگاه، اندازه گیری میدانی در محیط زندگی مردم نیز صورت می گیرد و تاکنون از سوی سازمان های جهانی نیز مستندی که بتواند ثابت کند این امواج رادیویی برای افرادی که در معرض آن قرار گرفته اند مشکلاتی به وجود آمده اعلام نشده است.

فرد در مورد ابهامات موجود در خصوص مضرات پارازیت های ماهواره ای با تاکید براینکه امواج رادیویی نمی توانند تولید یون کنند حتی اگر برای ایجاد تداخل طراحی شده باشد افزود: باید فرکانس 10 به توان 6 برابر افزایش یابد تا یونیزه شود و این درحالی است که در ایجاد تداخل روی ماهواره ها نیازی به تولید این مقدار توان نیست و با یک باطری نیمه قلمی هم می‌توان روی ماهواره ها پارازیت انداخت.

وی با بیان اینکه امواج ماهواره ای قابلیت تبدیل به یون ندارند و فقط گرما ایجاد می کنند، افزود: امواج تداخلگرا که به پارازیت موسوم هستند فقط گیرنده ها را مختل می کنند و سیگنال های تداخلی با یک حد تشعشع بیشتر از ماهواره، می توانند گیرنده های ماهواره ای را اشباع کرده و گیرنده را از دسترس خارج کنند.

این مقام مسئول در رگولاتوری تصریح کرد: توان سیگنال های ماهواره ای که به زمین می رسد خیلی ضعیف است و به راحتی گیرنده ماهواره را از کار می اندازد و لازم نیست سیگنال قدرتمندی تولید شود که گیرنده ماهواره ای را از کار بیاندازد.

مدیرکل صدور پروانه سرویس های رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه هم اکنون 41 سرویس رادیویی در کشور فعال هستند و تشعشعات زیاد با توان های مختلف شناسایی می شوند، اظهار داشت: روزانه فرکانس های مختلفی از انواع ماهواره ها، تلویزیون، رادیو، موبایل، رادارهای پلیس ، آمبولانس ها و خطوط هوایی دریافت می شود که عمدتا بدون تداخل در حال فعالیت هستند اما مدیریت این طیف فرکانسی الزامی بوده و بر عهده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است.

وی با بیان اینکه قوی ترین سیگنال بر هر فرد گوشی موبایل است افزود: هم اکنون چند 10 هزار وای فای غیرمجاز در شهر تهران شناسایی شده است.

تقصیرهایی که به گردن پارازیت ها انداخته شد
اما موضوع پارازیت ها تنها به تاثیر آن بر سلامتی انسان محدود نشد. در دیوار کوتاه تشعشعات داوود پرهیزکار رئیس سازمان هواشناسی ایران در دفاع از عملکرد سازمان متبوع خود، علت عدم پیش‌بینی طوفان خرداد ۱۳۹۳ که موجب کشته‌شدن ۵ نفر در تهران شد را بر گردن پارازیت ها انداخت.

اما این تقصیر از سویی علی اصغر عمیدیان رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رد شد. وی در واکنش به ادعای سازمان هواشناسی مبنی بر تداخل در ارسال امواج این سازمان بر اثر پارازیت‌ها، گفت: موضوع هواشناسی مربوط به تداخل سایت هواشناسی با فرکانس استاندارد وای‌فای است. برای حل این مشکل یا باید سایت هواشناسی به بیرون از شهر منتقل شود یا تنظیمات فنی را به گونه‌ای انجام دهند که تداخل فرکانسی با سیگنال‌های وای‌فای نداشته باشد.

علاوه بر این، سال گذشته ماهواره های یوتل‌ست و اینتل‌ست با ادعای ارسال پارازیت از طرف ایران به سمت این ماهواره‌ها پخش ماهواره‌ای 24 کانال تلویزیونی ایران را قطع کردند.

اواخر سال 92 که این موضوع حل شد و 24 کانال تلویزیونی قطع شده ایران به ماهواره های یوتل ‌ست و اینتل ‌ست برگشتند، معاون وزیر ارتباطات اعلام کرد: نمایندگان یوتل‌ ست و اینتل ‌ست با تجهیزاتی که متعلق به خودشان بود، ادعای ارسال پارازیت از طرف ایران به سمت این ماهواره ‌ها را بررسی کردند و چون کذب بودن این ادعا مشخص شد، پخش ۲۴ کانال ماهواره ‌ای ایران بار دیگر آغاز شد.

علی‌اصغر عمیدیان گفت: نشست ‌هایی با کمیته قوانین رادیویی اتحادیه جهانی مخابرات و نمایندگان یوتل ‌ست و اینتل‌ ست در خارج از کشور برگزار شد، در آن جلسات براساس ادعاهای قبلی مبنی بر اینکه پارازیت ‌هایی از سمت ایران به سمت کریرهای ماهواره ‌ای آنها ارسال می‌شود، بررسی شد.

وی ادامه داد: با توافق انجام‌شده و تجهیزاتی که از خود آنها گرفتیم، در دو نقطه از کشور این تجهیزات فعال شده‌اند، آنچه که ثبت شد نشان داد که ادعای آنها مبنی بر ارسال پارازیت از سمت ایران به سمت ماهواره‌های آنها در نتایج ثبت‌شده نشان داده نشد.

وی ادامه داد: آنها همچنین در مورد برنامه‌ هایی که از سمت صدا و سیما به سمت یوتل ‌ست پخش می‌ شود، موردی را مطرح کردند مبنی بر اینکه صدا و سیما قراردادی با یک شرکت خصوصی داشته که این برنامه ‌ها را تحویل شرکت‌ های ماهواره ‌ای امریکایی بدهند تا آنها پخش کنند و از طریق این برنامه ها پارازیتی روی برنامه‌های رادیو و تلویزیونی آنها پخش می کند.

وی ادامه داد: آنها قبول کردند و کمیته قوانین رادیویی اتحادیه جهانی مخابرات نیز به کارشناسان خود مسئولیت داد که این موضوع را بررسی کنند تا مشخص شود ارسال پارازیت یا برنامه‌ای که آنها اسمش را پارازیت می‌گذارند، صحت دارد یا خیر.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: آنها از یک طرف برنامه‌های ایران را قطع کردند و از طرفی دیگر با ایران قرارداد داشتند. صدا و سیما برای مدتی این برنامه‌ها را قطع کرد که مشخص شود ادعای ارسال پارازیت از طریق برنامه روی ماهواره‌ها صحت ندارد.

عمیدیان اضافه کرد: قرار شد که آنها این برنامه‌ها را برای مدت 60 روز به صورت آزمایشی پخش کنند و اگر برخلاف ادعای آنها پارازیتی نباشد، پخش برنامه‌های صدا و سیما برای همیشه ادامه پیدا کند.

وی تأکید کرد: آنها در مصاحبه‌های خود اعلام کردند که چون ایران ارسال پارازیت را قطع کرده، ما پخش مجدد برنامه‌ها را از سر گرفته‌ایم، اما این ادعا را رد کرده‌ایم و در نامه‌ای نیز کتباً اعلام کرده‌ایم که ما همچنان که در گذشته پارازیتی به سمت ماهواره‌ها ارسال نمی‌کردیم، اکنون نیز نمی‌کنیم، شما طبق کار کارشناسی خود به این نتیجه رسیده‌اید که پخش مجدد برنامه‌ها را آزاد کنید.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در واقع آنها می‌خواستند وانمود کنند که ایران پذیرفته در گذشته پارازیت روی ماهواره‌ها انداخته در حالی که بر اساس اندازه‌گیری‌هایی که خود آنها انجام داده‌اند (اندازه‌گیری‌ها از راه دور فعال شد) پذیرفتند که پارازیتی نبوده است.

عمیدیان اظهار داشت: حتی در آن جلسه اعلام کردیم که از سمت صدا و سیمای ایران هیچ برنامه رادیو و تلویزیونی بدون هماهنگی روی کریرهای آنها پخش نمی‌شود.

شخص رئیس جمهور پیگیر پارازیت‌ها
از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم وزاری ارتباطات و بهداشت روحانی از تشکیل کمیته ای برای بررسی امواج و پارازیت‌ها در کشور خبر دادند و اعلام کردند که شخص رئیس جمهوری پیگیر این موضوع است.

همچنان که سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت گفته بود: پارازیت‌ها در همه کشورها وجود دارند اما در مورد اینکه چه مقدار از پارازیت‌ها مضر است، استاندارد بین‌المللی برایش تعریف شده است و باید طبق آن اندازه‌گیری انجام شود. طبق این اندازه‌گیری که درحال انجام است، مشخص می‌شود که میزان پارازیت در کشور بیش از استانداردها بوده یا کمتر از آن است.

وی تاکید کرده بود: در حال حاضر دستگاه اندازه‌گیری پارازیت‌ها در کشور وجود دارد و به غیر از وزارت بهداشت، وزارت ارتباطات، سازمان انرژی اتمی و سازمان محیط زیست، گروه‌هایی که در این موضوع دخالتی ندارند به عنوان دستگاه‌های بی‌طرف، میزان پارازیت‌ها را اندازه‌گیری می‌کنند. اما اختلاف نظری که وجود دارد روی میزان اندازه‌گیری دقیق پارازیت‌ها است، در غیر این صورت کار به خوبی پیش می‌رود و حتی شخص رئیس جمهوری پیگیر این موضوع است و بارها در این رابطه با مسئولان امر صحبت کرده است و مطمئن باشید از آن بخشی از پارازیت‌ها که به سلامت مردم آسیب می‌رساند حتماً پیشگیری خواهد شد.

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز پیش تر گفته بود: بحث تشعشعات و تاثیر آنها روی سلامت افراد موضوعی است که رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور بر آن تاکید دارند، به همین دلیل این تشعشات در هر کجا و به هر نسبت برای سلامت مضر باشد حتما با آنها شدیدا برخورد خواهد شد. اکنون نیز نتیجه مطالعات در این زمینه صورت گرفته به وزارت بهداشت فرستاده شده تا ارزیابی آنها روی این موضوع صورت بگیرد.

اما با گذشت حدود یک سال از تشکیل کمیته بررسی پارازیت ها، پاسخ مقام های مسئول، وزرا و معاونان آنها درباره نتایج گزارش تهیه شده و وضعیت سطح پارازیت ها، همواره به جمله‌ کلیشه ای «گزارش به ریاست جمهوری» ارسال شده، ختم می شود و اطلاعات فراتری ارائه نمی‌ شود.


گزارش به شورای عالی امنیت ملی رسید
اما در آبان ماه 93 بود که وزیر ارتباطات در پاسخ به سؤالی از نتیجه بررسی کارگروه چندسازمانی درباره پارازیت ها، از کاهش سطح تشعشعات تمام امواج شامل پارازیت ها خبر داد.

محمود واعظی گفت: جلسات متعددی با وزیر بهداشت، وزیر دفاع، رئیس سازمان محیط زیست و وزارت ارتباطات برگزار شده و سازمان تنظیم مقررات در چندین نقطه از شهر تهران که احتمال می‌رفت حد تشعشعات در آن‌ها بالاست، رصد میدانی انجام داده و گزارشی نیز تهیه شده که با امضای هفت دستگاه به ریاست جمهوری ارسال شده است.

او این بار نیز با خودداری از اعلام نتیجه بررسی این کارگروه، گفت: در گزارشی خوانده‌ام که مقدار تشعشعات بسیار کاهش پیدا کرده است.

کمی بعد علیرضا دلاوری رئیس دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری سلامت از ارسال گزارش کمیته‌ای که برای بررسی اثرات پارازیت ایجاد شده، به شورای عالی امنیت ملی خبر داد و گفت: قرار است در این شورا جلساتی با محور اصلی موضوع پارازیت برگزار شود.

علیرضا دلاوری همچنین صحبت از وضعیت ارزیابی امواج مغناطیسی و پارازیت در کشور را محرمانه خوانده و گفته بود: در حال پیگیری هستیم تا دستگاه‌ های سنجش امواج به زودی نصب شوند.

اظهارنظر وزیر دفاع درباره پارازیت‌ها
در آذرماه 93 سرانجام معاون وزیر ارتباطات در پاسخ به سؤال‌های مکرر از نتیجه بررسی کمیته ویژه رئیس‌جمهور برای بررسی پارازیت‌ها، ناگزیر شد از کلیشه همیشگی «گزارش به ریاست جمهوری ارسال شود» فراتر رود. علی اصغر عمیدیان گفت: اندازه‌گیری‌ها انجام و به ریاست جمهوری ارسال شده اما اظهارنظر اخیر وزیر دفاع درباره پارازیت‌ها پیش از تکمیل اندازه‌گیری‌ها بوده است.

او اگرچه از اعلام اظهار نظر وزیر دفاع درباره پارازیت ها خودداری کرد اما رد گفته هایش نیز، حاوی اطلاعات بیشتری نسبت به قبل بود.

با پنهان ماندن اظهار نظر وزیر دفاع در فضای رسانه ای، حدس و گمان‌ ها از وضعیت نامناسب پارازیت ها در گزارش تهیه شده کلید خورد.

معاون وزیر ارتباطات در پاسخ به اصرار رسانه‌ ها برای اعلام نتیجه بررسی‌ ها و آنچه که به ریاست جمهوری ارسال شده، گفت: در این کمیته هر سازمان مسئولیتی دارد که مسئولیت رگولاتوری تنها اندازه‌گیری سطح تشعشات است و سپس تحلیل اینکه آیا سطح تشعشات منطبق با استاندارد است یا خیر و اینکه آیا این حد تشعشع بر سلامتی انسان تأثیر دارد بر عهده سازمان انرژی اتمی و سپس وزارت بهداشت است.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی توضیح داد: در بررسی مضر بودن یا نبودن تشعشات، زاویه تابش، جهت تابش و مدت زمان قرار گرفتن یک سلول در معرض تابش تعیین کننده است در نهایت اندازه‌گیری‌های انجام شده بر اساس یک استاندارد بین‌المللی در یک پکیج نرم‌افزاری با شاخصه‌های گفته شده وارد می‌شود و درباره مضر بودن یا نبودن آنها تعیین نتیجه می‌کند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه حداقل نقاطی که سطح تشعشات در آنها بیشترین میزان را دارد اعلام کنید، تأکید کرد: نمی‌توان نقطه‌ای را به عنوان دارای بیشترین سطح تشعشات اعلام کرد.

وی در واکنش به اینکه حتی وزیر ارتباطات نیز پیشتر درباره تغییر میزان سطح تشعشات نسبت به سال‌های قبل اظهارنظر کرده، گفت: اظهارنظر وزیر ارتباطات از بابت عضویت وی در کمیته ویژه بوده و به عنوان رئیس رگولاتوری از اتفاقات آن کمیته خبر ندارم.


پارازیت‌ها در برخی مناطق بیش از حد مجاز است
در دی ماه 93، وزیر ارتباطات با اشاره به تشکیل کمیته چند جانبه از سوی رئیس جمهور برای پیگیری موضوع تشعشعات و پارازیت‌ها بار دیگر تکرار کرد که تشعشعات از سوی چند دستگاه اندازه‌گیری و تحلیل نتایج به رئیس جمهور ارائه شده است.

در این گزارش قدرت تشعشعات در برخی مناطق بیشتر از استاندارد بوده و در این مناطق دیگر اجازه فعالیت به دستگاه‌های تولیدکننده تشعشعات داده نخواهد شد،اما در حالت کلی امواج به خودی خود ضرر چندانی ندارد و نباید مردم را نگران کرد.

گره کور پارازیت‌ها به دست رئیس جمهور باز می‌شود؟
با گذشت یک سال از تشکیل کمیته ویژه بررسی پارازیت ها به دستور روحانی اما هنوز نتیجه قاطعی از ماحصل فعالیت این کمیته بدست نیامده است.

در این مدت در فشار رسانه ها، مسئولان اطلاعات پراکنده ای ارائه داده اند؛ از جمله اینکه سطح تشعشعات نسبت به گذشته بسیار کاهش یافته یا سطح تشعشعات در برخی مناطق بالا بوده که دستور توقف فعالیت دستگاه‌ های ارسال کننده صادر شده و این اطلاعات به سمع عموم رسیده است.

اما با توجه به طولانی شدن موضوع و عدم ارائه اطلاعات شفاف علیرغم تهیه گزارش، شائبه عدم انتشار گزارش نهایی قوت گرفته است. برخی می گویند به دلیل پاره ای از مسائل، هیچ گاه گزارشی منتشر نخواهد شد و مانند موضوعات دیگر این چنینی، این گزارش نیز بایگانی خواهد شد.

اما وزیر بهداشت که یکی از اعضای کمیته‌ای بررسی است اطمینان داده اگر گزارشی تهیه شود در اختیار رسانه‌ها قرار می گیرد و سری نخواهد بود.

اما این بار اعلام جدیت و حساسیت رئیس جمهور در موضوع سلامتی مردم و انتشار چندباره اخبار تشکیل کمیته ویژه 4 جانبه برای بررسی موضوع، توقع افکار عمومی را از نتیجه این بررسی افزایش داده است تا به سادگی از خیر اعلام نتیجه نگذرند.

در هر حال گزارشی که به دست رئیس جمهور رسیده حداکثر تا مدتی می تواند روی میز روحانی بماند و در آخر پرسش ها از محتویات گزارش باید با پاسخی همراه شود.


  اخباراجتماعی  -  تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------