به مرحله ورشکستگی منابع آب رسیدیم



اخبار,اخباراجتماعی ,بحران  آب

قائم مقام وزیر نیرو با بیان اینکه حال منابع آب زیرزمینی خوش نیست گفت: به سمت ورشکستگی منابع آب پیش می رویم.

به گزارش مهر، ستار محمودی با بیان اینکه هم‌ اکنون در دنیا آب به نام طلای آبی نامیده می‌شود و نوبت این است که به عنوان یک سند مستند آب به این نام مطرح شود، گفت: آب صرفه‌ جویی شده نباید به افزایش سطح زیرکشت ختم شود.

قائم مقام وزیر نیرو اظهارداشت: ما از میزان آب موجود ۸۰ تا ۸۵ درصد منابع خود را مصرف می کنیم، در حالی که استاندارد مصرف جهانی ۴۰ درصد است و این وضعیت ما را به سمت ورشکستگی منابع آب پیش می‌برد.

محمودی با بیان اینکه وضعیت آب در دنیا به شرایط خاصی رسیده است افزود: همه ما در دنیا در مقابل یک باید قرار گرفته‌ ایم. بانک جهانی سیاست خود را به سمت سیاست «انرژی تشنه» برده است، چرا که آب و انرژی دو زمینه مهم زندگی بشر و تداوم بخش تمدن بشر، نیازمند سرمایه گذاری است.

وی ادامه داد: تا حدود ۲۰ سال پیش ۱۳۵ میلیارد مترمکعب منابع تجدیدشونده، ۲۵۱ میلیمتر بارش و ۸۷ میلیارد مترمکعب روان‌ آب سطحی داشتیم، اما این آمار به تاریخ پیوست و هم‌ اکنون حدود ۱۲۰ میلیارد منابع تجدیدشونده داریم و با این میزان روان‌ آب‌ ها به ۴۶ میلیارد رسیده و ۴۸ درصد کاهش یافته است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با اشاره به پدیده گرمایش زمین گفت: در همین سال‌ ها درجه حرارت ۱.۵ درجه زیادتر شده و از طرفی صنایع و کشاورزی و شُرب تقاضای بیشتری دارند و محیط زیست هم برای جبران کمبود خود به آب بیشتری نیاز دارد.

محمودی با بیان اینکه با توجه به شرایط جدید در مدیریت منابع آب یک سری «باید» و یک سری «نباید» مواجه هستیم ادامه داد: اولین «باید» ما این است که مدیر ما مدیر منابع آب باشد و اگر انگیزه کافی و موثر نداشته باشد کار در این حوزه موثر نخواهد بود. مدیریت منابع آب یک تخصص است، در سال‌ های گذشته ما بیشتر مجری بخش آب بوده‌ایم تا مدیر این بخش. انرژی خود را در اجرای پروژه گذاشتیم و هیچگاه از خود نپرسیدیم که بیلان آب منطقه، تراز آب زیرزمینی و وضعیت آب منطقه چگونه است.

وی گفت: «باید» دیگر منابع آب هدفمند بودن کار است، ما از میزان آب موجود ۸۰ تا ۸۵ درصد منابع خود را مصرف می کنیم، در حالی که استاندارد مصرف جهانی ۴۰ درصد است و این وضعیت ما را به سمت ورشکستگی منابع آب پیش می‌ برد. در این وضعیت باید به سمت صرفه‌ جویی در مصرف منابع آب به ازای تولید هر کیلوکالری انرژی و محصول برویم.

قائم مقام وزیر نیرو تصریح کرد: مدیریت منابع باید مجهز به بانک اطلاعاتی به‌ روز و مناسب باشد، باید آمار و اطلاعات منابع و مصرف آب به طور دقیق استخراج شود و وزارت نیرو مرجع این آمار و اطلاعات باشد.
محمودی با بیان اینکه یکی از آفت‌ های بخش آب تغییر نگاه حوضه‌ ای به نگاه محلی بوده است گفت: متاسفانه برخی مدیران ما نگاه محلی به آب دارند و قائل به استفاده از تمام پتانسیل آب در منطقه خود هستند، باید این نگاه به‌ وجود بیاید که ما مسئول مناطق بالادست و پایین دست هم هستیم.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با بیان اینکه از ۶۰۹ دشت کشور حدود ۵۰ درصد ممنوعه و ممنوعه بحرانی است گفت: «نباید» مهم در منابع آب در این است که مدیریت خود را محدود به منطقه خود نکنیم و نگاه حوضه‌ ای را تقویت کنیم، مدیر حوضه‌‌ ای نمی تواند نقش سیاسی داشته باشد و باید عملکرد حوضه‌ ای انجام دهد. باید متخصصین مورد اعتماد مردم باشید تا بتوانید منابع آب را درست مصرف کنید.

وی تصریح کرد: اقدام‌ هایی همچون تسلط به آمار و اطلاعات، تعصب به کار حرفه‌ ای، تمرکز بر روی تشکل‌‌ های آب، اجرای برنامه تحویل حجمی آب و نصب دستگاه‌ های پایش آب، تشکیل بازار آب، درست کردن سند ملی آب، اطلاع‌ رسانی در مجامع تخصصی قبل از ایجاد سوال باید در بین مدیران توسعه یابد.

محمودی با بیان اینکه حال منابع آب زیرزمینی خوش نیست و شما متخصصان این موضوع برای حل بحران هستید گفت: باید با اقدام‌ هایی همچون ساماندهی چاه‌ های غیرمجاز، تغذیه مصنوعی، آبیاری مدرن، فرهنگ‌ سازی، نقشه راه روشن و ضرورت کار با همدیگر برای این موضوع اقدام جدی و اساسی انجام داد.

قائم مقام وزیر نیرو تاکید کرد: ما در ساختار حوضه آبی در واگذاری فعالیت‌ ها به بخش خصوصی بیش از حد نگران هستیم، باید برای این موضوع فکری کرد و اقدام قاطعی در این مورد انجام داد، باید از نقش تصدی گری بیرون آمده و نقش کارفرمایی خود را داشته باشیم.


  اخباراجتماعی  -  مهر 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------