واکنش وزارت بهداشت به شايعه شيوع آنفلوانزا



اخبار,اخبار اجتماعی,بيماري آنفلوانزا

رئيس مرکز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت، گفت: رسانه ها فارغ از هر گونه انديشه اي، به شايعات مربوط به بيماري ها خصوصا بيماري هاي واگير بدون تماس با وزارت بهداشت دامن نزنند.

به گزارش مهر، دکتر محمد مهدي گويا در مورد شايعات مربوط به بيماري آنفلوانزا که در رسانه هاي مجازي منجر به نگراني مردم شده است، توضيح داد: شايعه در تمام کشورهاي دنيا يک اتفاق کاملا قابل انتظار است و هميشه به موضوعاتي اختصاص مي يابد که مردم نسبت به آن ها حساس هستند.

وي با اشاره به اينکه مردم ما نسبت به سلامت خود، خانواده و جامعه حساس هستند و وقايع مربوط به سلامت را با دقت دنبال مي کنند، خاطرنشان کرد: بنابراين آنچه که از نظر ما مهم است، اين است که هر کدام از وقايع مربوط به سلامت از جمله بيماري ها، و بخصوص اطلاعات مربوط به بيماري هاي واگير و همه گيري ها را در اسرع وقت و با دقت فراوان به اطلاع مردم برسانيم.

به گفته گويا، وظيفه ما در کنار پاسخ به اين وقايع، پاسخ به شايعات نيز هست. اين کار با اين هدف صورت مي گيرد که قويا معتقديم پاسخ به اين رويدادها بدون همراهي جامعه امکانپذير نخواهد بود.

وي با بيان اينکه ما تلاش کرديم در طول اين سالها، صادقانه در کنار مردم باشيم، در ادامه خاطرنشان کرد: در مورد بيماري آنفلوآنزا بايد گفت، هر سال اين بيماري در فصل سرما در همه جاي دنيا شايع مي شود و وضعيت زندگي مردم را دستخوش تغييراتي مي کند. به عنوان مثال در کنار هم زندگي کردن عده زيادي از کودکان و نوجوانان در مدارس خود عامل مهمي است که انتقال بيماري هايي که از طريق دستگاه تنفس منتقل مي شود را تسهيل مي کند.

رئيس مرکز مديريت بيماريهاي واگير وزارت بهداشت همچنين ادامه داد: بخصوص در حال حاضر در اوج همه گيري بيماري آنفلوآنزا هستيم و امسال نيز بر خلاف سالهاي قبل هر سه نوع ويروس ايجاد کننده آنفلوآنزاي فصلي (ويروس آنفلوآنزاي H1N1، ويروس آنفلوآنزاي H3N2 و ويروس آنفلوآنزاي نوع B)، در کشور ما شايع هستند و بيماري مشابهي را ايجاد مي کنند هرچند موارد ابتلا به آنفلوآنزاي H1N1 معمولا تا حدودي شديدتر است.

به گفته گويا، در حال حاضر اين بيماري در استان هاي آذربايجان شرقي، فارس، کرمان، کرمانشاه، خراسان جنوبي، خراسان شمالي، مازندران، و تهران به شدت شايع است و طبيعي است که مردم خيلي ساده و سريع به آن مبتلا شوند.

وي اضافه کرد: اگر مبتلايان جزو گروه هاي پرخطر باشند، ممکن است به انواع شديد بيماري مبتلا گرديده و در بيمارستان بستري شوند. منظور از گروه هاي پرخطر نيز افراد بالاي 65 سال، بيماران قلبي ريوي، مبتلايان به نارسايي هاي کبد و کليه، ديابتي هاي کنترل نشده، بيماران سرطاني، کساني که داروهاي سرکوب کننده سيستم ايمني دريافت مي کنند و زنان باردار است.

گويا همچنين با اشاره به اين که هر سال مواردي از بستري شدن در بيمارستان به علت اين بيماري گزارش مي شود، ادامه داد: تعداد بيماران بستري کم نيست به طوري که هفته گذشته 40 نفر با تشخيص قطعي بيماري در بيمارستان هاي کشور بستري شدند و بديهي است که شايد تعداد واقعي افراد بستري شده، از اين ميزان آمار اعلام شده بيشتر باشد.

رئيس مرکز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت افزود: از ابتلاي سال جاري تا به حال 15 مورد مرگ ناشي از آنفلوآنزا در سراسر کشور ثبت شده و بيشتر افراد فوت شده کساني بودند که با يک بيماري زمينه اي به اين بيماري مبتلا شدند. با اين حال به جرات مي توان گفت اکثر قريب به اتفاق موارد ابتلا قابل پيشگيري است. به طوري که اگر فرد در معرض ابتلا در ابتداي فصل سرما، واکسن آنفلوآنزا تزريق کند، و به توصيه هاي بهداشتي که مکررا از طريق رسانه ها منتشر مي شود، عمل کند، به اين بيماري مبتلا نخواهد شد.

گويا خطاب به رسانه هاي مجازي که اقدام به انتشار خبرهاي ناشي از شيوع آنفلوآنزا به طور غير واقعي کرده اند، گفت: اين رسانه ها بايد فارغ از هر گونه انديشه اي به شايعات مربوط به بيماري ها خصوصا بيماري هاي واگير بدون تماس با مرجع مربوطه يعني وزارت بهداشت دامن نزنند چون چنين التهاباتي به شدت ذهن مردم و جامعه را آشفته مي کند و در چنين مواردي ممکن است مردم توصيه هاي مقامات مسئول سلامت را جدي نگيرند و جانشان به خطر بيفتد.


  اخباراجتماعی  -  مهر

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------