کريستين ساينس مانيتور: آيا فرار مغزها از ايران برعکس شده است؟



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,فرار مغزها

روزبه پیروز، فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد و موسسه دانشگاه بازرگانی ایرانیان در تهران گفت: انتخاب روحانی و گشایش فضای گفتگو با آمریکا تاثیر روانی عظیمی بر اقتصاد کشور دارد. به پایان دوره احمدی نژاد که نزدیک می شدیم، من این احساس را داشتم که دیگر مردم به کل امید خود را از دست داده اند.

اسکات پیترسون در مقاله ای در کریستین ساینس مانیتور به بررسی علل فرار مغزها از ایران و امکان معکوس شدن این روند پرداخت.

به گزارش «تیک»، این روزها در تهران جوانان زیادی را می بینید که زندگی در غرب را رها کرده اند و برای کار به ایران بازگشته اند، زیرا شرایط را در ایران برای سرمایه گذاری بهتر می بینند. در واقع از زمانی که روحانی رئیس جمهور ایران شده است، فضا در ایران به ویژه تهران بازتر شده است.

 

از نظر کسانی که از خارج به ایران بازگشته اند، دولت روحانی دولتی میانه رو است. او قول داده است مسئله هسته ای ایران را با قدرتهای جهانی حل و اقتصاد ایران را دوباره احیاء کند. البته هنوز جوانان متخصصی که برای کار و سرمایه گذاری به ایران بازگشته اند چندان زیاد نیست اما در مقایسه با گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. سیاست روحانی طرفدار درهای باز در قبال کسانی است که به ایران باز می گردند. اما هنوز مقامات امنیتی ایران که با رئیس جمهور مخالف هستند، نگذاشته اند فضا به قدر کافی باز شود و این خود تا حدودی ناامیدی را برای بسیاری از تحصیلکرده ها و متخصصان ایجاد کرده است به ویژه این فضا پس از بازداشت افرادی سرشناس و برخی از کسانی که به ایران بازگشته بودند، اندکی به شرایط گذشته بازگشت.

روزبه پیروز، فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد و موسسه دانشگاه بازرگانی ایرانیان در تهران گفت: انتخاب روحانی و گشایش فضای گفتگو با آمریکا تاثیر روانی عظیمی بر اقتصاد کشور دارد. به پایان دوره احمدی نژاد که نزدیک می شدیم، من این احساس را داشتم که دیگر مردم به کل امید خود را از دست داده اند.

برخی کارشناسان معتقدند فرار مغزها از ایران از سال هزار و نهصد و هفتاد و نه که در این کشور انقلاب شد، هزینه زیادی برای این کشور داشته است. آمارهای موسسه سیاست مهاجرت که در پایگاه اینترنتی آی آر اکونومی چاپ شده است نشان می دهد حدود شصت و هفت هزار ایرانی در دهه هزار و نهصد و هفتاد و دویست و هشتاد و یک هزار نفر دیگر در دهه هزار و نهصد و هشتاد ایران را ترک کردند.

 

این روند در دهه های بعد نیز ادامه یافت و در دهه هزار و نهصد و نود این رقم به دو میلیون و یکصد هزار نفر رسید. در دهه دوهزار شرایط مهاجرت راحت تر شد. صندوق بین المللی پول اغلب ایران را تقریبا در راس کشورهایی قرار می دهد که نخبگان دانشگاهی خود را از دست می دهند و زیان می بینند. مقامات دولت ایران در سال دوهزار و شش برآورد کردند هر سال از این بابت چهل میلیارد دلار زیان می بینند. ارقام بانک جهانی نشان می دهد خالص مهاجرت از ایران یعنی تعداد کسانی که به خارج مهاجرت می کنند، منهای کسانی که به کشور وارد می شوند، از سال دوهزار و ده تا دوهزار و چهارده سیصد هزار نبود بوده است.

روزبه پیروز ادامه داد: جوانان زیادی که در ایران بزرگ شده اند و هرگز از کشور خارج نشده اند، بسیار مایل به رفتن هستند. آنهایی که آماده رفتن هستند اغلب از طبقه متوسط هستند که فرصتهای کمی در ایران داشته اند و تصوری تخیلی و رویایی از زندگی در غرب دارند. برعکس، ایرانیهایی از خانواده های متمول هم هستند که در خارج درس خوانده و بزرگ شده اند و به کشورشان باز می گردند، زیرا آنها به این نتیجه رسیده اند که غرب محسنات و بدیهای خود را دارد اما صد درصد خوب یا صد در صد بد نیست.

با این اوصاف بزرگترین چالش برای کسانی که می خواهند به ایران بازگردند بلاتکلیفی و نبود اطمینان از اوضاع و آینده است. در واقع فرصتهای اقتصادی صرف نمی تواند فرار مغزها را برعکس کند.

پیروز ادامه داد: فقط کافی نیست مردم را با زبان خوش دعوت کرد و حرفهای خوب به آنها زد بلکه باید شرایط باید درست باشد.

ایجاد چنین شرایطی کار ساده ای نیست و بازار ایران نیز بازاری چالش برانگیز است حتی برای کسانی که متخصص مسائل مالی هستند، زیرا بسیاری از مسائل اقتصادی و مالی در ایران را سیاست و تحولات سیاسی تعیین می کند.


 اخبار سیاست  خارجی  -  تیک 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------