مرگبارترين سلاح هاي زيستي دنيا



اخبار,اخباراجتماعی ,سلاح هاي زيستي

استفاده از ويروس هاي خطرناک در جنگ هاي آينده چه بلايي بر سر ساکنان زمين خواهدآورد؟

3- انفجار برنج- بمب قحطي
تعدادي از باکتري ها، ويروس ها و سم ها خطر عمده اي را براي انسان در بر دارند، ولي بسياري از عوامل زيستي دنيا طعمه ديگري را ترجيح مي دهند؛ محصولات غذايي کشت شده، از بين بردن منابع غذايي دشمن يکي از استراتژي هاي آزمايش شده در طول زمان است، چه شما در حال دفاع از سرزمين تان در مقابل يک نيروي مهاجم باشيد، چه شهري با ديواره هاي بلند را محاصره کرده باشيد. بدون غذا، جمعيت تضعيف مي شود، هراس همه را فرا مي گيرد، فتنه برپا مي شود و در نهايت همه مي ميرند.

چندين کشور، به خصوص روسيه و ايالات متحده، بخش عمده اي از تحقيقات شان را به بيماري ها و حتي حشراتي که هدف اصلي شان محصولات غذايي است، اختصاص داده اند. اين حقيقت که کشاورزي نوين معمولا بر توليد عمده يک محصول متمرکز مي شود، فقط شرايط را براي سازندگان قحطي و گرسنگي هموارتر مي کند.

يکي از سلاح هاي زيستي «انفجار برنج» است؛ قارچي به نام «پيريکولاريا اوريزا» (Pyricularia Oryzae) که محصولات کشاورزي را آلوده مي کنند. اين بيماري تاکنون در 85 کشور جهان گزارش شده است و مي توان گفت هرکجا که برنج به صورت وسيع و تجاري کشت مي شود، اين بيماري نيز وجود دارد. زماني که انفجار برنج به مزارع حمله مي کند، روي برگ هاي گياهان آلوده به سرعت بريدگي هاي خاکستري رنگ شامل هزاران هاگ قارچ پديد مي آيد. اين هاگ ها که سريعا تکثير و از گياهي به گياهي ديگر منتقل مي شوند. در حالي که پرورش گياهان مقاوم، راه کار دفاعي خوبي در مقابل بعضي بيماري هاست، انفجار برنج هم چنان مشکل زا خواهدبود؛ چرا که ساخت گياهي مقاوم در برابر يک نوع کافي نيست: انفجار برنج 219 نوع متفاوت دارد.

چنين سلاح زيستي مانند آبله و بوتوليسم قاتل مطمئني نخواهدبود؛ اما مي تواند علاوه بر ايجاد قحطي و گرسنگي شديد در کشورهاي فقيرتر، باعث زيان هاي اقتصادي و مشکلات بزرگ ديگري نيز بشود.

تعدادي از کشورها، مانند ايالات متحده، انفجار برنج را به عنوان سلاحي زيستي دنبال کرده اند. تا زماني که ايالات متحده بخواهد برنامه ضد محصولات غذايي خود را اعمال کند، حدود يک تن قارچ هاي مضر را براي حمله اي احتمالي به آسيا آماده کرده است.

حتي اگر شما خوردن غذاهاي گوشتي را به برنجي ترجيح مي دهد، به ياد داشته باشيد بيماري هايي چون ريندرپست وجود دارند که دوستداران غذاهاي گوشتي را نيز تهديد مي کنند.

2- ويروس کايمرا- هيولاي مرگبار
طاعون، آبله، سياه زخم و ديگر بيماري هاي طبيعي و کشنده دنيا به وجود نيامده اند تا شما را از پا در آورند. هر ويژگي زيان آوري که اين بيماري ها دارند، فقط نتيجه تکامل آنهاست و هدف اصلي جانداران عامل آنها توليدمثل و استفاده از بدن انسان به عنوان محملي براي رشد و گسترش است. اما چه اتفاقي مي افتد هنگامي که دانشمندان ماده ژنتيکي اين جانداران را دستکاري مي کنند؟

اگر خواست انسان براي برپا کردن جنگ به ويژگي هاي طبيعي اين جانداران را دستکاري مي کنند؟ اگر خواست انسان براي برپا کردن جنگ به ويژگي هاي طبيعي اين جانداران اضافه شود، چه بيماري وحشتناکي پيدا خواهدشد؟ متاسفانه به وجود آوردن چنين ارگانيسم هايي صرفا برگي از يک رمان علمي- تخيلي نيست و به وقوع پيوسته است.

در افسانه هاي يوناني و رومي، کايمرا هيولايي بود که از ترکيب اندام هاي شير، بز و مار پيدا شده بود. هنرمندان در اواخر قرون وسطي از اين موجود به عنوان نمادي براي نشان دادن سرشت پليد شيطان استفاده مي کردند. در علم ژنتيک مدرن، ارگانيسم کايمريک جانداري دو يا چند رگه است که از ترکيب ژن هاي گونه هاي مختلفي پيدا شده است.

به خاطر نامش، ممکن است انتظار داشته باشيد که همه موجودات کايمرا نمونه هاي بدشکلي از دستکاري هاي انسان براي رسيدن به اهداف شرورانه باشند. اما خوشبختانه، دانسته هاي ما در علم ژنتيک، بيشتر منجر به ساخته هاي مفيد شده است. براي مثال، کايمرايي که سرماخوردگي را با فلج اطفال ادغام مي کند، ممکن است به درمان سرطان مغز کمک کند.

اما تا زماني که جنگ به راهش در تاريخ بشريت ادامه مي دهد، سوءاستفاده از اين علم احتناب ناپذير است. ژنتيک دانان همين حالا هم با دستکاري ساختار ژنتيکي راه هايي براي افزايش مرگ آوري سلاح هايي مانند آبله و سياه زخم پيدا کرده اند. با ادغام ژن ها، دانشمندان مي توانند از لحاظ تئوري ويروسي به وجود آورند که در آن واحد دو بيماري ايجاد کند. در اواخر دهه 1980، اتحاد جماهير شوروي در پروژه کايمراي خود امکان ادغام آبله و ابولا را به يک ابر ويروس بررسي کرد.

سناريوهاي کابوس وار محتمل ديگر، شامل نژادهاي از ويروس هاست که به هدف هاي ويژه آسيب مي زنند. يک ويروس نهان براي مدت هاي طولاني خفته باقي مي ماند تا محرکي از پيش تعيين شده آن را بيدار کند. سلاح هاي زيستي کايمريک ديگر، ممکن است براي فعال شدن به دو جزء نياز داشته باشند. نوعي از سم بوتولينم را در نظر بگيريد که هنگام با پادزهر خود مخلوط مي شد حتي مرگ آورتر هم مي شود. چنين حمله زيستي نه تنها باعث افزايش ميزان مرگ و مير مي شود، بلکه ممکن است اعتماد عموم را به سامانه سلامت عمومي و پزشکان از بين ببرد.

1- نيپا ويروس- اسلحه اي بدون پادزهر
ويروس ها در گذر زمان سازگاري پيدا مي کنند و تکامل مي يابند. گونه هاي جديدي به وجود مي آيند و بعضي اوقات هم ارتباط نزديک بين انسان ها و حيوانات اجازه مي دهد تا بيماري هاي کشنده به بالاي زنجيره غذايي برسند. همين طور که جمعيت انسان به افزايش خود ادامه مي دهد، پيدايش بيماري هاي جديد اجتناب ناپذير است. و هر بار که رخدادي جديد عناوين مطبوعات را مي سازد، مي توانيد مطمئن باشيد که کسي در اين فکر است که چگونه آن را به يک اسلحه تبديل کند.

 

ویروس نیپا که در زمره اين موارد است، بيماري است که در سال 1990 مورد توجه سازمان هاي بهداشتي دنيا قرار گرفت. بروز اين ويروس در ناحيه «نيپا» در مالزي رخ داد 205 نفر را آلوده کرد و 105 را به کام مرگ فرو برد. پس از آن، موارد مشابهي در ديگر کشورهاي جنوب شرقي آسيا رخ داد و اين ويروس را به يک نگراني جدي تبديل کرد. اين ويروس قادر است از انساني به انسان ديگر، يا از حيوانات به انسان ها منتقل شود و به همين دليل، جزو بيماري هاي مشترک انسان و حيوان محسوب مي شود.

بااينکه در رخدادهاي اوليه بيماري در کشورهاي مالزي و سنگاپور، 90درصد از افراد آلوده براي گذران زندگي با خوک ها سروکار داشتند؛ اما کارشناسان بهداشت فکر مي کنند که اين ويروس شايد از خفاش هاي ميوه خوار سرچشمه گرفته باشد. متاسفانه هنوز سازوکار دقيق انتقال آن مشخص نيست؛ اما انتقال انساني آن نيز قابل توجه است. در 50 درصد از موارد گزارش شده، منشاء آلودگي انساني بوده و بيماري از طريق افراد مبتلا به ديگران منتقل شده است.

کساني که به نيپا ويروس مبتلا مي شوند، دچار خواب آلودگي، عدم توانايي جهت يابي، تشنج و در نهايت کما مي شوند. نرخ مرگ و مير اين ويروس 50 درصد است و در حال حاضر، هيچ درمان استاندارد يا واکسني برايش وجود ندارد.

آيا طبيعت همواره راه هاي جديد را نشان مي دهد تا با آن يکديگر را نابود کنيم؟ ولي انگار اين براي بعضي افراد کافي نيست. کافي است يکبار ديگر به ويروس کايمرا نگاه کنيد و به ياد بياوريد که چگونه برخي دانشمندان در تلاشند تا سلاح هاي مرگ آور طبيعت را کشنده تر از خود طبيعت بسازند. مطالعات علمي دو سده اخير قابليت عظيمي براي انسان ها فراهم آورده تا دنيايي بهتر بسازند، يا دنياي را که دارند نابود کنند.


 اخبار اجتماعی  -  همشهري

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------