مگس‌های سفید بازگشته‌اند



اخبار,اخباراجتماعی ,مگس سفید

رئیس کمیسیون محیط‌زیست شورای شهر تهران، از احتمال بازگشت مگس سفید از نیمه اردیبهشت‌ماه خبر داده است، اما شواهد نشان می‌دهد این مگس‌ها زودتر از زمان پیش‌بینی شده بازگشته‌اند

هوا سرد شد، رفتند. هوا کم‌کم گرم می‌شود و قرار است برگردند. آبان‌ماه‌ سال گذشته بود که در اوج زمان مبارزه با آفت مگس سفید، سردی هوا به کمک شهرداری تهران آمد و شر این حشرات ریز مزاحم را از سر پایتخت‌نشینان کم کرد. آفتی که در ابتدا از سوی مسئولان شهرداری تهران یک آفت درجه دو و بی‌اهمیت قلمداد می‌شد، اما به سرعت منطقه به منطقه پیش رفت و بخش بزرگی از پایتخت را گرفت.

به گزارش شهروند، شهرداری تهران برای مبارزه با حشرات ریز سفید که بیشتر شبیه گَرد بودند تا مگس، درختان را آبشویی کرد. این روش تأثیرگذار نبود و مگس‌های سفید هر روز در محله‌ای جدید مشاهده می‌شدند. هرچند مسئولان شهرداری تهران معتقد بودند که حشرات ریز سفید برای سلامتی مردم خطری ندارند، اما ورود این حشرات ریز به چشم و دهان تهرانی‌ها برای پایتخت‌نشینان مزاحمت محسوب می‌شد و این حس را به آنها منتقل نمی‌کرد که برای سلامتی‌شان خطری ندارد. 

 

در جریان مبارزه با این آفت کم اهمیت اما پیش رونده، تأکید مسئولان شهرداری بر کاهش حجم این آفت با روش آبشویی، هم بی‌نتیجه بود و در آخر روش قدیمی و سنتی در پیش گرفته شد. بسیاری از درختان در شهر تهران نوارهای زردرنگی را دور بدنه خود دیدند که چسبناک بود و گفته می‌شد می‌تواند باعث از بین رفتن مگس سفید شود.

نوارهای زردرنگ در روزهایی که هوای پایتخت سرد شده بود هم دور تنه بسیاری از درختان پایتخت دیده می‌شد. روزهایی که سردی هوا، به کمک آمده بود و جلوی پیشروی مگس‌های سفید به مناطقی که هنوز در امان مانده بودند را گرفت.

١٧ روز از‌ سال جدید گذشت. سرما تمام شد و گویی دوره نبود حشره‌های ریز سفیدرنگ هم به سر آمد. در آخرین روزهای شهریور ‌سال گذشته بود که علی‌محمد شاعری، رئیس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، درباره ازدیاد جمعیت مگس سفید به ایسنا گفت: «با افزایش رطوبت و گرمای هوا، حشرات بیشتر تکثیر می‌شوند و تا ١٥ نسل نیز می‌توانند باقی بمانند.» آنها دیگر ساکنان فصلی پایتخت به شمار می‌روند و به نظر می‌رسد به این زودی‌ها از این شهر بیرون نخواهند رفت. ساکنان فصلی پایتخت چند روزی است که بازگشته‌اند. در روزهای گذشته در برخی بوستان‌ها و پارک‌های پایتخت حشره‌های ریز سفیدرنگ دیده شده‌اند و بسیاری آنها را همان مگس سفیدی می‌دانند که ‌سال پیش دیده بودند.

هرچند که در برخی بوستان‌ها و پارک‌های پایتخت، مگس سفید مشاهده شده، اما رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، از احتمال بازگشت آفت موسوم به مگس سفید از نیمه اردیبهشت‌ماه خبر داده است.  رحمت‌اله حافظی به ایرنا گفت: «براساس پیش‌بینی کارشناسان احتمال وجود آفت موسوم به مگس سفید در شهر تهران از نیمه اردیبهشت‌ماه ‌سال‌جاری وجود دارد.»

او با بیان این‌که ‌سال گذشته هم این نوع آفت در شهر تهران وجود داشت، ادامه داد: «در ‌سال گذشته اقداماتی برای کاهش جمعیت و تراکم مگس سفید صورت گرفت. آبشویی برگ درختان و استفاده از چسب محیطی در تنه درختان از تمهیداتی بود که بدون ایجاد آلودگی محیط‌زیست، به کاهش تعداد این آفت منجر شد.» حافظی اقدام انجام شده برای کاهش تعداد مگس سفید را مداخله‌گرایانه دانست و یادآور شد: «در مقابل این پدیده نمی‌توان اقدام پیشگیرانه‌ای انجام داد.»


رئیس شورای اسلامی شهر تهران ایجاد این پدیده را بر اثر رویه‌های غلط کشاورزی و خطای گذشته عنوان کرد و گفت: «تخم‌گذاری‌هایی که در سال‌های گذشته توسط مگس سفید انجام شده در مناطق غربی استان تهران به بار نشسته و حضور حجمی این آفت در پایتخت دیده خواهد شد.»

او ادامه داد: «در صورت تغییرات آب و هوایی و بارندگی، حضور مگس سفید در شهر تهران به حداقل می‌رسد.»  حافظی با بیان این‌که کارشناسان باید در این خصوص بررسی‌های لازم را انجام دهند، گفت: «اقدام کارشناسی مجموعه‌های مرتبط وزارت جهاد کشاورزی و مراکز تحقیقاتی و آموزشی وابسته به این سازمان برای آموزش کشاورزان درخصوص نحوه استفاده از سموم و کودهای شیمیایی نیز در کاهش آفت مگس سفید موثر است».


  اخبار اجتماعی  -  شهروند

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------