کرایه اضافه ای که تاکسی ها می گیرند؛ 140 میلیاردتومان



اخبار,اخباراجتماعی , نرخ تاکسی

همیشه در اوایل سال باید شاهد بحث هایی بین مسافران و رانندگان تاکسی باشیم. از همان بحث الکی که پایان و نتیجه ای ندارد و در نهایت مسافر مجبور است کوتاه بیاید و برود. همه قیمت ها و نرخ ها هم که طبق نمودار به بالا گرد می‌شوند. البته اگر پای صحبت های رانندگان بنشینیم، حرف هایی برای گفتن دارند. حرف هایی که تا حدی برای مان قابل قبول هستند. ولی آیا تمامی این مشکلات به مسافران و رانندگان تاکسی برمی گردد یا اینکه نظارت بر امور تاکسی ها باید به فکر این باشد که به این مباحثات فیصله دهد؟

ورودی چند تومان؟
یک روز خوب بهاری. یکی از خیابان های تهران. فرقی ندارد که بالای شهر باشد یا پایین شهر. چند روزی از آغاز سال نگذشته است. کنار خیابان ایستاده ای. به انتظار تاکسی زرد یا سبز رنگی که بیاید و سوارت کند. اما هر چه می‌جویی، نیست که نیست. اتومبیل شخصی کنار پایت ترمز می‌زند و تو ناچار از تنگی وقت چاره ای نداری جز اینکه سوار همان اتومبیل شوی. سوار می‌شوی. به اندازه یک چهارراه بعد پیاده می‌شوی. می‌پرسی کرایه ات چقدر است؟ اندکی مکث... ورودی 1000 تومان شده است. ورودی؟ اتومبیل شخصی؟ چند روز اول سال؟ افزایش تعرفه... چاره ای نداری جز اینکه پرداختش کنی و به کارت برسی.


ضریب 20 درصدی
یک روز خوب بهاری. این بار بالای شهر و پایین شهر فرق دارد. سوار تاکسی می‌شوی، دلش می‌خواهد از تو ورودی را 700 تومان بگیرد.

 

تا اینجا هیچ مشکلی پیدا نمی‌شود. اما تمام مشکلات از این به بعد دیده می‌شود. کمی جلوتر می‌روی. از 700 کرایه ات می‌گذرد. 1000 را هم رد می‌کند، 1200 تومان هم رد می‌شود... ممنون پیاده می‌شوم. کرایه تان چقدر است؟ 1500 تومان و با چشمان متعجب نگاهش می‌کنی. چرا؟ این بار راننده تاکسی پاسخ می‌دهد: مثل اینکه در جریان نیستید که کرایه تاکسی ها، 20 درصد افزایش پیدا کرده است. با یک حساب سر انگشتی کافی است که 20 را در 1000 تومان ضرب کنی و همان رقم را به 1000 تومان اضافه کنی. اینها را در مدرسه به ما یاد دادند بنابراین می‌شود 1200 تومان. 1500 تومان را باید دید با چه محاسباتی انجام می‌دهند؟


غیر قانونی بودن افزایش کرایه تاکسی بدون نصب برچسب
عضو کمیسیون عمران مجلس در این مورد می‌گوید: هر نوع افزایش نرخی باید با مصوبه شورای شهر و سازمان تاکسیرانی همراه باشد درغیر این صورت با رانندگان متخلف در این حوزه باید برخورد شود. افزایش تورم یا هرچیز دیگری دلیل موجهی برای تغییر سلیقه ای نرخ های مصوب نیست. تا زمانی که برچسب افزایش نرخ ها بر روی تاکسی نصب نشود، هیچ راننده ای حق دریافت پول بیشتر از مسافران را ندارد. نباید مشکلات تاکسی داران منجر به نرخ گذاری های سلیقه ای و فشار بر زندگی مردم شود.

 

در عین حال که باید با نظارت کافی بر رعایت نرخ های مصوب کرایه تاکسی مطمئن شد باید به نیازهای تاکسی داران نیز به عنوان قشر خدمت گزار رسیدگی شود. هرچند این لایحه افزایش 20درصدی کرایه تاکسی ها به تصویب رسیده و لازم الاجراست اما قبل از اعمال نرخ های جدید باید برچسب های نرخ های جدید بر روی شیشه اتومبیل نصب شود تا دست سودجویان از رشد بی منطق قیمت ها و تحمیل هزینه های بیشتر بر مردم کوتاه شود. درصورت ادامه روند کنونی و افزایش نرخ کرایه تاکسی بدون نصب برچسب های آن بر روی شیشه خودرو، به طورحتم تذکرات لازم از سوی مجلس متوجه سازمان تاکسیرانی و شورای شهر خواهد شد.


5 ریالی از کجا بیاوریم؟
همه اینها به کنار. اینکه هر راننده ای به دلخواه خودش آن ضریب 20 درصدی را داشته باشد. کاری هم نمی‌توان کرد. یا اینکه راه جر و بحث را باید در پیش بگیری یا اینکه باید آرام بگذری و هر چه آقای راننده گفت گوش کن وگرنه ممکن است که میانه راهی، اتوبانی، جایی پیاده ات کند و بگوید همین است که هست. اما تا اینجا شاید تمام تقصیرات بر گردن رانندگان تاکسی بود. باید به هیات نظارت بر نرخ های تاکسی رانی سرکی بکشیم. ببینیم که واقعا این اعداد و ارقام عجیب و غریب را از کجا می‌آورند.

 

یادمان می‌آید، زمانی، روزگاری، شاید 30 سال پیش یا شاید 20 سال پیش، شاید، شاید و شاید، دو ریالی یا 5 ریالی وجود داشت. آن را می‌توانستید در کیف پول خرد خود پیدا کنید. و مثلا کرایه تاکسی 525 ریال یا همان پنجاه و دو تومان و پنج زار را می‌توانستی با حساب سرانگشتی و سرک کشیدن در کیف پول خرد خود بپردازید. اما این روزها واقعا کرایه 8254 ریال نمی‌دانم چطور باید با راننده تسویه شود؟ یعنی اگر شما 1000 تومانی به راننده تاکسی بدهید، باید به شما 1746 ریال پس بدهد... از همین جا می‌توانید به عمق ماجرا پی ببرید.


هزینه اضافه کرایه های پرداخت نشده در طول سال
باز هم از تمام اینها بگذریم، مشکل بزرگ تری گریبانگیر ما می‌شود. مشکل داشتن پول خرد است. اگر با احتساب این مورد که حتی 1746 ریال نه بلکه 1000 ریال را به شما پس بدهند و 746 ریال دیگر را نه، در طول روز اگر حساب کنیم که منصفانه به همه مسافران 1000 ریال بازگردانده شده و همان رقم را در رقم 100 ضرب کنیم می‌شود 74600 ریال در یک روز. همین عدد را کافی است که در 365 روز سال ضرب کنیم. عددی معادل 27229000 ریال به ما نشان داده خواهد شد. یعنی دو میلیون و هفتصد و بیست و دو هزار و نهصد تومان در طول یک سال. اگر میانگین حساب کنیم که ما 1000 راننده تاکسی داشته باشیم عددی برابر 27229000000 ریال محاسبه خواهد شد.

 

تمام این اعداد و ارقام را بر اساس بیکاری محاسبه نکردیم. بلکه باز هم به یک سیر تسلسل باطلی می‌رسیم که به ما یک علامت را نشان می‌دهد: هیات نظارت بر تاکسیرانان. بر اساس آمار و اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک تهران در سال 1391، بیش از 24 درصد از کل سفرهای شهری در پایتخت با تاکسی انجام می‌شود، این رقم در ‌آمار این شرکت سه میلیون و 850 هزار سفر برآورد شده است. یعنی با این احتساب در تهران سالیانه 1405250000 سفر درون شهری صورت می‌گیرد. این رقم را اگر بر فرض مثال در عدد 1000 ریال ضرب کنیم، عددی برابر با 1405250000000 ریال به دست می‌آید که قابل خواندن راحت نیست ولی چیزی بالغ بر 140 میلیارد تومان خواهد شد. این رقم وارد گردش مالی شهری می‌شود. به همین راحتی آن هم به صورت غیر قانونی.
دوستی: تاکسیرانی نظارت دقیقی ندارد


اسماعیل دوستی، عضو شورای شهر تهران در این خصوص به خبرنگار روزنامه ابتکار می‌گوید: متاسفانه شاهد برچسب های غیر منطقی از طرف شرکت تاکسیرانی هستیم. من چندین بار این موضوع را در شورای شهر تهران تذکر داده ام که تاکسیرانی نظارت خوبی بر این تاکسی ها ندارد. نظارت این شرکت بسیار ضعیف است. شهرداری باید در این مورد تصمیمات جدی بگیرد. کنترل این نرخ ها باید بیشتر شود. این اعداد باید رند شود. رند شدن هم به معنی این نباید باشد که اعداد را به سمت بالا گرد کنیم. بلکه باید تلاش کنیم که این اعداد به سمت پایین گرد شوند. باز هم تاکید می‌کنم که باید این موضوع از طریق سازمان تاکسیرانی و در راس این امر شهرداری پیگیری شود. باز هم این مورد را در جلسه بعدی شورای شهر تهران تذکر خواهم داد و امیدوارم که به نتیجه برسد.


باید به انتظار نشست
یک روز خوب بهاری می‌خواهد آغاز شود. کنار خیابان ایستاده ای. پول خردهای خود را نگاه می‌کنی. اما با این حساب چندان هم نیازی به پرداخت بقیه کرایه تاکسی نداری. چون همه اعداد و ارقام گرد خواهند شد. همه این معضلات در هم پیچیده خواهد شد. 20 درصد افزایش کرایه تاکسی، که برخی از رانندگان تاکسی ها، آن را از پیش از عید اعمال کرده اند و همچنین اضافه کرایه هایی که گاهی پرداخت نمی‌شود، همه و همه معضلاتی است که شرکت تاکسیرانی باید به آن پاسخگو باشد و باید به انتظار نتیجه این تذکرات نشست.


  اخبار اجتماعی  - ابتکار 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------